• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Väldigt ofta skapas trådar där man oftast vill veta om det är OK att vända sitt barn framåtvänt i bilen, av olika anledningar. Barnet är för långt, för kort, väger för mycket, väger för lite, är si o så gammal, får inte plats med benen, ett yngre syskon behöver ta över bilstolen osv.
    Varje gång är svaren väldigt varierande - nån gjorde såhär, en annan har hört att det går att göra såhär, en tredje tror sig veta att det är det här som gäller…

I den här tråden har jag försökt sammanställa all information, så läs noga och kika på länkarna.
    Jag har försökt att dela upp det och skriva lite rubriker så man lättare ska hitta det man söker. Men läs gärna igenom allt, även om du tror dig ha koll på läget.
    Alla vill väl att barnen åker så säkert som möjligt i bilen! Det som står här är vad som gäller - vad lagen och rekommendationer (från bl.a. NTF, Vägverket, forskare, läkare) säger

NTF om Barn i bil

NTF om Varför du ska välja bakåtvänt

En informativ och skrämmande film om skillnaden mellan bakåt- och framåtvänt

Motormännen om Barnens säkerhet i bilen

Vad säger lagen?
    Enligt lag ska alla under 135cm sitta i särskild godkänd skyddsanordning såsom babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde. Om barn färdas i bilen utan bilbarnstol och/eller bälte riskerar man böter - 2500kr/barn (förutom att man riskerar barnets liv).

Krockkudde/airbag
    En bakåtvänd bilbarnstol ska aldrig placeras i framsätet om det finns en aktiv krockkudde! En urkopplad krockkudde (oavsett nyckel/knapp/verkstad) sägs vara helt säker och det finns endast en dokumenterad olycka där en krockkudde utlöst och barnet avled. Detta var 1999 i Tyskland och berodde på att verkstaden kopplat ur fel krockkudde..

För att sitta framåtvänd i framsätet med aktiv krockkudde ska man vara 140cm lång (stående på marken, inte inkl. bilstolen), annars kan krockkudden göra med skada än nytta då den träffar fel och kan skada huvudet och nacken. Det finns inga särskilda rekommendationer för passagerarsäte utan krockkudde.
    Sidokrockkuddar utgör ingen fara för bilbarnstolar.

Varför bakåtvänt?
    Läkare, forskare, NTF, Vägverket, Folksam m.fl. rekommenderar starkt att barn åker bakåtvänt till minst 4 års ålder, gärna längre. Anledningen till detta är att nacken och musklerna runt, samt skelettet, ännu inte är så stabila och utvecklade att de klarar en kollision eller ens en häftig inbromsning. Det med 40km/h för att ett barn ska få allvarliga skador.

I stort sett inga barn omkommer i bakåtvända bilbarnstolar eftersom de har en skyddseffekt på 90-95%. De sista 5-10% där det bakåtvända bilbarnskyddet inte hjälper, är olyckor i mycket hög hastighet, krock med tåg, brand – väldigt svåra olyckor som inte heller är särskilt vanliga.

Självklart händer ingenting magiskt då barnet fyller 4år, men eftersom alla barn utvecklas olika så är 4-5års åldern satt som en "minimigräns". Ett tjockt/stort barn betyder inte att man kan vända framåt i en lägre ålder.

Har man en nyare bil idag så är den faktiskt ”farligare”/sämre för barn, vad det gäller nack- och ryggskador. Anledningen är att karossen är hårdare, för att bilen inte ska bli mosad, men det gör istället att kollisioner blir väldigt stumma (vilket på vuxna medför whiplash). När barnet sitter i en bakåtvänd bilbarnstol fördelas kraften över en större yta på kroppen, vilket leder till minimal belastning. Även på huvud och nacke är belastningen mycket låg.

Kan jag vända barnet? Böjda ben?
    De flesta framåtvända stolar i Sverige är godkända från 15kg. Betyder det att ett barn som är 2år och väger 15kg kan sättas framåtvänt? Absolut inte! Åldern är det viktigaste och det som avgör, varken längden eller vikten (så länge man håller sig inom vad bilstolen är godkänd för) Ett barn som väger 13kg och är 4år bör alltså sitta bakåtvänd längre.
    Så gott som alla barn sitter med böjda ben, mer eller mindre, förr eller senare. Detta påverkar inte säkerheten och är inte alls farligt, hellre brutna ben än bruten nacke eller död! Om krocken är kraftfull nog att bryta barnets ben, tänk då på vad som istället skulle hänt med barnets nacke om de sitter framåtvänt...

När ska/kan man byta?
    Babyskyddet är urvuxet när barnet kan sitta själv, då bör man byta till en bakåtvänd bilbarnstol eftersom den mer upprätta vinkeln är skonsammare för nacke och rygg vid en krock. I babyskyddet får huvudet inte sticka ovanför kanten alls och självklart får inte viktgränsen överskridas.

Den bakåtvända bilbarnstolen är urvuxen när viktgränsen är uppnådd (ofta 18 eller 25kg) eller när 1/3 av huvudet är ovanför ryggstödet, ungefär i höjd med öronen. Om detta sker före 4-5års ålder bör man försöka hitta en större stol, t.ex. Britax Two-way.

Bältesstol eller bälteskudde?
    Bältesstol (med rygg) är att föredra så länge det är möjligt - det skyddar bättre än bara kudde och ser till att bältet sitter rätt och stannar kvar SE FILM HÄR

Till 10-12års ålder rekommenderas det att barn sitter i bältesstol/bälteskudde (men kom ihåg att lagen säger 135cm). Då är höftbenen utvecklade och klarar av trycket från bältet vid en krock. Bältesstolar/kuddar har en viktgräns på 36kg men det är inte lika viktig att hålla som när det gäller bakåtvända stolar.

Livslängd och krockad bilbarnstol
    Tänk på babyskydd har en max livslängd på 5-7år och bilbarnstolar en max livslängd på 10år.
    En krockad bilbarnstol får inte användas utan ska genast kasseras och bytas ut – oavsett om bilen är körbar, oavsett om barnet satt i bilbarnstolen eller inte!

Föräldrar får idag väldigt dålig, eller ingen, information om barnsäkerhet i bilen! Jag hoppas ni får mer kunskap och fattar rätt beslut med hjälp av denna tråd…

Vi är många i tråden som gärna svarar på frågor så gott vi kan.

Titta gärna i bildtråden - där finns bilder på barn i olika åldrar, sittandes i bakåtvända bilbarnstolar

• Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
  • Joico
    Line80 skrev 2010-11-17 11:28:46 följande:
    Barnens 3- åriga kusin sitter frammåt i en Graco XTP tror jag den heter... De vände honom för säkert ett år sen! Min undran är om det ens är meningen att den stolen ska användas frammåt? Alltså om man jämför med Two way som går att ha frammåt..
    Kan säga att jag redan ifrågasatt för länge sen varför de vände honom men jag har ju tyvärr inget att säga till om i den frågan! Men blir ju lite orolig när jag läser om hur dumt det är att vända på en bakåtvänd stol..,
    Jo, Aktas stolar Cosmic och Duoflex är godkända framåtvänt. Men de är, liksom Two way, inge vidare framåtvända.
  • thecarseatlady

Oj, oj, vilka trevliga diskussioner... FlörtJag tror nog de flesta fattade vad jag menade med mitt inlägg, men jag kan ju förklara ändå. Jag tycker helt ärligt att det är väldigt imponerande att ett barn som snart fyller 8år sitter bakåtvänt i bilen. Dels att han ryms i en bakåtvänd stol och dels att han har föräldrar som vill att han ska sitta bakåtvänd. Självklart kan en pojke på snart 8år sitta framåtvänd, som ju alla andra gör (och ja, jag tror att han är den enda i hela världen som sitter bakåtvänd vid den åldern!), men krockar de så sitter han ju förstås mycket säkrare bakåtvänd då hans huvud och nacke skyddas av stolen. Och vi är alla medvetna om att både bilsäten och ryggstöd kan lossna eller gå sönder i en olycka, men risken för det har ju ingenting med pojkens ålder att göra. Jag menar, det är ju inte större risk att det händer för att han snart är 8år, än att det händer om det sitter en 3-åring i stolen som också väger 23kg. Men du, Millan09 fick det att låta så. Kanske du bara har lite dåligt samvete för att du vände din stora pojke tidigt, och låter det gå ut över oss som väljer att inte göra det...?

• thecarseatlady
    Jat skrev 2010-11-17 09:30:28 följande:
    jag har vänt på min 2,5 åring.
    det gick inte att spänna ut bältet mer så jag kunde inte spänna fast henne med stolens bälte.....
    Jat skrev 2010-11-17 09:45:16 följande:
    jag hade en akta graco xtp, den har jag redan sålt

hon är långoch väger över 15 kg. har inga exakta mått..
    hon har overall..
    vi har köpt framåtvända stolar från britax nu.
    Äsh, vad tråkigt.... Jag gillar inte alls den stolen, av många olika orsaker. Det som redan är gjort går ju förstås inte att ändra på, men du kunde i stället för overall ha haft jacka på henne då det blev trångt i stolen. En sån går att öppna helt så man kan dra bältena under. Så här;

Och här förklaras det varför man ska göra så på ett väldigt bra sätt;

Sen finns det också betydligt större bakåtvända bilstolar än den du hade, så om du hade vetat om det och valt en av dem i stället för en framåtvänd, hade din dotter säkert kunnat åka bakåtvänt flera år till. Vår pojke är snart 4år, 18-19kg, 107cm och kan sitta bakåtvänd länge ännu (i rätt stol). Kanske du kan tänka dig att spara de framåtvända stolarna tills hon är stor nog att använda dem, och köpa en större bakåtvänd stol tills dess? Anledningen till att jag skulle välja att göra så är att det är väldigt farligt för en 2,5-åring att bara sitta fast med bilens bälte i en bältesstol. Barnet riskerar att glida ner under midjebältet så att det hamnar över magen och ger svåra inre skador, eller att helt flyga ur diagonalbältet då barnet har så smala axlar. Och lägger man då till risken för att bryta nacken eller få allvarliga hjärnskador då det inte finns nåt som hindrar huvudet från att flyga framåt, så inser man att det inte alls är något säkert val. För att barnet ska kunna skyddas av en bältesstol bör det vara minst 4år och helst över 18kg. Och även då sitter barnet betydligt säkrare bakåtvänt.
  • Finesse
    Jat skrev 2010-11-17 09:45:16 följande:
    jag hade en akta graco xtp, den har jag redan sålt

hon är långoch väger över 15 kg. har inga exakta mått..
    hon har overall..
    vi har köpt framåtvända stolar från britax nu.
    Ta av overallen när du sätter in ditt barn i bilen. Åk å köp en britax two-way eller multi-tech.. som dom andra säger så kan inte en 2½ åring vara förstor för en bilbarnstol.. isf måste du ringa expressen och berättade om världens största 2 åring.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse

millan09 har jag haft diskussioner med i en annan tråd som jag valde att ta bort.. hon var riktigt otrevlig..

• thecarseatlady

Även denna var bra;

Jag har faktiskt läst om en liten baby som blev "ejected", alltså kastad ur sin bilstol och ur bilen vid en krock, och dog. Vinteroverallen hade dock lämnat kvar i bilstolen...

• Finesse
    thecarseatlady skrev 2010-11-17 16:25:24 följande:
    Även denna var bra;
    " target="_blank">

Jag har faktiskt läst om en liten baby som blev "ejected", alltså kastad ur sin bilstol och ur bilen vid en krock, och dog. Vinteroverallen hade dock lämnat kvar i bilstolen...
    ja visst var den bra.. men jag tycker dock det ser ut som att många barn åker åt fel håll å det spelar det ju absolut ingen roll om dom har jacka eller inte på sig kan jag tycka.
  • Finesse

Nu har jag pratat med Tommy Petterson (tror jag han hette) på VTI, i 53 min.. ..

Han kommer att prata med Britax om att ta bort texten om att VTI och NTF rekommenderar framåtvänt åkande från 15, 3 år, från bruksanvisning i multi-tech och two-way. Han är den som godkänt bruksanvisningarna och då stod inte den texten med. Alltså har britax smugit in den. Han tycker att barn ska sitta bakåtvända så länge som det går.. så klart..

Sen ville han att jag ska framhäva plustestade stolar.. Det är dom säkraste stolarna enligt honom.. dom ska alltså vara både E-godkända och plustestade.. VTI får inte ha nån åsikt om nån särskilt stol utan är stolen korrekt monterad så är den säker.. Men dom som är plustestade är alltså lite bättre som jag förstod det.

Dom stolarna jag hittade på ntf om det är besafe izi kid, britax hi-way (upp till 18 kg) och akta graco duologic. Sen hittade jag ingen till stol.. jag tror ntf är lite dåliga på att uppdatera. Man kan plustesta i två olika storlekar upptill 18 kg och upptill 25 kg. Varför hi-way bara är testad upp till 18 kg är enligt Göran på Britax för att det kommer en ny version av hi-way senare å den ska dom plustesta upptill 25 kg, när den kommer vet jag inte.

Varför det finns två olika intervaller är för att skulle dom bara ha upptill 25 kg skulle isofix stolarna inte klara det och han, Tommy på VTI, tycker att bakåtvända isofix stolar är väldigt bra. Dom är säkra att montera, alltså man monterar inte fel.. Tråkigt nog är dom ju bara godkända till 18 kg men det är för att bilarnas fästen inte klarar mer. Hade dom gjort dom på ett annat sätt hade det ju varit kanon bra.

En annan sak som han oxå ville att jag skulle försöka få fram på nätet är att ISOFIX bältestolar INTE är bra. I vissa bilar är dom kanon och i andra en livsfara. Bilens bälte och isofix fästerna är inte symetriska eller vad han sa. I vissa bilar kan det bli så att bilbältet inte kommer rätt då stolen inte går att flytta. Jag är kanske lite dålig på att förklara men alla bilar ser ju olika ut och isofix fästerna sitter på olika ställen.. bilbältet sitter på olika ställen.. Så i den nya ece-rev (nu är det ju ece-rev.44) så kommer han försöka få fram detta.. Att bältestolar med ISOFIX inte är säkra.

Han sa även att i ece-rev. 44 så när man testar med en P10 docka (alltså en docka som är 10 år) så ska stolen flyttas in någon cm å det kan den ju inte göra om den sitter fast med isofix fästerna.

Är det någon som förstår hur jag menar? Annars får ni fråga.. han pratade på väldigt mkt så jag tänkte jag skulle försöka skriva ner det direkt så jag inte glömmer bort det.

Han sa oxå att VTI har kört ett race mot internet shoppar som säljer stolar som är godkända 9-18 kg framåtvända (alltså endast framåtvända) och fått några att sluta sälja stolar Jag kommer att maila länkar till honom om jag hittar nån som håller på med nåt fuffens.. hehe

• norgesessan

Vad bra!!!

Akta gracos belogic är plus supreme eller vad det stod, till 25 kg.  Plus nånting iallafall.

Hoppas stödbenet är längre på nya hiwayen.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Finesse
    norgesessan skrev 2010-11-17 18:41:50 följande:
    Vad bra!!!

Akta gracos belogic är plus supreme eller vad det stod, till 25 kg.  Plus nånting iallafall.

Hoppas stödbenet är längre på nya hiwayen.
    ok den stod inte med på ntf.. men den är ju så ny.. å det är nog den enda som är godkänd till 25 kg tror jag.. för besafe kan ju inte bli plustestade till 25 kg då det inte är E-godkänd för det. För att stolen ska kunna bli plustestad så måste den vara E-godkänd.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!