• Happymom

Är det okej att banta och träna medans man ammar?

Jag gick upp hela 34 kg under graviditeten. Har tappat 14 kg, men har mycket kvar än.

Är det okej att hålla igen lite med vad man äter, bara man äter tillräckligt med frukt och grönt, även om man ammar?

Och är det okej att lämna bebisen hemma med sin pappa några kvällar i veckan för att träna på gymet/dylikt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 12:25
    med "banta" menar jag i det här fallet att aktivt gå ned i vikt genom att reglera intaget av kalorier i sin kost.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att banta och träna medans man ammar?
  • Happymom
    Jiinii skrev 2010-10-30 15:42:36 följande:
    banta e inte alls okej när man ammar det kan vara farligt för barnet det kan frigöras tungmetaller och annat farligt ut i bröstmjölken om man bantar
    Oj, det visste jag inte om. Hur kommer det sig? Händer det även om man går ner "automatiskt"?
  • Lindreas

Att äta rätt är väl jättebra, och det är ju aldrig skadligt att äta grönsaker och frukt och dra ner på godis och bullar. Att träna försiktigt på gym med instruktör är ju också bra, då får man anpassade program efter vad kroppen klarar av. Och att lämna bebisen med pappa är mer än okej!

Men jag skulle avråda från att banta medan du ammar, det går ju åt massor med energi till amningen, och det vore ju dumt att störa det genom att äta för lite. Hoppas det kommer gå bra för dig! Hur länge är det sen förlossningen?

• Happymom
    Eisa skrev 2010-10-30 12:19:18 följande:
    Jag begriper inte varför man hellre sticker till ett gym än att köpa hem en tränings-DVD. Mycket lämpligare och billigare.

Annars är det väl ok.
    Jag tränade ofta med tränings dvd innan jag fick barn och hade tänkt göra det nu också, men det blir bara inte av av olika anledningar.  På gymmet skulle det vara lättare.
  • vittra
    Happymom skrev 2010-10-30 15:48:24 följande:
    Oj, det visste jag inte om. Hur kommer det sig? Händer det även om man går ner "automatiskt"?
    En automatisk viktnedgång när man äter normalt är inte farligt, det är när man bantar (alltså minskar så mycket på det totala kaloriintaget att kroppen måste ta av reserverna) som tungmetallerna frigörs i ditt kroppsfett och går ut i bröstmjölken.
  • Scones

Det jag fått veta är att det är OK att gå ner till ursprungsvikten, genom att äta hälsosamt och balanserat - men absolut inte banta i ordets rätta bemärkelse (för då frigörs, som vittra skriver, vissa gifter som då kan passera till bebisen vid amningen).

Självklart är det skönt att få lite tid för sig själv på t.ex. ett gym, medan mannen har bebisen. Själv tränar jag core på Friskis & Svettis 2 ggr/veckan, och vår 5-månaders son är hemma med pappa. Jag gick själv upp 25 kg, tappade 10 genom att äta bra och balanserat (typ inte svulla i godis osv.) + genom att promenera. Sen kändes det dock som om lite träning vore skönt, men mest pga att få tillbaka styrkan i kroppen. Nu har jag tränat i en månad typ och mår kanon! Fortfarande 10 kg kvar, men nu känner jag mig mer normal och låter det ta lite tid.

Stort lycka till!

• Dr Mupp

Frågan är ju vad man sätter i defentionen banta. Det är ok att gå ner upp till ett kg i veckan. Om man sen gör det för att man tränar, äter sunt eller dra ner på godiset har ingen betydelse. Man kan pockså byta ut ett mål mot soppor om man vill så länge man inte går ner mer än ett kg i veckan.

Hur man vill träna är ju upp till var och en. Vill man lämna bebisen hos pappan för att träna på gym är det lika ok som att gå ut och gå med vagnen eller träna hemma.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • happy 78

Tycker din rubrik och den text som följer efter har olika betydelse..
    Så banta = nej
    Träna måttligt o äta nyttigt = Ja
    Du måste känna efter själv om du vill lämna bebisen för att gå och träna. Mår du dåligt av det så träna hemma/promenera annars är det väl bara att träna på.
    För övrigt så är förändring av kosten det största källan till viktminskning,träningen är bara ett komplement men den har ju många andra fördelar.
    Är du inte så säker på vad o hur mkt du borde äta så rekommenderar jag viktväktarna. Man får äta rätt mkt när man ammar o ändå går man ner.
    Lycka till!

• Happymom
    Lindreas skrev 2010-10-30 15:50:24 följande:
    Att äta rätt är väl jättebra, och det är ju aldrig skadligt att äta grönsaker och frukt och dra ner på godis och bullar. Att träna försiktigt på gym med instruktör är ju också bra, då får man anpassade program efter vad kroppen klarar av. Och att lämna bebisen med pappa är mer än okej!

Men jag skulle avråda från att banta medan du ammar, det går ju åt massor med energi till amningen, och det vore ju dumt att störa det genom att äta för lite. Hoppas det kommer gå bra för dig! Hur länge är det sen förlossningen?
    Min tjej är 4 månader. 

Jag är inte alls bekväm med att vara så stor som jag är nu, men om man skadar sin lilla skrutt genom att gå ner i vikt så vill jag ju inte!
  • IWantCookies

Jag började träna och slutade med onyttigheter när bebis var 6 månader. Gick ner ganska snabbt i vikt, dock inte mer än 0,5-1 kg i veckan. Många kvinnor rasar ju i vikt av att enbart amma, så jag tror inte det är farligt att äta nyttigt och röra på sig regelbundet för att medvetet gå ner några kilon. Denna gången tänkte jag sluta med onyttigheterna direkt efter förlossningen och sedan börja promenera så fort jag känner att jag klarar av det för att slippa känna mig som en strandad val.

Sol 070715 och Palten BF 101206
  • happy 78
    Happymom skrev 2010-10-31 18:18:33 följande:
    Min tjej är 4 månader. 

Jag är inte alls bekväm med att vara så stor som jag är nu, men om man skadar sin lilla skrutt genom att gå ner i vikt så vill jag ju inte!
    Men du kan ju gå ner i vikt bara du gör det på rätt sätt
Svar på tråden Är det okej att banta och träna medans man ammar?