• Happymom

Är det okej att banta och träna medans man ammar?

Jag gick upp hela 34 kg under graviditeten. Har tappat 14 kg, men har mycket kvar än.

Är det okej att hålla igen lite med vad man äter, bara man äter tillräckligt med frukt och grönt, även om man ammar?

Och är det okej att lämna bebisen hemma med sin pappa några kvällar i veckan för att träna på gymet/dylikt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 12:25
    med "banta" menar jag i det här fallet att aktivt gå ned i vikt genom att reglera intaget av kalorier i sin kost.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att banta och träna medans man ammar?
  • Happymom
    happy 78 skrev 2010-11-01 10:00:16 följande:
    Men du kan ju gå ner i vikt bara du gör det på rätt sätt
    Har börjat på Vitväktarna nu.. Har aldrig ätit så här nyttigt (8 frukter per dag, 3 portioner kalcium...). Måste ju ha varit farligare för skruttan innan....
  • puss

träna och äta nyttigt är bra.
    banta är inte bra.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • EnAnka
    vittra skrev 2010-10-30 16:53:09 följande:
    En automatisk viktnedgång när man äter normalt är inte farligt, det är när man bantar (alltså minskar så mycket på det totala kaloriintaget att kroppen måste ta av reserverna) som tungmetallerna frigörs i ditt kroppsfett och går ut i bröstmjölken.
    Kan du förklara vad skillnaden skulle varamellan att "går ner genom att äta normalt" och att "minska så mycket på det totala kaloriintaget att kroppen måste ta av reserverna" är? Mig veterligen finns bara ett sätt att gå ner i vikt, att äta färre kalorier än vad man gör av med så att kroppen måste ta av reserverna. Hur man åstadkommer det finns det massor av metoder av men att gå ner i vikt utan att ta av reserverna (förutom att förlora vätska m.m. såklart) är det enda sättet att göra på.
  • happy 78
    Happymom skrev 2010-11-02 12:06:27 följande:
    Har börjat på Vitväktarna nu.. Har aldrig ätit så här nyttigt (8 frukter per dag, 3 portioner kalcium...). Måste ju ha varit farligare för skruttan innan....
    Va bra! Ja viktväktarna är bra! Man bantar ju inte man ändrar ju kosten bara o blir mer medveten o får andra tips.
    Det finns en viktväktartråd under hälsakategorin om du är intresserad.
  • pojkens
    EnAnka skrev 2010-11-02 12:10:27 följande:
    Kan du förklara vad skillnaden skulle varamellan att "går ner genom att äta normalt" och att "minska så mycket på det totala kaloriintaget att kroppen måste ta av reserverna" är? Mig veterligen finns bara ett sätt att gå ner i vikt, att äta färre kalorier än vad man gör av med så att kroppen måste ta av reserverna. Hur man åstadkommer det finns det massor av metoder av men att gå ner i vikt utan att ta av reserverna (förutom att förlora vätska m.m. såklart) är det enda sättet att göra på.
    Med banta brukar folk mena rätt drastiska saker, som olika mystiska dieter och strunt. Givetvis går man ner i vikt genom att förbruka mer än du tar in, men det är fortfarande skillnad på att äta normal/sunt och öka rörelsemängden och att sitta still men gå på grapefrukt.-diet. Kroppen reagerar olika på olika näringsintag och energin förbrukar i kroppen på olika sätt, antingen genom att bryta ner fett eller kolhydrater. Tungmetallerna lagras i fettcellerna och därför är det alltid så att de frigörs när du minskar din fetthalt. Men kroppen har en förmåga att rena sig, så länge vi inte skär ner för mycket och minskar för snabbt. Därför är det en skillnad vid banting och vid sunt leverne där man fortfarande tillgodoser kroppens behov. 
  • Happymom

För mig betyder ordet "banta" att aktivt försöka gå ner i vikt. Fast den egentliga betydelsen är kanske att man svälter sig under en period....?

• Pärla

Hur är det när man delammar? Går man ner i vikt av att amma bara i 1-2 minut också? Jag brukar amma 2-3 timmar emellan, sen pumpar jag efter varje gång också. Hur är det när man pumpar, tappar i vikt där också?

• Happymom
    happy 78 skrev 2010-11-02 17:55:16 följande:
    Va bra! Ja viktväktarna är bra! Man bantar ju inte man ändrar ju kosten bara o blir mer medveten o får andra tips.
    Det finns en viktväktartråd under hälsakategorin om du är intresserad.
    Tack! Den ska jag leta upp
  • Happymom
    Pärla skrev 2010-11-10 20:25:18 följande:
    Hur är det när man delammar? Går man ner i vikt av att amma bara i 1-2 minut också? Jag brukar amma 2-3 timmar emellan, sen pumpar jag efter varje gång också. Hur är det när man pumpar, tappar i vikt där också?
    Borde väl inte vara någon skillnad... Jag menar. Det är ju omvandlingen i kroppen som producerar mjölk som gör att man gör av med mer energi.. Men delammar man så blir det ju inte lika mycket .
  • Happymom

Måste bara tala om att efter ett par månader med VV, så gick jag visserligen ner ganska mycket (men det är en hel del kvar). Min mjölkproduktion blev sämre och lilltjejens viktkurva började dippa, trots att jag följde rekommendationerna. Slutade tänka på vikten och mjölken kom tillbaka i övverflöd och dotterns kurva likaså.

Kan vara bra för andra som har funderingar på att gå ner i vikt under amningsperioden.

Svar på tråden Är det okej att banta och träna medans man ammar?