Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Min dotter skrev 2015-11-02 22:35:58 följande:
    Tack för svar! Vi har tyvärr inte så många fler namn på listan. Vi gillar just stiliga namn smile1.gif gärna klassiska men helst inte 10-i topp. Ovanligare namn funkar det med, men det måste vara ett etablerat namn ändå. Helst inte för korta, David är egentligen på gränsen smile1.gif Helst inte för mjuka namn heller. Ja du hör ju så insnöade vi är smile5.gif
    Okej. Här kommer några förslag:

Ludvig & Adrian
    Ludvig & Oskar
    Ludvig & Valter
    Ludvig & Jonatan
    Ludvig & Gabriel
    Ludvig & Martin
    Ludvig & Joakim/Joachim
    Ludvig & Kristian
    Ludvig & Samuel
    Ludvig & Edgar
  • spöke
    flislis skrev 2015-11-02 23:20:54 följande:
    Hej! Vilken rolig tråd!
    Jag väntar mitt första barn inom ett par veckor, en pojke. Både jag och pappan vill ha ett klassiskt svenskt/nordiskt namn utan "krusiduller" och funderar på: Nils, Erik, Gustav och överst på listan står Jens! Har du något mer förslag?
    Har förstått att Jens är danskt - är det konstigt att välja ett danskt namn (vi har inga danska rötter)? Är det en dansk version av Johannes?
    Hej!

Ja, det stämmer att Jens är den danska formen av Johannes. Vår svenska form är Jöns. Namnet Jens har varit ett vanligt bondenamn i Skåne under många sekel, men under 1800-talet spred sig namnet även norrut. 

Jag tycker inte att det är konstigt att välja Jens som icke-dansk. Det är ett väletablerat namn i Sverige och finns representerat med en namnsdag i almanackan. Jag tycker att Jens låter snällt och stabilt. Det enda problemet är kanske att det rimmar, men det gör många fina namn. 

Andra förslag: Sven, Arvid, Olof, Folke, Jon, Gunnar, Tage
  • spöke
    winterlilja skrev 2015-11-08 13:03:50 följande:
    Hej spöke!
    Ville berätta att efter mycket velande fram och tillbaka fick han till slut namnet Stig!
    Tack för all hjälp ändå! :)
    Bra val!
  • spöke
    Seven Costanza skrev 2015-11-09 23:14:08 följande:
    Tack för svar! Vi har i så fall tänkt registrera Carl som förnamn och Fredrik som andranamn men om han själv vill kan han ju presentera sig som Carl Fredrik ändå när han blir äldre. Varför vi eventuellt tänkte oss Carl Fredrik som dubbelnamn (fast utan bindestreck) är för att vi har ett enstavigt efternamn så vi ville helst ha ett längre förnamn, men har inte kunnat enas helt om något långt förnamn utan Carl är det bästa vi kommit fram till.

Vi har haft flera av de namnen på vår lista och båda tycker om Edward och Samuel hyfsat, men känns inte helt rätt till det här barnet. Det blir kanske något av de namnen till syskon i så fall, om det inte blir någon Elisabeth smile1.gif .
    Kanske Edgar eller Artur/Arthur? 
  • spöke
    Micha skrev 2015-11-12 01:51:53 följande:
    Hej :) Har en dotter som heter Naomi och tänkte se om du har några förslag på namn som skulle passa till ett eventuellt syskon i framtiden :) Jag vill att det ska funka att uttala lika bra i Sverige som utomlands och inte vara för vanligt men inte heller för "påhittat" eller vad man ska säga. Det enda namnet som jag verkligen gillar är Lily. :)
    Hej!

Här kommer lite förslag enligt dina kriterier ...

Flicknamn

Tvåstaviga: 
    Ines Nike Eden Flora Vega Irma Marta Rakel Adele Lana Vera
    Nella Aida Esther Leah Judith Ella Iris Enya Cleo Elise Thelma 

Lite längre: 
    Miriam Laura Isolde Beata Celia Amelia Viola Marion Ottilia  
    Lydia Annabelle Rafaela Livia Leona Lucia Alexa Norea

Pojknamn

Enstaviga:
    Frank Sam John

Tvåstaviga:
    Bruno Cedric Hector Hugo Leo Walter Vincent Castor
    Rufus Jonah Aron Elton Matteo Dante Malcolm Noah 

Lite längre:
    Adrian Rafael Leonard Nicolai Ossian Alexis Florian
    Gabriel Julius Samuel Mario Isidor Julian Leopold
  • spöke
    MrsWalker skrev 2015-12-09 17:48:37 följande:

Hej igen Spöket! 

Tack för ditt svar senast smile1.gif Nu vet vi att det är en liten pojke i magen, och snart är det dags för honom att komma men vi har fortfarande inte hittat något som känns rätt för båda. Vi funderar på sanskrit-namnet Bodhi i mellannamn, inte helt säkra men har fastnat lite på det (mannen skojade under en tid att pojken skulle heta Bo, men det passar inte oss, så hittade vi namnet Bodhi...) 

Förnamnet är dock svårare. 

Just nu på min lista: Castor, Amadeo, ... (vilket båda har fått nej av mannen tidigare..) och så har jag fastnat för Viridian. (ovanligt färg-namn som råkar vara en av mina favoriter men vågar knappt föreslå det för mannen innan jag fått lite tankar om det :-P) 

nameberry.com/babyname/Viridian

Ett namn som min man gillar är Noam, vilket jag tycker är fint, men funkar tyvärr inte om vi ska ha Bodhi som mellannamn. Haha så krångligt vi gör det. smile1.gif  

Så, listan som det ser ut just nu:

Castor
    Amadeo
    Noam
    Viridian
    Bodhi

Mycket tacksam för tips och fler förslag!

Hej igen!

Castor, Amadeo och Noam är ovanliga namn i Sverige, men ändå namn som folk kan förstå sig på. Viridian och Bodhi väcker fler frågetecken bland folk, om t.ex. uttal och ursprung. Ibland kan det vara positivt med ett annorlunda namn, ibland kan det vara negativt (t.ex. att man aldrig kan vara riktigt anonym).

Castor är ett tufft namn. Det har attityd. Amadeo och Noam är mjukare och lite vänare. Viridian och Bodhi är lite mer exotiska och mystiska.

Fler förslag:
    Caspian Hector Isidor Leopold Malcolm Rufus Vincent Leander
  • spöke
    Line85 skrev 2015-12-14 20:53:58 följande:
    Är du inte aktiv längre spöke? :-/ jag som behöver hjälp nu igen :D
    Jodå, jag är här. Har bara haft lite mycket annat på sistone. Vad vill du ha hjälp med?
  • spöke
    papaver skrev 2015-12-14 21:44:24 följande:

Hej Spöke!

Behöver verkligen din hjälp! Har blivit medlem för att be dig om hjälp!

Jag har en dotter som heter Signe och funderar på vad hennes syskon skall heta.

Flicknamn

Favoriter: Helmi, Hilma, Ines/Inez, Judith, Källa, Laura, Lilian, Lovis, Lydia, Susanna.

Fina men upptagna: Alice, Alva, Alma, Elly, Harriet, Hillevi, Ida, Lilly, Naimi, Nora, Selma, Tuva, Vida.

Fina men går bort av andra skäl: Agnes, Astrid, Ellen, Iris, Siri.

Pojknamn

Favoriter: Alvar, Alve, Edmund, Einar, Emil, Folke, Gillis, Hjalmar, Olle, Oskar.

Fina men upptagna: Vilhelm, Vidar.

Vad tänker du om mina favoritnamn och har du några andra förslag? 

Åh, massor av vackra namn! Signe är ett av mina personliga favoritnamn.

Helmi: Väldigt vackert. Och har en vacker betydelse på finska: pärla. Men det är inte för gulligt, vilket är bra. 
    Hilma: Likt Helmi, men mer svenskt. Inte heller för gulligt.
    Ines/Inez: Ett bra namn som funkar på många språk.
    Judith: Vackra ljud i tjusig kombination. Minus kan vara de där tanterna i reklamen: Judit & Judit. (Men de lär väl inte hålla på för alltid.)
    Källa: Ett vackert namn, men lite problematiskt uttalsmässigt internationellt sett. Och i e-postadresser och sånt.
    Laura: Starkt och vackert. Och bra internationellt sett. Nackdel: olika uttal.
    Lilian: Mjukt, men inte för gulligt. Låter kungligt (med tanke på prinsessan Lilian). Lite vuxnare än Lilly.
    Lovis: Starkt namn med sagokänsla. Internationellt kan det förväxlas med pojknamnet Louis.
    Lydia: Vackert och ståtligt. Lite mer herrgårdskänsla än Signe som är mer frisk, glad bondjänta.
    Susanna: Vackert men väldigt annorlunda stilmässigt från Signe.

Alvar/Alve: Nordiska namn, liksom Signe. Hellre Alvar än Alve då Signe redan slutar på e.
    Edmund: Stiligt och starkt namn. Kan dock bli lite olika uttal.
    Einar: Också nordiskt namn. Starkt men ändå mjukt.
    Emil: Astrid Lindgren-namnen har lång hållbarhet. Aldrig fel.
    Folke: Folkligt, men ändå stiligt. Slutar dock på samma ljud som Signe.
    Gillis: Stiligt. Kan bli olika uttal. Blondin-Bellas son heter så (kan tolkas positivt eller negativt).
    Hjalmar: Rejält och starkt. 
    Olle: Gulligt, men ändå rejält. Slutar på e.
    Oskar: Klassiskt. Kan aldrig bli fel.

Andra namn att tänka på:
    Edith Turid Vera Hilda Liv Märta Tyra Stina Tekla Svea Frida
    Nora Gerda Elin Disa Elsa Ebba Flora Greta Tora Asta Britta 

Edgar Astor Axel Alfred Vilgot Anton Herman Frej Knut
    Nils Allan Otto Egil Eskil Gustav Harald Joar Olof Erik
  • spöke
    moja skrev 2015-12-14 23:11:19 följande:
    Hej!
    Har du några förslag på vackra bibliska namn? Flick/pojknamn :)

De allra vanligaste namnen går bort eftersom de är upptagna :)
    Gabriel Jonatan Aron Ruben Simon Efraim Isak Samuel Adam Johannes Rafael Sakarias Noah

Lea Rakel Miriam Ester Judit Rebecka Eva Anna Dina Sara Eden Hanna Naomi Debora Maria

Nåt sånt?
  • spöke
    moja skrev 2015-12-15 07:44:34 följande:
    Vackra namn, men de flesta går bort eftersom de är upptagna av nära släkt :) tack!
    Oj då! Ja, det kan vara lite knepigt med stor släkt.

Fler bibliska namn:

Set Joel Levi Gideon Joakim Jakob Emanuel Timoteus Lucius Dan Rufus Simson Petrus Laban Felix Abel Silas Amon Jonas Jeremia Abraham Esaias Josef Benjamin Tobias Daniel Salomon Matteus Enok Ismael Filemon Amos Darius David Elias Andreas Cornelius Jona Lukas Markus Natanael Moses Xerxes Paul Simeon Tomas Amnon Clemens Israel Julius Natan Nikodemus

Abigail Lilith Susanna Tabita Elisabet Lydia Safira Johanna Marta Delila Chloe Noomi Ada Magdalena Hagar Salome

Tyvärr finns det ju mest män i Bibeln... Obestämd
Svar på tråden Spökes namn(t)råd