Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke
    WickedWays skrev 2015-02-05 14:01:03 följande:
    Hej igen!

Nu har lillkillen kommit till världen. Vill tacka för alla namnförslagen även om han inte kommer heta något av dom namnen. Istället blev det en liten Lukas. :)
    Grattis till er lille Lukas! Baby
  • spöke
    aleydis skrev 2015-02-06 13:44:21 följande:
    Hej igen spöke!
    Nu har vi fått veta att det är en liten tjej påväg!

Leonora ligger väl fortfarande på första plats, även maken gillar det. Men jag tycker det är så svårt det här att hitta "det perfekta namnet", veta att det känns helt rätt. Sen tycker jag inte om att Lill-sessan heter så likt, känns som man kopierar :(. Vi tycker faktiskt bäst om just namnet leonora i förhållande till andra liknande namn.

Vilhelmina är fint, men det känns som det ligger så klumpigt i munnen med alla konsonanter. Alicia är en solklar favorit, men jag har svårt att se det som tilltalsnamn när det ligger typ 7 på topplistan. Jag gillar Beata, Valentina och Cornelia, men inte mannen.

Men jag tänkte fråga om det här med efternamnet: hur kommer det sig att du säger att undvika just namn som slutar på an/anne? Är det "Ann Ahl" -fenomenet du tänker på? Jag vet inte om det skulle bli så påtagligt eftersom ahlen uttalas med kort à som allén... Hmm men värt att tänka på.

Jag funderar på hur det funkar med namn med mkt a i eller som slutar på ai, tex Alicia Ahlén, elvira ahlen, amelia ahlen, tycker du att det skulle funka? I nuläget är det väl Amelia, leonora, elvira som ligger på topp. Har du andra förslag som tex slutar på -elia eller -ella eller som liknar Elvira?

Jag tror att problemet är att jag känner någon slags stress efter att hitta rätt namn, lagom unikt och speciellt och vackert... Egentligen tycker vi om de tre namnen ovan, men ändå så tänker jag att det kan ju finnas ngt som är ännu bättre :) . Och just Leonora och elvira är så helt olika namn, jag kan tycka att leonora är lite mjukt ( för mjukt?) medan Elvira är lite rivigare men inte lika vackert.

Hehe, mkt tankar, har du någon kommentar :)
    Hej!
    Man ska ha mycket tankar när man väljer namn. Det är ett viktigt beslut som man ju helst inte ska ångra.

Det är intressant det där med namn ur kungafamiljen. I tidigare generationer inspirerades man gärna av de kungliga namnen. Hagasessornas namn är ett bra exempel på hur kungliga namn inspirerade det svenska folket till fler Birgittor, Margaretor och Kristinor. (Bara stackars Desirée som inte riktigt slog igenom). Numera vill man ogärna att det ska verka som om man apat efter kungafamiljen. Bara en liten parentes.

Ja, det var Ann Ahl-fenomenet som jag tänkte på. Kanske inte lika påfallande om man heter Ahlén som när man heter Ahl. Men det kan ju vara bra att tänka på i alla fall. 

Du har rätt i att Alicia Ahlén och andra namn med mycket vokaler kan bli lite svåruttalat. Amelia Ahlén ännu lite svårare. Men inte tillräckligt för att ni ska behöva avstå ett namn som ni verkligen gillar, tycker jag. Bland era förslag tycker jag att Elvira Ahlén har bäst flyt.

Namn som slutar på -elia:
    Cornelia Cordelia Adelia Celia Delia Aurelia Ofelia Axelia Nelia Emelia Noelia Camelia

Namn som slutar på -ella:
    Isabella Gabriella Petronella Daniella Emanuella Joella Mariella Annabella Mirella Antonella Fiorella Noella Ariella Minella Ella Nella Bella Della Pella Tella Stella

Namn som påminner om Elvira:
    Alvida Alvina Elvina Ellinor Elina Elida Alina Alfrida Alida 
    Vira Eira Vera Viola Elvie
  • spöke
    namnochbarnfreaket skrev 2015-02-27 19:19:25 följande:
    Hej spöket! Jag och min sambo har en bebis påväg! Vet ej om det blir en pojke eller tjej. Jag ger sig en lista så du får lite hum om vilka namn vi gillar:

På flicka gillar vi Astrid, Lilja, Hallon (japp, Hallon), Moa-Märta, Isolde och Maja.
    På pojke gillar vi Malve, Emil, August, Ebbe, Florian och Mio.

Skir gärna vilket av dessa du gillar bäst och kom gärna med mer förslag. Tack på förhand!
    Hej! 

Här kommer lite kommentarer på era namn ...
    Favoritnamnen var väldigt blandade, så under varje namn har jag gett förslag på liknande namn (både stil- och ljudmässigt).

Astrid: Starkt, vackert och alltid rätt. Har ökat mycket i popularitet de senaste åren.
    Sigrid Asta Ingrid Ester Edit Britta Greta Hilda Estrid Tora Dagmar Gerda Ragnhild

Lilja: Mjukt, vackert blomnamn. Lite obehaglig association till filmen Lilja forever.
    Linnéa Dalia Smilla Tilly Flora Iris Viola Silja Ella Milia Hilma Alma Jill Vilja Linn Viva Lilly 

Hallon: Gott att äta, men lite tveksam till Hallon som namn. Tänker även på att det är en mobiloperatör. 
    Hellen Humla Malou Ally Helle Nella Hannele Ellen Fideli Holly Molly Himla Nellie

Moa-Märta: Sött. Låter som en snäll piga.  Jag gillar dubbelnamn.
    Märta-Stina Anna-Lisa Maj-Lis Anna-Stina Anna-Märta Märta-Lisa Anna-Lill

Isolde: Romantiskt, vackert sagonamn.
    Marion Henrietta Idun Elise Livia Leonora Aniara Amalia Elisabeth Ofelia Harriet

Maja: Gulligt namn som har varit poppis i många år nu.
    Kajsa Sonja Manja Leia Theia Thea Lea Freja Meja Julia Junie Tuva Ronja

Malve: Låter lite för sött för en vuxen man. Tycker att Alvar är ett bättre alternativ, låter starkare.
    Alvar Edvin Vide Alve Malte Alvin Valter Svante Allan Elvin Frode Halle Ivar Love Melker Halvar Ivan 

Emil: Astrid Lindgren-namn funkar alltid.
    Egil Erik Olle Anton Emanuel Linus Elias Adam Joel Albin Alfred Hilmer Eskil Axel

August: Stiligt och klassiskt, men många olika uttalsvariationer.
    Gustav Arthur Efraim Henning Valdemar Julius Leonard Oskar Samuel Vilhelm Adrian Aron

Ebbe: Funkar. (Tycker dock att det låter lite barnsligt... tror det är för att det rimmar på bebbe.)
    Otto Ville Abbe Fabian Sigge Sune Manne Nore Bo Kalle Mille 

Florian: Stiligt. Funkar bra internationellt.
    Gabriel Julian Kristian Leopold Nicholas Dante Theodor William Rufus Roman

Mio: Visserligen ett Astrid Lindgren-namn, men det låter inte så vuxet.
    Leo Hugo Theo Frej Joen Levi Uno Lias Lio Neo Noah 

Mina personliga favoriter på din lista är Astrid och August.
  • spöke
    sombra skrev 2015-03-19 14:00:38 följande:
    Nu var det ett tag sen du skrev detta, men jag måste påpeka att Humla som du föreslår är ett slanguttryck för kvinnliga bisexuella, och det kan nog vara bra att känna till innan man väljer det som namn till sitt barn. Jag tänker i alla fall att jag skulle känna mig tveksam till att välja ett namn till mitt barn som hade en koppling till sexualitet på det viset.  
    Jaha, det har jag aldrig hört. Jag tänker på den fluffiga flygande lilla saken.

Det finns 101 kvinnor som har förnamnet Humla. Av dessa har 30 namnet Humla som tilltalsnamn.
  • spöke
    Nell skrev 2015-03-19 17:03:40 följande:
    Kära Spöke!
    Jag letar efter pojknamn i samma stil som Sigrid. Förslag?
    Olof
    Elof
    Egil
    Henning
    Hjalmar
    Eskil
    Folke
    Erik
    Harald
    Ivar
    Karl
    Ragnar
    Valdemar
    Tage
    Gustav
    Gunnar

Om det inte gäller syskon till Sigrid:
    Arvid, Sigvard, Sixten 
  • spöke
    mrsegg skrev 2015-04-07 21:24:05 följande:
    Hej Spöke

Vi har ett litet namndilemma. Vi fick för en vecka sedan en liten tjej men har så svårt för att bestämma namn. Vi har sedan tidigare en liten Hjalmar hemma. Och vi vill såklart ha ett namn som passar bra i samma stil. Vi gillar svenska namn och gärna då lite äldre. Vi har gått igenom alla listor som finns tror jag, vändit och vridit. Killnamn var mycket lättare för oss. Men att hitta tjejnamn och vara överens framförallt var otroligt svårt. Nu har vi till slut kommit fram till två namn som vi båda gillar men kan verkligen inte bestämma oss. Båda namnen är jättefina, gamla och lite ovanliga, och passar ihop med Hjalmar.
    Namnen är Tora och Eira. Tora är superfint tycker jag, gillar att det är både lite gulligt men samtidigt coolt. Vill inte ha ett för sött och gulligt namn. Dock tycker mannen ibland att det kanske är för hårt. Eira å andra sidan tycker jag är ett väldigt fint namn som känns lite ovanligare, lite speciellt. Men vi vill heller inte ha ett namn som känns som ett sånt "hittepånamn".
    Vet inte alls hur vi ska tänka. Men om du kan hjälpa oss lite på vägen här på slutet tar vi gärna emot tankar och sunpunkter. I och med att vi funderat och klurat så länge så tror jag inte att vi egentligen behöver fler nya förslag utan kanske mest lite tankar kring dessa två.
    Hej!

Nej, det är onödigt att blanda in fler namn när ni har kommit så långt. Dessutom är både Tora och Eira finfina namn, så det kan inte bli helt fel. Och jag tycker att båda namnen passar bra med Hjalmar. Kanske passar Tora lite bättre då det känns lite vuxnare. Eira är ett namn som har "kommit tillbaka" i modern tid och blivit populärt, medan Tora har hållit en lägre profil utan så stora toppar och dalar. Därför associerar man nog Eira med ett barn (just nu), medan Tora kan ha vilken ålder som helst. Tora är ett namn som alla känner till, Eira är som du säger lite mer annorlunda. Tora är lite hårdare än Eira som har en mjuk första stavelse, men inget av de är sockersött eller pluttenuttigt. Två väldigt bra namn helt enkelt (som jag personligen är mycket förtjust i). 

Jag tror att det är bäst att riktigt känna på namnen för att kunna komma till ett beslut. Kalla Lillan för Tora i några dagar och känn efter. Och sedan Eira i några dagar. Vad känns mest naturligt? 
  • spöke
    bibo skrev 2015-05-05 09:44:30 följande:
    Hej, 

Igår var vi på RUL och fick veta att vi väntar en pojk. Vilket ställde till det för vi var hundra på en flicka och hade namnet bestämt. Bianca.

Isola heter storasyster, jag gillar Frank men inte min sambo.

Gärna ett hårdare namn som kontrast till Isola.

Tacksam för inspiration!
    Hej! Här kommer lite förslag:

Edgar Malcolm Aron Ralf Set(h) Artur Marlon Nikolai Roman Valter Bruno Dante Harry Fred Konrad
Svar på tråden Spökes namn(t)råd