namnochbarnfreaket skrev 2015-02-27 19:19:25 följande:
Hej spöket! Jag och min sambo har en bebis påväg! Vet ej om det blir en pojke eller tjej. Jag ger sig en lista så du får lite hum om vilka namn vi gillar:
På flicka gillar vi Astrid, Lilja, Hallon (japp, Hallon), Moa-Märta, Isolde och Maja.
På pojke gillar vi Malve, Emil, August, Ebbe, Florian och Mio.
Skir gärna vilket av dessa du gillar bäst och kom gärna med mer förslag. Tack på förhand!
Hej!
Här kommer lite kommentarer på era namn ...
Favoritnamnen var väldigt blandade, så under varje namn har jag gett förslag på liknande namn (både stil- och ljudmässigt).
Astrid: Starkt, vackert och alltid rätt. Har ökat mycket i popularitet de senaste åren.
Sigrid Asta Ingrid Ester Edit Britta Greta Hilda Estrid Tora Dagmar Gerda Ragnhild
Lilja: Mjukt, vackert blomnamn. Lite obehaglig association till filmen Lilja forever.
Linnéa Dalia Smilla Tilly Flora Iris Viola Silja Ella Milia Hilma Alma Jill Vilja Linn Viva Lilly
Hallon: Gott att äta, men lite tveksam till Hallon som namn. Tänker även på att det är en mobiloperatör.
Hellen Humla Malou Ally Helle Nella Hannele Ellen Fideli Holly Molly Himla Nellie
Moa-Märta: Sött. Låter som en snäll piga. Jag gillar dubbelnamn.
Märta-Stina Anna-Lisa Maj-Lis Anna-Stina Anna-Märta Märta-Lisa Anna-Lill
Isolde: Romantiskt, vackert sagonamn.
Marion Henrietta Idun Elise Livia Leonora Aniara Amalia Elisabeth Ofelia Harriet
Maja: Gulligt namn som har varit poppis i många år nu.
Kajsa Sonja Manja Leia Theia Thea Lea Freja Meja Julia Junie Tuva Ronja
Malve: Låter lite för sött för en vuxen man. Tycker att Alvar är ett bättre alternativ, låter starkare.
Alvar Edvin Vide Alve Malte Alvin Valter Svante Allan Elvin Frode Halle Ivar Love Melker Halvar Ivan
Emil: Astrid Lindgren-namn funkar alltid.
Egil Erik Olle Anton Emanuel Linus Elias Adam Joel Albin Alfred Hilmer Eskil Axel
August: Stiligt och klassiskt, men många olika uttalsvariationer.
Gustav Arthur Efraim Henning Valdemar Julius Leonard Oskar Samuel Vilhelm Adrian Aron
Ebbe: Funkar. (Tycker dock att det låter lite barnsligt... tror det är för att det rimmar på bebbe.)
Otto Ville Abbe Fabian Sigge Sune Manne Nore Bo Kalle Mille
Florian: Stiligt. Funkar bra internationellt.
Gabriel Julian Kristian Leopold Nicholas Dante Theodor William Rufus Roman
Mio: Visserligen ett Astrid Lindgren-namn, men det låter inte så vuxet.
Leo Hugo Theo Frej Joen Levi Uno Lias Lio Neo Noah
Mina personliga favoriter på din lista är Astrid och August.