Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

aurorasmamma skrev 2015-07-20 04:11:36 följande:
    Hej spöke!
    Skulle vilja höra vad du tycker skulle passa med vår dotter Auroras namn.
    Både killar och tjejnamn då vi inte vet vad vi väntar.
    Tacksam för hjälp/svar smile1.gif

Tycker om namn som:
    Leonora
    Celine
    Elisabeth
    Gabriella/e

Leonard
    Benjamin
    Ture
    Melvin
    Frode
    Här kommer några spontana tankar om namnförslagen: 

Leonora: För likt Aurora. Det blir lite Piff & Puff. 

Celine: Aurora har latinskt/grekiskt ursprung och Celine har latinskt ursprung. Båda namnen har även koppling till himlen. Ett annat namn i samma genre är Celeste.

Elisabeth: Gillar kombinationer av vokalnamn. Båda namnen låter stiliga och värdiga, som drottningar.

Gabriella/e: Tycker att båda formerna passar med Aurora. Gemensam medelhavskänsla.

Leonard: Tyskt namn, men ordet "leo" finns ju även i latin. Även varianten Leopold är fin.

Benjamin: Funkar också med Aurora. Två internationella namn.

Ture: Tycker att det är lite krångligt att säga Aurora och Ture ihop. Men det kanske bara är min mun som är lite långsam. Det är nåt med (å)-vokalen i Aurora och (u)-vokalen i Ture tillsammans med alla r som blir lite svårt. Stilmässigt är namnen dock inte särskilt lika. Aurora känns drottning, Ture mer bonde.

Melvin: Aurora känns väldigt vuxet jämfört med Melvin som känns väldigt mjukt och gulligt i jämförelse med hårda, starka Aurora. Inte helt såld på den matchningen även om jag gillar att leka med hårda och mjuka ljud.

Frode: Liksom Ture ett nordiskt namn. Väldigt olika namn, men det kan ju också vara häftigt. Även här tycker jag att det är lite krångligt med vokalerna som är lika, men ändå olika.

Nu när jag sitter här och funderar och smakar på olika namn så känner jag att Aurora nog funkar bäst med ett lite enklare, lättare namn, men som ändå har pondus och inte för gulligt. Alltför långa och tjusiga namn som Leonora (eller Esmeralda, Ofelia osv.) gör att namnen låter som Disney-prinsessor ihop. Du skriver inget om efternamn och familjens bakgrund eller varför ni fastnade för Aurora, men jag tänker att det kan bli lite för mycket saga. Aurora gör sig bäst när det inte konkurrerar med andra starka, vackra namn - för då blir risken att det blir gulligt istället för starkt. Förstår du hur jag menar?

Och så till sist några förslag:

Aurora & Miriam
    Aurora & Elise
    Aurora & Iris
    Aurora & Lilly
    Aurora & Celia
    Aurora & Ester
    Aurora & Nike
    Aurora & Ines/Inez
    Aurora & Cleo
    Aurora & Alice

Aurora & Malcolm
    Aurora & Dante
    Aurora & Edmund
    Aurora & Vincent
    Aurora & Samuel
    Aurora & Victor
    Aurora & Isak
    Aurora & Cesar/Caesar
    Aurora & Gabriel
    Aurora & Matteo
  • spöke
    mjhella skrev 2015-07-20 21:59:13 följande:
    Hej spöke!
    Vi väntar vårt andra barn i höst. Det känns som det är mycket svårare med namn denna gång så skulle behöva lite hjälp. Storasyster heter Eila.
    Vi har några pojknamn men inga flickan.
    Pojknamnen:
    Anton
    Alfons
    Ture
    Hej!

Eila är ett väldigt fint namn. Har ni finska rötter och/eller är intresserade av finska namn?

Annars gillar ju jag att kombinera vokalnamn ... till exempel:
    Eila & Alde
    Eila & Astrid
    Eila & Ester
    Eila & Ilma
  • spöke
    aurorasmamma skrev 2015-07-21 03:11:25 följande:
    Oj Tack! Älskar ordentliga svar!
    Angående varför vi fastnade för Aurora (morgon rodnad). Maken har grekisk släkt och jag ville ha något som hade anknytning till de och himlen.

Tyvärr föll jag inte helt för något av dina förslag. Men gillar Gabriel. Är pojknamn jag känner att vi har svårast för (hoppas lite på en flicka pga de)
    Men förstår mycket väl hur du tänker smile1.gif Lättare att få feedback av någon utomstående som kan säga ärligt vad de tycker.
    Kommer du på några fler namn du tycker passar så får du gärna komma med fler förslag smile1.gif

Tack så länge!
    Tack för feedback och mer info! Aurora kommer ju från den romerska mytologin, så varför inte kombinera med ett annat sådant namn?

Romersk mytologi:
    Amor Castor
    Juno Diana Luna Lucina Minerva Pomona

Grekisk mytologi:
    Eros Atlas Ajax Troj
    Theia Gaia Hera Nike Rhea Athena Phoebe Clio Thalia Troja
  • spöke
    MrsWalker skrev 2015-08-10 17:10:57 följande:

Hej spöket!

Här kommer jag med en klurig situation till dig, kanske du kan hjälpa mig. smile1.gif  
    Nu har vi en liten trea på gång, och jag som tycker det är roligt med namn har redan börjat fundera. Vet inte om det blir en flicka eller en pojke än.

Det kluriga: Namnet får gärna ha en stark och positiv betydelse. Ska fungera på svenska och engelska.
    Får INTE börja på S! Blir det en flicka så kommer hon få Susila som andranamn (indonesiskt/indiskt namn) precis som sina storasystrar. Om det blir en pojke tänkte vi fråga släkten om råd, vi söker javanesiska namn som mellannamn. Om de säger Susilo så måste jag skriva till dig igen!!

Storasystrarna heter Sofia och Sabina (ja, en himla massa S, pappan fick bestämma för mycket ;-P).

Har du några råd och tips för hur jag kan hitta det perfekta namnet till lilla 3an?

Tack! smile1.gif

Lite namn som jag tycker är fina: 

Vivian, Vida, Naomi, Ada, Ilona, Marion, Ottilia,  Maya, Amitida, Aurora, Iris
    Marius, Anthony, Castor, Victor, Ismael, Jasper
    Hej!

Tja, hur ska man tänka? Jag tycker att det vore snyggt med ett namn som innehåller S (fast inte som första bokstav), så att det blir lite som en röd tråd för alla syskonen. Till exempel ...

Louisa Elise Isabelle Esmeralda Isolde

Julius Alexis Elias Nicolas Nelson

Annars har ni ju redan en massa fina namn på er lista. Tycker att Marion är ett vackert namn som används alldeles för lite, likaså Marius.
  • spöke
    GrötStina skrev 2015-08-19 21:57:18 följande:
    Hej! Vilken fin namntråd! Jag undrar om du kan hjälpa oss med lite namnförslag - vi har kört fast. Väntar en liten trea inom kort och har nog enats om Hilda om det blir en flicka. Pojknamn däremot är så svårt! Våra stora tjejer heter Selma och Klara så ett namn som passar till dessa två är ju ett måste. Vi har undvikit namn med K och R eftersom det känns som om det då blir två "hårdare namn" mot det mjuka Selma.
    Min käre tycker Pelle är det bästa alternativet, vi har även Algot på förslag. Själv vet jag inte riktigt...
    Hej! Här kommer några förslag utan K och R:

Henning 
    Allan
    Vilhelm
    Nils
    Vilgot
    Axel
    Edvin
    Olle
    Fabian
    Sixten
    Ludvig
    Måns
  • spöke
    enplattspåjorden skrev 2015-08-31 13:21:11 följande:
    Hej! Vi har kört lite fast med namn till trean, och önskar lite tips! Sönerna heter Mauritz och Melwin. Trean ser ut att bli en pojke, så ett namn på M som passar bra med de övriga två är vi på jakt efter. Min sambo hurrar för Melker, men.. Jag bara känner farbror Melker varför badar du alltid med kläderna på..
    Hej! Melker är fint, men kanske lite väl likt Melwin.

Namn på M:
    Malcolm Mandor Mandus Max Manfred Malte Manuel Milton Manne Mio Milo Matteo Miles

En annan möjlighet är ett namn som innehåller M. Det låter matchat ändå.
    Sam Emanuel Benjamin Herman Roman Samuel Simon Adam William Helmer Clemens
  • spöke
    Min dotter skrev 2015-10-21 22:57:24 följande:
    Hej Spöke!
    Vill fråga om råd?
    Storebror heter Ludvig och vi funderar på namnet David till ev kommande lillebror. Gillar verkligen namnet David MEN är lite bekymrad för att det rimmar för mkt på Ludvig. Vill Inte att det ska låta för mkt som "Piff och Puff"???? Vad tycker du?
    Hej! Jag tycker inte att Ludvig & David låter som Piff & Puff, men visst, ändelserna är ganska lika. Har ni fler förslag på listan? Eller är det David som känns bäst? Det är ett klassiskt och stiligt namn så jag förstår varför ni gillar det.
  • spöke
    TheZinZin skrev 2015-10-29 19:57:52 följande:
    Hej spöket. *sitter hemma och hoppas innerligt att du fortfarande är aktiv*

Jag ser verkligen hur duktig du är med namn och jag önskar få be om råd. Jag har tre döttrar som heter Junia, Aurora och ?? Jag skapade en namntråd för ungefär en månad sedan och frågade om råd. Tillslut valde vi Elvira. Vi har gått runt till alla och sagt att hon heter det, har skrivit det överallt på hela FL. Men nu är det så att mannen plötsligt kommit på att han inte gillar Elvira. Hon föddes 4:de september och vi har sagt Lill-Sessan hela tiden. Fast bland folk har vi sagt Elvira, allt är så konstigt. Så tekniskt sett heter hon Elvira, enligt utomstående, men hon är inte döpt än. Han vill nu att hon ska heta Ofelia eller Esmeralda. Jag gillar ju Elvira!!

Vad ska jag göra? Jag gillar Ofelia och Esmeralda, hade absolut kunnat döpa henne till det, men är det för sent tycker du? Eller Isolde, Miriam, Saga, Estelle, Odette och Simone?!
    Mitt liv ÄR panik just nu. Snälla hjälp.

Mvh Elin
    Hej! Jag är kvar.

Jag tycker inte att det är för sent att ändra sig. Det är inte för sent förrän barnet själv identifierar sig med sitt namn. Vad andra människor tycker och tänker om ett namnbyte behöver man inte bry sig så mycket om. Om ett tag har alla glömt att lillan hette nåt annat från början. 

Jag tycker att Elvira är ett vackert namn. Varför gillar inte din man det längre? 

Ofelia och Esmeralda är också fina namn förstås. Om jag ska rösta på något av namnen på listan så får det bli Miriam. Ett tjusigt namn... och snyggt att matcha namn som slutar på vokal med namn som slutar på konsonant.
  • spöke
    Seven Costanza skrev 2015-10-30 23:50:15 följande:
    Hej spöke!

Jag har tidigare frågat efter namn som passar med Elisabeth, men har nu fått veta att vi väntar en pojke. Vårt bästa förslag just nu är Carl Fredrik (utan bindestreck) och så kan sonen själv välja när han blir äldre om han vill kallas bara Carl. Vi själva kommer kalla honom ett annat smeknamn men har inte bestämt om vi vill att tilltalsnamnet ska vara Carl eller Carl Fredrik (prinsen heter ju t ex Carl Philip utan bindestreck så det borde ju gå, bindestreck vill vi inte ha). Båda namnet är släktnamn och vi tycker mycket om dem. Frågan är om namnen är klassiska eller kan kännas daterade? Finns ju många i vår generation också som heter så. Idag är ju namnvariationen större men jag minns som barn en på min skola som hette Ingela och en som hette Birger, och det kändes helt fel för det var rätt ovanliga namn men ändå vanligare i föräldragenerationen än i den egna.

Vad tycker du om detta? Har du några andra namnförslag i liknande klassiska stil som ändå känns som att det kan passa bra på ett barn fött på 10-talet? Gärna som passar med Carl eller Fredrik så man kan ha åtminstone ett av dem som andranamn. Stort tack!
    Jadå, dubbelnamn måste inte ha bindestreck. Carl Fredrik är dock ett ganska långt namn. Tänker ni använda hela namnet? Annars tycker jag att det funkar lika bra med ett av namnen som förnamn och det andra som andranamn. Carl är ett typiskt tidlöst namn. Fredrik har haft större svängningar och är därför lite mer förknippat med vissa generationer, just nu framför allt med 60-, 70- och 80-talister. 

Erik är ett annat tidlöst namn. Oskar/Oscar är hyfsat tidlöst, även om det också har haft en lite ojämnare popularitetskurva. Dock är namnet helt rätt nu.

Andra klassiska namn som passar på 10-talet: Edvard/Edward, Ludvig, Axel, Viktor, Gustav, August, Samuel, Vilhelm.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd