Spökes namn(t)råd
Skulle vilja höra vad du tycker skulle passa med vår dotter Auroras namn.
Både killar och tjejnamn då vi inte vet vad vi väntar.
Tacksam för hjälp/svar
Tycker om namn som:
Leonora
Celine
Elisabeth
Gabriella/e
Leonard
Benjamin
Ture
Melvin
Frode
Leonora: För likt Aurora. Det blir lite Piff & Puff.
Celine: Aurora har latinskt/grekiskt ursprung och Celine har latinskt ursprung. Båda namnen har även koppling till himlen. Ett annat namn i samma genre är Celeste.
Elisabeth: Gillar kombinationer av vokalnamn. Båda namnen låter stiliga och värdiga, som drottningar.
Gabriella/e: Tycker att båda formerna passar med Aurora. Gemensam medelhavskänsla.
Leonard: Tyskt namn, men ordet "leo" finns ju även i latin. Även varianten Leopold är fin.
Benjamin: Funkar också med Aurora. Två internationella namn.
Ture: Tycker att det är lite krångligt att säga Aurora och Ture ihop. Men det kanske bara är min mun som är lite långsam. Det är nåt med (å)-vokalen i Aurora och (u)-vokalen i Ture tillsammans med alla r som blir lite svårt. Stilmässigt är namnen dock inte särskilt lika. Aurora känns drottning, Ture mer bonde.
Melvin: Aurora känns väldigt vuxet jämfört med Melvin som känns väldigt mjukt och gulligt i jämförelse med hårda, starka Aurora. Inte helt såld på den matchningen även om jag gillar att leka med hårda och mjuka ljud.
Frode: Liksom Ture ett nordiskt namn. Väldigt olika namn, men det kan ju också vara häftigt. Även här tycker jag att det är lite krångligt med vokalerna som är lika, men ändå olika.
Nu när jag sitter här och funderar och smakar på olika namn så känner jag att Aurora nog funkar bäst med ett lite enklare, lättare namn, men som ändå har pondus och inte för gulligt. Alltför långa och tjusiga namn som Leonora (eller Esmeralda, Ofelia osv.) gör att namnen låter som Disney-prinsessor ihop. Du skriver inget om efternamn och familjens bakgrund eller varför ni fastnade för Aurora, men jag tänker att det kan bli lite för mycket saga. Aurora gör sig bäst när det inte konkurrerar med andra starka, vackra namn - för då blir risken att det blir gulligt istället för starkt. Förstår du hur jag menar?
Och så till sist några förslag:
Aurora & Miriam
Aurora & Elise
Aurora & Iris
Aurora & Lilly
Aurora & Celia
Aurora & Ester
Aurora & Nike
Aurora & Ines/Inez
Aurora & Cleo
Aurora & Alice
Aurora & Malcolm