Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

bibo skrev 2015-05-07 14:28:35 följande:
    Kul, tack så mycket!

Jag gillade Edgar och Valter. Min sambo är dock inne på mer "vanliga" namn han gillar Theo.
    Ja, det blir alltid lite svårare när man måste respektera någon annans preferenser också.
  • spöke
    sarasessi skrev 2015-05-10 15:46:11 följande:
    Hej Spöke!

I oktober blir Edvin (Oscar William) storebror. Som flicknamn har vi Alma och har haft som favoritnamn i många år, pojknamn har vi Julius. När folk frågar vilka namn vi tänkt på upplever jag att vi får väldigt fina kommentarer på namnet Alma, men när jag säger Julius rynkas det lite på pannan från många och de kommer andra förslag på pojknamn från de som frågat, jag som tycker Julius är så otroligt vackert. Finns det andra namn som du tycker passar bättre eller bra med Edvin? Vill helst inte ha ett topp-10 namn, men det är inte det viktigaste. Vårt efternamn är kort på fyra bokstäver och börjar på B.  
    Man ska inte lyssna så mycket på vad andra tycker! Alma är nog ett namn som har potential att få fler anhängare än Julius som är lite ovanligare. Jag tycker att Julius är stiligt. Tycker att det passar bra ihop med Edvin. 

Andra förslag:
    Edvin & Valter
    Edvin & Arvid
    Edvin & Hjalmar
    Edvin & Alvar
    Edvin & Gustav
  • spöke
    sarasessi skrev 2015-05-12 13:38:43 följande:
    Tack, du är så duktig på namn!

Jag har föreslagit Valter till sambon, men får inte igenom det, annars är det ett superfint namn! Arvid och Gustav heter sambons systers barn, så de är tyvärr upptagna. Alvar och Hjalmar är inte favoriter.

Sambon har föreslagit Teodor, men det känns som risken är stor att det blir en "Theo" och det är inte alls min favorit, trots att jag tycker Teodor är ett vackert namn.

Jag tycker Oscar är ett väldigt vackert, klassiskt och gångbart namn, men det heter sonen i andranamn efter sin farfars far (som inte lever) och min kusin heter det med samma efternamn som mig och sonen, så det känns som att det är taget, annars hade nog Oscar varit givet. Om 2,5 veckor vet vi troligen vad det är för kön, så då kan vi klura vidare på namn om det är en pojke till.

Återkommer :)
    Välkommen åter.
  • spöke
    Vincents mamma skrev 2015-05-12 15:51:15 följande:
    Hej! Jag är gravid med vårt tredje barn innan har vi två pojkar som heter Vincent och Sebastian. Om detta är en kille gillar jag Alexander med det avskyr sambo och säger aldrig till! Försöka på namn som passar en liten lillebror?
    Grattis till trean!

Vad sägs om ...?

Gabriel
    Theodor
    Elias
    Emanuel
    Leonard
    Samuel
    Julius
    Lukas
    Kasper
    Benjamin
    Valentin
    Jesper
    Marius
    Christoffer
    Filip
    Jakob
    Joel
    Malkolm
  • spöke
    Flisan97 skrev 2015-05-15 15:41:54 följande:
    Hej! Vi vet ännu inte kön och har pratat lite om namn. På killnamn tycker jag om Jack. Tjejnamn är svårare, skulle jättegärna behöva hjälp med både tjej och pojknamn. Vill inte att dom ska vara jättevanliga, men inga hittepånamn och inte heller gamla namn som Karin osv som börjar bli modernt nu. Skulle vara jättesnällt om du ville hjälpa:)
    Hej!

Här kommer några blandade förslag. Berätta gärna vilka ni gillar/inte gillar så kan jag ringa in smaken lite bättre. 

Tilly Alba Stella Annie Celia Eden Isolde Amy Cleo Elise Flora
    Linn Miriam Penny Iselin Adele Leah Sally Mira My Nancy Jill 
    Alexia 
    Junie Nemi Laura Lilja Manda Milly Celeste Smilla Theia

Sam Fred Abbe Florian Sander Todd Alban Elvis Tristan Roman
    Edgar Tim Lion Finn Hannes Ian Elton Joen Levi Mandor Nico
    Aston Bruno Caesar Dino Max Aron Dante Noam Remus Sigge 
  • spöke
    Flisan97 skrev 2015-05-18 14:21:09 följande:
    Elise, Amy var dom jag tyckte var jättefina på tjejlistan! Har väldigt svårt, sambon tycker om Joanna men inte jag. Tycker också om Thea, Mathilde och Alicia. Men behöver liksom mer förslag.

Sam var väl det enda på pojknamnen jag tyckte om, annars tycker vi om Charlie och oliwer

Tack för att du orkar ta din tid:)
    Okej, då smalnar vi in det hela lite...

Ellie Minna Thelma Elina Amelia Emmy Ines Joline Leona Livia Tilde Milla Vendela

John Vince Adrian Matteo Joel Frank Isak Hugo Seth Felix Elis Valter Gabriel
  • spöke
    sofiashem skrev 2015-05-21 09:42:08 följande:
    Kära Spöke,

Jag skriver till dig ännu en gång, dock var det flera år sedan sist (tror det var när lillan låg i magen). Hur som, jag behöver din hjälp!

Vi har en pojke som heter Karl Hektor
    Och en dotter som heter Lykke Vilhelmina

Nu ligger bebis nummer tre i magen och vi behöver idéer! Sedan förra graviditen har vi namnet Juno som vi gillar båda två, så det finns fortfarande med på listan och vi är 99% säkra på att det är det namnet vi väljer om det visar sig vara en flicka.

Men pojknamn?! Så sjukt svårt. Vi har några funderingar kring Julius då det finns i släkten. Jag tycker dock att det är lite för "högtravande"? Kan inte komma ifrån det. Tycker dock att Hektor & Julius passar ihop..hmm..

Vi vill ha namn som är söta och tuffa på samma gång, inte för puttinuttit men heller inte för hårt. Ett ovanligt men ändå inte lustigt namn. Många krav, jag vet...

Hjälp!!
    Hej! Och grattis till trean.

Julius är stiligt. Men liksom många gamla romerska namn så låter det kanske lite på gränsen till högtravande. Å andra sidan, om man jämför med Tiburtius så är ju Julius ett enkelt namn.

Vad tycker du om Justus? Lite kortare, men fortfarande stiligt.

Eller kanske fortsätta på K-temat?
    Didrik Malkolm Emrik Viking Konrad Nikolai Frank Melker Kaspian Sakarias Enok
  • spöke
    plopp76 skrev 2015-05-21 11:09:46 följande:
    Hej spöket!

Nu är dom här :) Tvillingarna kom den 25:e april och får namnen Lucas och Alexander. Sambon har tvekat på Alexander men det är mest för att han tänker att det blir Alex... Men då bestämde vi att vi alltid säger Alexander och aldrig själva använder Alex. Då blir det nog först i skolan som kompisarna kanske kallar honom det. Smeknamn i skolan kan man ju aldrig gardera sig emot :)

Tack för input om namn, det är så roligt att bolla med dig!
    Åh, så fina gossar! Stort grattis! BabyBaby
    Jag tror att de kommer känna sig nöjda med sina namn.
  • spöke
    sofiashem skrev 2015-05-21 14:04:04 följande:
    Nu ska jag vara jobbig med dig ..(förlåt)

Justus - För udda och klingar inte så fint
    Didrik - Ebba & Didrik, nej
    Malkolm - Svåruttalat
    Emrik - Känns för påhitta, typ blandning Erik/Henrik
    Viking - Nej! Tycker inte om liknande som Loke osv heller
    Konrad - Låter som en gubbe..inget fel på gubbar men ;)
    Nikolai - Känns inte passande, låter för ryskt?
    Frank - Tycker jag är okej, kanske lite kort och hårt, men finns bekanta med namnet
    Melker - Sött (kanske för sött?), finns dock i släkten (nära)
    Kaspian - Nej....tycker inte heller om Casper
    Sakarias - Tycker inte om, i samma liga som Maximilliam (kan ej sätta ord på "felet")
    Enok - För lustigt

Ja du ser ju...detta är mission impossible! Det är så svårt att ringa in vilka sorts namn jag gillar, faktum är att det är extremt få. Måtte det bli en tjej så att vi kan ta Juno, annars blir han namnlös :p

Om du (eller någon annan) orkar får du gärna komma med fler förslag!
    Om vi säger så här då: Vilka pojknamn (helt fritt) tycker du är fina i allmänhet?
Svar på tråden Spökes namn(t)råd