-
Tror du får testa dig fram om det känns naturligt att använda dubbelnamn. Kan vara bra att markera båda som tilltalsnamn på blanketten som man skickar in till Skatteverket, annars kommer bara det ena namnet att användas i myndighetssammanhang.Flizan30 skrev 2014-09-26 09:35:43 följande:Vi valde Anna till slut, men hon heter också Märta i andranamn. En tanke som slagit mig är att kalla henne Anna Märta som ett dubbelnamn så kan hon själv välja sen. Jag kan dock inte bestämma mig för om det är vackert eller gräsligt. hör väl inte till de traditionella dubbelnamnen iallafall. Vad tycker du, dubbelnamn eller namnen var för sig?Finns det några regler för dubbelnamn?
-
Hej! Och grattis till tvillingarna.plopp76 skrev 2014-10-09 11:24:59 följande:Hej Spöket!
Jag och min sambo har precis fått reda på att plusset vi fått är två :) Så var det svårt att komma på ETT namn tidigare så känner vi att vi har ännu svårare nu! Vi vet inte kön, men tänker att vi behöver spåna fram två av varje som känns lite bra iallafall. Jag gillar lite ovanliga namn, mina favoriter just nu är Dante, Sandor och Adrian på pojkar. Flickor får dessa som favvo från mig: Mio, Minna och Lovisa.
Men sambon håller ju så klart inte med.. Han vill ha vanliga namn som Mattias, John, Karl, Eva, Karin och Stina (några av hans förslag). Och så klart, där håller inte jag med. Så vi står och stampar lite. Jag berättade om din tråd och sa att jag skulle kolla lite med dig :)
Så, vi väntar enäggstvillingar och har lyckats hitta ett par naman som skulle kunna fungera:
Pojkar: Oscar, William, Charlie, Tim och Eddie.
Flickor: Ammie, Linn, Matilda, Ellie och Amanda.
Tanken är att om det blir flickor så är det Catharina som andranamn på den ena och Viola på den andra, båda är släktnamn som vi tycker om. Pojkar.. där har vi bara Erik som andranamn, vi vet inte hur vi ska hitta ett andra andranamn som kommer från släkten men ändå känns bra :) Det får vi lösa under vägen gång.
Har du några tips? Hur kombinerar vi namnen vi har så det låter bra? Finns det fler namn i samma "stil" som kan fungera?
Tack på förhand!
Bland pojknamnen tycker jag att Oscar & William låter snyggast ihop. De är klassiska, men ligger samtidigt helt rätt i tiden.
Fler förslag:
David Aron Adam Elias Isak Jonathan Ruben Simon Felix Fabian Gabriel Caesar Samuel
Viktor Alexander Julius Benjamin Axel Ludvig Frank Jakob Leonard Malcolm Marius Vincent
Bland flicknamnen så tycker jag att Ellie & Linn känns lite svårare att säga ihop än de andra. Blir mycket L där. Ellie & Ammie blir kanske för gulligt ihop. Röstar på Amanda & Matilda, som ni eventuellt kan ge smeknamnen Ammie & Tillie eller Manda & Tilda.
Fler förslag:
Elise Elvira Sally Ines Miranda Milla Joline Leah Alice Annie Hanna Jill Celia Nannie
Julia Laura Stella Linnéa Lilly Miriam Nancy Thelise Emmie Isabelle Vanna Agnes -
Tycker att det är ett bra flyt i namnordningen.kawaii87 skrev 2014-10-11 23:25:41 följande:Vad tycker du om Ewelina (tilltalsnamnet) Izabella Carolin?
Skulle hellre se Evelina med enkel-v eftersom jag gillar enkelhet och "ew" på engelska betyder typ usch.
Evelina är ett vackert namn. -
Okej, då förstår jag. Mina kunskaper om polsk stavning är tyvärr begränsade.kawaii87 skrev 2014-10-15 14:12:16 följande:Ewelina är polskt, dotterns pappa är polsk så därför blev det med W =)
-
Återkom gärna om du vill bolla idéer och förslag.plopp76 skrev 2014-10-16 10:45:54 följande:Tack för tipsen! Ska ta med det hem och diskutera lite så får vi se sen vad det blir. Antar att det även kan tänkas ändras längs med vägen!
-
HelloSweetie skrev 2014-10-27 11:58:40 följande:Hej Spöke!
Vi försöker hitta ett namn till lillasyster. Storebror heter Edvin.
Dessa är våra starkaste kandidater just nu: Erla, Elly, Alva.
Andra möjliga namn är Ellen, Ebba, Estrid, Elise, Elma, Erna och Hilma.
Som du märker gillar vi namn som börjar på E. Känns inte helt 100 att båda barnen får samma begynnelsebokstav, men vi ser det inte som något hinder heller.
Egentligen gillar vi inte namn som är för udda/ovanliga/märkliga, men så stötte jag på namnet Erla, vilket vi båda fastnat för. Trots att det är få som heter Erla så känns det inte som ett "konstigt" namn, om du förstår vad jag menar. Vad har du för information om namnet Erla (ursprung, betydelse m.m.)?
Vad har du för information om namnen Elly och Alva (ursprung, betydelse m.m.)?
Har du någon favorit av alla namn jag nämnt och hur tycker du de passar ihop med Edvin?
Lillasyster kommer högst sannolikt även få namnet Maria - är det något av mina förslag som du tycker passar bättre eller mindre bra ihop med Maria?
Du får hemskt gärna ge oss fler namnförslag också!
Oj, vad många frågor det blev! Hoppas att du vill hjälpa oss med denna viktiga uppgift! :)
Med vänliga hälsningar
TereseHelloSweetie skrev 2014-10-28 15:20:58 följande:Hej igen!
Nu har vi börjat vackla lite igen och "Ellen" har fått ansluta sig till toppkandidaterna. Så nu undrar vi även om ursprung, betydelse m.m. för Ellen. Och så undrar jag om du tycker att vi målar in oss i ett hörn om båda syskonen får namn som börjar på "E" och slutar på "n". (Med tanke på eventuella efterföljande syskon.)
Tack på förhand!Hej!
Jo, kanske gör man det svårt för sig själv om man väljer två E-namn och sedan skaffar fler barn. Men man måste ju såklart inte välja ett E-namn till nummer tre. Jag tycker att det är fint att kombinera vokalnamn, och vokalen i Edvin (lång) och vokalen i Ellen (kort) låter väldigt olika. Ett eventuellt tredje barn skulle kunna heta något på A, O, I etc. Även Erla och Elly har ju korta E.
Lite info om namnen:
Erla: Ett ovanligt namn som kan komma från det nordiska mansnamnet Erland (som betyder främmande). En annan variant av namnet är Ärla.
Statistik från SCB:
Det finns 103 kvinnor som har förnamnet Erla. Av dessa har 59 namnet Erla som tilltalsnamn.
Det finns 13 kvinnor som har förnamnet Ärla. Av dessa har 6 namnet Ärla som tilltalsnamn.
Elly: Engelsk kortform av det grekiska namnet Helena (som betyder fackla) eller av det hebreiska namnet Elisabet (som betyder Gud är fullkomlighet). Varianter är: Ellie och Elli. Det är ett namn som har ökat betydligt i popularitet under de tio senaste åren.
Statistik från SCV:
Det finns 4024 kvinnor som har förnamnet Elly. Av dessa har 2162 namnet Elly som tilltalsnamn.
Det finns 1961 kvinnor som har förnamnet Ellie. Av dessa har 1720 namnet Ellie som tilltalsnamn.
Det finns 837 kvinnor som har förnamnet Elli. Av dessa har 505 namnet Elli som tilltalsnamn.
Ellen: Dansk eller engelsk form av Helena (se ovan). Namnet har varit mycket populärt i Sverige på senare år.
Statistik från SCB:
Det finns 24761 kvinnor som har förnamnet Ellen. Av dessa har 13693 namnet Ellen som tilltalsnamn.
Alva: Ett nordiskt namn som kommer från ordet alf/alv – den mytologiska figuren. Har varit populärt på senare år.
Statistik från SCB:
Det finns 15454 kvinnor som har förnamnet Alva. Av dessa har 12023 namnet Alva som tilltalsnamn.
Tycker att samtliga namn är fina namn som passar bra med både andranamnet Maria och med storebrors namn. Erla är kanske lite svårt att säga, beroende på var i landet man bor. Spöket är från Småland, och där blir det inte snyggt. Alva och Edvin innehåller båda bokstaven V vilket låter snyggt matchat.
Hilma var med på kanske-listan, men inte Hilda? Det låter annars snyggt ihop med Edvins D.
-
citronträd skrev 2014-10-28 08:55:11 följande:Hej spöke, jag behöver hjälp med namnförslag.
Vi väntar mest troligt en pojke men håller tjejnamn öppet också.
Vi har två namn som vi båda gillar: Vincent & Minna men i övrigt har vi namntorka!
Har du något förslag på liknande namn? :)Hej!
Utifrån era namnförslag gissar jag att ni gillar mjuka namn, så här kommer ett lass sådana:
Vince Alvin Love Hannes Joel Allan Linus Malcolm Olle Nils Joen Elias
Noah Elvin Amos Elvis John Simon Sam Milo Leo Levi Alve Emil Ville Gillis
Vilhelm Rasmus Lionel Melvin Mio Hjalmar Alfons Helmer Mille Elis Alvar
Silas Mandus Elmer Leonel Hilmer Jonas Sune Julius Ossian Nelson Louis
Caesar Alf Assar Johan Einar Uno Jon Måns Leon Manne Finn Neo Sven
Emmie Ninna Sienna Linnea Hanna Smilla Junie Annie Linn Hilma Elsa Agnes
Moa Vanja Ellie Luna Mina Jenna Alma Nanna Julie Elma Ines Amy Nemi Ellen
Anna Signe Elin Mimmi Sanna Fanny Lea Nellie Lina Sonja Elna Sally Nancy
Vilma Manja Vanna Nina Anja Nannie Emma Lana Jenny Mia Selma Molly Ella
Malva Lilly Lisa Nea Bonnie Alva Alice Henny Leona Holly Milly Maja Sofie Viva
-
Annie och Hedda är bra namn, båda två. Ebbe & Hedda kan kanske vara lite krångligt med alla b:n och d:n. Ni får testa det genom att säga det högt många gånger, så att det blir Ebbe & Hebbe.Nimah skrev 2014-10-30 18:52:41 följande:Vilken bra tråd och vad många bra namnförslag :) vi har en son som heter Ebbe och väntar nu syskon. För en flicka har vi lösa funderingar på Annie eller Hedda. För en pojke har vi ingen aning! Vad tycker du passar med Ebbe?
Har ni funderat på andra palindrom-namn som Otto, Anna och Ada?
Fler förslag:
Ebbe & Agnes
Ebbe & Siri
Ebbe & Rut(h)
Ebbe & Asta
Ebbe & Greta
Ebbe & Bruno
Ebbe & Elis
Ebbe & Oskar
Ebbe & Anton
Ebbe & Nils -
Okej, med tanke på era dialekter så kanske det är bra att undvika R. Jag är själv från Småland så jag vet hur ovackert det kan låta.Nimah skrev 2014-11-03 17:40:48 följande:Tack för förslag! Jo vi har funderat på andra palindromnamn men det blir ett lite väl uppenbart tema och de som finns tycker vi inte så mycket om :) Av de namn du föreslår gillar jag Agnes och Ruth bäst. Vi pratar skånska och blekingska så namn med R kan vara lite svårt. Av pojknamnen gillar jag Elis, men jag heter Elin så det blir lite tokigt. Helst vill vi ha ett namn som inte ligger på 50 i topp men som ändå är ett namn som folk hört. Vad tycker du om Betty? Föreslå gärna fler pojknamn om du har några på lager :)
Ja, Elis och Elin blir lite för lika. Håller med.
Betty är lätt att uttala (även på sydsvenska dialekter) och det är snyggt att återanvända Ebbes B:n i början av namnet. Nackdelen med namnet skulle kunna vara att många människor får dåliga associationer när de hör namn som slutar på y.
Fler pojknamn:
Allan Egil Uno Vilgot Knut Hannes August Gillis Fabian Olof Måns -
Hej!aleydis skrev 2014-11-17 22:39:17 följande:Hej spöke!
Jag har alltid varit intresserad av namn, och nu väntar jag och min man vårt första barn! Än så länge är det ganska tidigt, men det är väl aldrig för tidigt för att spåna namn :)
Jag har vuxit upp med ett ovanligt namn och har alltid velat ge mina barn ett ganska ovanligt namn, men inte för konstigt. Jag tycker om mjuka namn med tex bokstäverna, V, M, L, A, I, D. Min man är ganska traditionell och lägger in veto mot för udda förslag. Vårt efternamn är Ahlén- och vi tycker många namn på A är svårt till efternamnet.
Flicknamn:
Vår gemensamma favorit är Leonora. Vad kan du säga om det namnet? Jag gillar att det är ganska ovanligt men ändå lätt att uttala. Kanske lite sött?
Annars gillar jag
Daniella ( lite för vanligt)
Alicia ( ett favoritnamn, mitt mellannamn, men känns lite vanligt)
Adeline
Adelia
Amelia
Alessia
Adina ( alla namnen på a känns lite svårt till efternamnet )
Men även vanligare namn som:
Selma
Tilde
Vera
Siri
Klara
Hilda
Ella
Häromdagen hittade vi namnet Elvira och föll lite för det, även om det är lite utanför vilka namn jag brukar gilla.
Har du förslag för vilket mellannamn som kan passa till leonora eller andra namn än Leonora som du tror vi kan gilla.
Pojknamn:
Vår favorit är Silas! Det blir nog i sånna fall Silas Vilhelm ( släktnamn)
Annars tycker jag mest om långa pojknamn: ( därför känns det bra att Silas är lite kortare)
Timoteus
Zacharias
Nathaniel
Emmanuel
Matteus
Viggo
Milo
Andra släktnamn:
David, Adrian, Imre
Vore kul att höra dina synpunkter!
Tack
Leonora är ett vackert namn. Det har ökat lite i popularitet de senaste tio åren, men det är fortfarande ett ovanligt namn. Har ni även funderat på alternativ som Eleonora, Ellinor, Lenore, Leonore, Leonie och Leona? Och vad sägs om den feminina varianten av Vilhelm som andranamn: Vilhelmina? Eller ditt andranamn: Alicia? Det är trevligt med släktnamn som andranamn.
Heter man Ahlén i efternamn så är alla namn som slutar på -an/-anne uteslutna. Adrian funkar som andranamn, men tänk till en extra gång innan ni väljer det som tilltalsnamn.
Förslag, flicknamn:
Tilia Beata Elissa Esmeralda Isolde Beatrice Adela Laura Cordelia Dorotea
Valentina Elicia Josefina Timotea Iseline Louisa Naima Theia Ofelia Timea
Ottilia Vilhelmina Elise Anastasia Lavinia Irmelin Sibylla Teodora Aurelia