Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Line85 skrev 2014-07-10 12:22:51 följande:
    Hej hej smile1.gif jag tar gärna råd då hjärnan totalt förfrusit sig när det gäller namn! Främst pojknamn! Syskonet heter Tilde och jag gillar tvåstaviga namn som inte kan bli "självklara" smeknamn.
    Hej! Det låter allvarligt med förfrusen hjärna nu när det är så varmt ute.

Tilde är ett väldigt L-igt namn, så det kan vara bra att vara lite försiktig med dominerande L i syskonets namn så att namnen inte konkurrerar med varandra, utan kompletterar varandra. 

Tilde & Hannes
    Tilde & Simon
    Tilde & Oskar
    Tilde & Aron
    Tilde & Harry

Tilde & Ines
    Tilde & Maja
    Tilde & Ester
    Tilde & Junie
    Tilde & Vera
  • spöke
    Aniiee skrev 2014-07-10 12:44:46 följande:
    Hej, TS! Rolig tråd.

En liten utmaning till dig! En vän väntar tvillingpojkar och önskar sig namn som funkar (hyfsat) i båda sverige och japan! Några förslag?
    Oj, det var verkligen en utmaning. Japan och Sverige har varken kultur, religion eller språk som ens är i närheten av varandra. Jag kan inte svara på vilka svenska namn som kan funka i Japan, men här är några japanska pojknamn som inte borde vara helt omöjliga i Sverige.

Aki Hiro Amon Riki Kai Jimon Sai Yoshi Kei

Enstaviga namn som Ben, Dan och Ken borde också funka fint.
  • spöke
    Sunnan skrev 2014-07-14 09:26:44 följande:
    Hej Spöket!
    Fantastiskt bra tråd du har. Jag har följt den ett tag och tänkte nu att jag skulle lägga in en egen förfrågan.
    Vi väntar barn vid årsskiftet och namndiskussionen är i full gång. 
    Jag gillar trestaviga, lite längre namn men har även en del tvåstaviga bland mina favoriter. På pojksidan är vi ganska överens om William eller Benjamin. William är storfavorit men det är ju tyvärr extremt vanligt just nu och det kanske inte är så roligt att vara den fjärde i klassen med samma namn.
    Flicknamn har vi mycket svårare med. Isabelle är tyvärr upptaget, Melinda/Melissa går inte alls hem hos maken och Matilda går inte hem hos mig. Maken har dessutom kravet att det måste fungera internationellt (engelska).
    Förslag på både pojk- och flicknamn mottages tacksamt!
    Tack för fina ord.

När det gäller topplistenamnen så ska man ha rejält oflyt för att hamna i en klass med tre-fyra andra med samma namn. Nu för tiden är det  inte lika många som får topplistenamnen som tidigare. Det är mer spridning.

Här kommer några förslag på lite längre flicknamn som funkar även internationellt:

Amelia Sofia/Sophia Miranda Coralie Annabelle Olivia Cornelia Joelle Miriam
    Felicia Amanda Lilian Rebecka Elodie Alicia Vanessa Emilia Victoria Noelle

Och några pojknamn:

Vilhelm Florian Elias Gabriel Jonathan Leonard Nicholas Ossian Roman Samuel
    Amadeus Emanuel Valentin Julian Fabian Christian Leonel Theodor Vincent
  • spöke
    Kroken skrev 2014-07-14 09:41:58 följande:
    Jag har faktiskt ganska många av de namnen du gav som förslag på min lista. Men inget passar min man, han "fnyser" mest åt att de flesta namn är namn för gamlingar (hans eget ordval). Många av de namnen ovan är dessvärre upptagna också av kusiner (stor släkt) som vi träffar ofta. Dessutom jobbar jag som förskollärare och många namn har jag relationer till, både på gott och ont....... Haha
    Se till att han får läsa nyfödda-sektionen i tidningen. Då kommer han se att hans namnförslag är vad mammorna heter, och barnen heter namnen på din lista.
  • spöke
    Mina barn är Görel å Malte skrev 2014-07-15 04:38:53 följande:
    Namn som passar till Thea, Carmen?

Tack på förhand!
    Laura
    Claudia 
    Lucia
    Alice
    Elvira
  • spöke
    yoshimi skrev 2014-07-21 22:15:56 följande:
    Hej spöke!

Såhär en vecka innan BF har vi inga klockrena namn till Max lilla syskon,
    Vi vet inte om det är en pojke eller flicka.

Har funderat på att ha X som gemensam nämnare och även att namnet skall börja på M, men är öppen för förslag.

Tack på förhand.
    Hej!
    X (ks) är ett väldigt dominant ljud, så det kan lätt bli lite för mycket med två x-namn. Här är iaf länkar till listor som jag har gjort med x-namn:

Flicknamn: www.familjeliv.se/forum/thread/70744477-flicknamn-med-mycket-x-vilket-gillar-du-bast
    Pojknamn: www.familjeliv.se/forum/thread/70744517-pojknamn-med-mycket-x-vilket-gillar-du-bast

Istället för att ha två namn som börjar på samma bokstav så kan man stoppa in den gemensamma bokstaven på nån annan position i namnet. Det gör att det låter matchat, men inte för mycket.

Vad sägs om (till exempel)?

Max & Emma
    Max & Alma
    Max & Emmie
    Max & Hilma
    Max & Nemi

Max & Hampus
    Max & William
    Max & Roman
    Max & Tim
    Max & Emil
  • spöke
    Flizan30 skrev 2014-07-28 17:05:41 följande:
    Hej Spöke smile1.gif
    Undrar om du har lust att hjälpa mig med namn till min dotter på 2,5 månad? Behöver lite hjälp på vägen då vi måste skicka in papper om senast 10 dgr:(. Vi pratade först om Alice men tycker det känns lite för Engelskt? Tycker det är tråkigt att namnet legat som nr 1 på topplistan senaste tre åren. Har varit inne på Astrid dåd et känns ståtligt på något vis samt är fornnordiskt. Älskar det men känns också lite kantigt och hårt? Jag gillade det inte först heller så är osäker på om jag kommer ångra mig eller om det växer med tiden.Jag vill gärna ha ett klassiskt vackert namn som inte blir omodernt liknande Erik fast för flickor.Inget generationsbundet som Linda ex var på 70-talet.Har också funderat på Josephine men är tveksam om det räknas som generationstypiskt eller klassiskt?   
    Hej!
    Alice är den franska eller engelska formen av det tyska namnet Adelheid. Och sättet som vi uttalar namnet på i Sverige låter som en blandning av det franska och engelska uttalet. Tycker inte att du behöver oroa dig för att det är för engelskt - det är väl etablerat i det svenska namnbruket. 

Klassiska flicknamn:

Anna
    Lisa
    Tove
    Linnea
    Maria
    Kristina
    Cecilia
    Ellinor
    Hanna
    Agnes
    Emma
    Klara
    Ingrid
    Ebba
    Lovisa
    Elsa
    Julia
    Johanna
    Rebecka
    Sofia
  • spöke
    tinis skrev 2014-08-03 11:15:41 följande:
    Hej Spöke!
    Det var läääänge sen jag skrev om tips på namn till våran dotter men det blev en Isabelle Timja Mona Maria :D
    Det är svårt att inte tänka på syskonnamn hehe Men har fastnat för ett (som, som vanligt ingen annan gillar) ; Movitz. Skulle det funka?

Ha det bra!
    Hejsan!

Enligt SCB:
    Det finns 117 män som har förnamnet Movitz. Av dessa har 60 namnet Movitz som tilltalsnamn.
    Jag tycker absolut att det funkar. De flesta har ju hört namnet genom Fredmans epistlar. Om du gillar Bellman blir det ju ännu festligare.

• spöke
    myperfectlife skrev 2014-08-03 13:16:02 följande:
    Spöken jag ber om råd ifrån din sida. Syskonen heter Leonardo, Faith, Lillian och Francis. Nu har vi bestämt oss för fem namn och behöver lite hjälp.
    Florence Rachel
    Lionella Rachel
    Leslie Rachel
    Lira Rachel
    Liah Rachel
    så vilket utav dessa ska vi välja?
    Personligen gillar jag Florence och Lia(h) bäst. 

Annars rekommenderar jag Flora varmt.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd