Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Flizan30 skrev 2014-08-10 17:21:01 följande:
    Här kommer några fler frågor om namn till smile5.gif :

Ellen
    Elsa
    Ebba

Hur räknas dessa namn: som smeknamn eller varianter ellr kortformer?  undrar då jag är förtjust i namnen men min man tycker att de låter som ett smeknamn och inte som ordentliga namn:).

Undrar också om du kan något historiskt om dessa namn?:

Lovisa
    Josephine
    Agnes

namnen Ellen Elsa och Agnes är de ursprungligen kopplade till någon samhällsklass?  Undrar då jag kommer från en bondsläkt och inget av dessa namn finns i släkten på min sida. (Josefina finns men inte ens Lovisa). Däremot min make som har lite finare släktband har alla dessa namn i släkten. Min söta lilla "danska mormor" heter dock Ellen  .
    Tack på förhand för svar!
    Ellen är en dansk respektive engelsk kortform av det grekiska namnet Helena (som betyder fackla).
    Elsa är en svensk form av namn som Else och Elsaby. De är i sin tur former av det hebreiska namnet Elisabet (som betyder Gud är fullkomlighet).
    Ebba är en feminin form av det tyska namnet Ebenhardt (som betyder vildgalt).

De flesta namn som vi använder är varianter och kortformer av äldre namn. Ellen, Elsa och Ebba är dock väl etablerade namn i det svenska namnbruket och ses inte som smeknamn längre.

Lovisa är en svensk form av det franska namnet Louise - som i sin tur är en feminin form av det tyska namnet Ludvig (som betyder berömd kämpe). Äldsta belägget för namnet i Sverige är år 1652.
    Exempel på Lovisor genom historien:
    - Drottning Lovisa Ulrika (gift med Adolf Fredrik)
    - Lovisa Bellman (gift med Bellman)

Josephine eller Josefin är en fransk feminin form av det hebreiska namnet Josef (som betyder må han föröka). Äldsta belägget i Sverige är från 1806. Varianten Josefina fanns något tidigare.
    Exempel på damer med namnet Josefin genom historien:
    - Joséphine, kejsarinna av Frankrike, hustru till Napoleon I
    - Josephine Baker, sångerska

Agnes är ett grekiskt namn (som betyder kysk). Äldsta belägg i Sverige: 1285.
    Exempel på kända bärare av namnet Agnes:
    - Sankta Agnes, katolskt helgon (kyskhetens jungfru)

När det gäller frågan om samhällsklasser så skulle jag nog (historiskt sett) ranka Elsa och Agnes lite högre upp än Ellen. Men jag har ingen bra källa för detta påstående - utan grundar det på personer som ofta nämns i den svenska historieskrivningen.
  • spöke
    Flizan30 skrev 2014-08-11 23:03:59 följande:
    Tack Spöke: intressant att läsa:).Tack för all info.
    Tänkte också passa på att meddela att vi till slut valt namnet Lovisa till vår dotter idag. Det var svårt att välja då jag och pappan haft olika typ av favoritnamn. Först nu har vi känt att vi hittat rätt namn (trots att namnet är så mjukt) och det känns naturligt att säga till vår dotter. Tack för hjälpen med att hitta ett namn vi båda gillar.  
    Lovisa är ett utmärkt val. Skönt att ni har kommit fram till ett beslut.
  • spöke
    yoshimi skrev 2014-08-12 10:27:38 följande:
    Hej!

Det blev en lillebror och han fick heta Elias.
    Så A blev den gemensamma bokstaven som du föreslog. Tack för inspirationen!
    Grattis till lillebror Elias! Baby
  • spöke
    tussilago84 skrev 2014-08-13 19:20:30 följande:
    Hej!
    Vi ska ha bebis i höst och vet inte om det är en pojke eller flicka.. tjejnamn har vi många vi gillar men kommer inte överrens/hittar inget pojknamn som båda gillar!

Vilka namn tror du är populära om 5-10 år? jag kan tänka mig ett namn på topplistan men kanske inte de som ligger som nr 1-5 men vill inte ha något konstigt eller för ovanligt namn.
    Några förslag på namn som vi kanske gillar? Här är några namn vi tycker om men som är "tagna", inte passar osv.. Ludvig, Vidar, Ebbe, Love, Valdemar och Milton. Kom gärna med förslag, annars får vi hoppas de blir en tjej... ;)

Tacksam för lite hjälp!
    Om 5-10 år kommer antagligen trettiotalsnamnen vara populära igen. Namn brukar gå i livscykler och komma igen efter 80-100 år. Så kanske Kerstin, Inger, Barbro, Sven, Lars, Bo osv.
  • spöke
    Flizan30 skrev 2014-08-19 12:19:43 följande:
    Hej! Undrar hur du tänker om val av andranamn? bara välja släktnamn eller något extra som man tycker är fint ifall barnet inte gillar sitt tilltalsnamn? Vi har valt tilltalsnamn och andranamn (dessa är två levande släktingar). Jag skulle vilja ta med ett namn som är från min svärmors sida. Det namn jag hittar som finns återkommande både min svärmors och svärfars sida är Ingeborg och egentligen fint tycker jag, även om jag inte tycker det funkar som tilltalsnamn. Alternativ Ebba som jag är jätteförälskad i men min make inte vill ha som tilltalsnamn. (Ebba finns på min mans fars sida men inte alls på moderns). Hur troligt och vanligt är det att man byter ut sitt tilltalsnamn mot ett annat av sina förnamn?
    Hej! Jag vet faktiskt inte hur många det är som byter tilltalsnamn till något av sina andra förnamn. Det är iofs lättare att byta till ett av sina befintliga namn, men kanske är man inte nöjd alls med föräldrarnas smak och vill ha nåt heeelt annat - typ Twilight istället för Ingeborg. 

Jag tycker det känns som en lite tråkig tanke att barnet inte skulle gilla sitt namn och att man redan i förväg måste ha en plan B för barnet. Alla föräldrar väljer ändå namn till sina barn med stor omtanke och kärlek. Namnet är som en fin, mycket omsorgsfullt vald gåva - returkvittot behöver man inte lägga inuti paketet redan från början. Tycker inte att du behöver känna dig osäker. Alla namn blir vackra om det är en vacker person som bär namnet (och då menar jag så klart inte utsidan). 

Släktnamn som andranamn är väldigt trevligt, tycker Spöket. Det sätter oss i ett sammanhang - vi är en länk i en lång kedja av människor som hör ihop. Har man inga släktnamn som man känner att man vill föra vidare, så är det ändå trevligt att välja något annat som har betydelse för er. Kanske efter en plats, en karaktär i en film som ni såg på er första dejt osv. Helt enkelt att det finns en liten historia att berätta för barnet om varför ni har valt just dessa namn. Man för vidare kärleken till namnet helt enkelt.

P.S. Man får i princip ha hur många förnamn man vill, men det är bra om de får plats på passet.
  • spöke
    enanna skrev 2014-08-19 19:49:45 följande:

Jag måste komma med en liten inflikning här faktiskt Skrattande Jag själv fick som liten ett "dubbelnamn", inom citationstecken eftersom det var utan bindestreck och endast det ena som officiellt var tilltalsnamn. Jag var i början av skolåldern när mina föräldrar berättade att de faktiskt kallat mig båda namnen, utan bindestreck, för att jag en dag skulle ha chansen att välja om jag ville kallas det första, det andra eller båda. Jag valde genast det första och har sedan den dagen hetat bara Anna (gillade väl inte dubbelnamnet precis).

Dessutom råkar jag vara sambo med en person som för något år sedan officiellt bytte tilltalsnamn till ett annat av sina förnamn, eftersom han aldrig känt igen sig i sitt ursprungliga tilltalsnamn.

Detta gör att jag inte alls är så övertygad om att ett byte mellan förnamn är särskilt ovanligt Glad

Tack för ditt inlägg. Som sagt, jag har ingen aning om hur vanligt det är att byta tilltalsnamn till ett annat av sina förnamn, kanske tycker man att föräldrarna i alla fall lyckades med ETT av namnvalen. Min poäng var att man inte behöver tänka på att ge barnet en B-plan utan att när barnet är gammalt nog att bestämma själv så är det ändå relativt enkelt att byta till vilket namn man vill.
  • spöke
    enanna skrev 2014-08-20 15:30:26 följande:
    Nejdå, behövs absolut ingen B-plan, det håller jag med om Glad Tyckte det var en rolig grej att dela med mig av, utan någon speciell åsikt bakom! Knappast är det särskilt vanligt heller.
    Hur stor är sannolikheten att två som bytt namn ska bli ihop?!
  • spöke
    Flizan30 skrev 2014-08-27 09:07:53 följande:
    Har läst att det finns ett kärnbestånd av namn oavsett trender. vet du vilka dessa är? De som räknades upp var Erik, Johan, Anders, Anna, Maria, Kristina och Eva. Vet du om det finns några fler namn som hör hit? Det stod att det vara några av namnen så är nyfiken på vilka fler som räknas dit?
    Det är svårt att hitta ett namn som är så okänsligt mot trender som Erik. En Erik kan vara i vilken ålder som helst, de flesta andra namn har haft lite större toppar i sin popularitetskurva.

Kungliga namn som Erik, Karl, Johan, Oskar, Gustav, Kristina blir aldrig omoderna. Namn som har funnits i många, många generationer i Sverige som Nils, Lars, Per, Olof, Hans, Jan, Mikael, Anna, Karin, Lisa, Emma, Eva, Sara skulle kanske kunna vara med. 
  • spöke
    åttiosexan skrev 2014-08-27 17:15:20 följande:
    Hej! Vi har en son på en månad som fortfarande är namnlös... Vi har varit inne på namn som Axel, Emil, Olle och Elis men de har funnits lite för nära i bekantskapskretsen. Nu funderar vi mellan Frans och Sigge. Egentligen är ingen av de namnen min stil, men de växer för var dag. Vad tycker du om de namnen? Klassas Sigge som ett "riktigt" namn idag tycker du? Har du fler tuffa/söta pojknamn?
    Många ser fortfarande Sigge som ett smeknamn, framför allt i den äldre generationen. Men det är helt klart ett namn som har ökat de senare åren, vilket har gjort namnet mer etablerat. Förra året var det 226 gossar som fick namnet Sigge. År 2000 var det bara 11 st.

Ett liknande namn, som inte ses som ett smeknamn, är ju Sixten. Kan det vara något? En Sixten kan ju kallas Sigge om man vill det.

Andra förslag: Nils Hjalmar Ivar Svante Tage Arvid Einar Folke Gunnar Malte Otto Eskil Harry Måns Ture Sune

Svar på tråden Spökes namn(t)råd