Spökes namn(t)råd
Ellen
Elsa
Ebba
Hur räknas dessa namn: som smeknamn eller varianter ellr kortformer? undrar då jag är förtjust i namnen men min man tycker att de låter som ett smeknamn och inte som ordentliga namn:).
Undrar också om du kan något historiskt om dessa namn?:
Lovisa
Josephine
Agnes
namnen Ellen Elsa och Agnes är de ursprungligen kopplade till någon samhällsklass? Undrar då jag kommer från en bondsläkt och inget av dessa namn finns i släkten på min sida. (Josefina finns men inte ens Lovisa). Däremot min make som har lite finare släktband har alla dessa namn i släkten. Min söta lilla "danska mormor" heter dock Ellen .
Tack på förhand för svar!
Elsa är en svensk form av namn som Else och Elsaby. De är i sin tur former av det hebreiska namnet Elisabet (som betyder Gud är fullkomlighet).
Ebba är en feminin form av det tyska namnet Ebenhardt (som betyder vildgalt).
De flesta namn som vi använder är varianter och kortformer av äldre namn. Ellen, Elsa och Ebba är dock väl etablerade namn i det svenska namnbruket och ses inte som smeknamn längre.
Lovisa är en svensk form av det franska namnet Louise - som i sin tur är en feminin form av det tyska namnet Ludvig (som betyder berömd kämpe). Äldsta belägget för namnet i Sverige är år 1652.
Exempel på Lovisor genom historien:
- Drottning Lovisa Ulrika (gift med Adolf Fredrik)
- Lovisa Bellman (gift med Bellman)
Josephine eller Josefin är en fransk feminin form av det hebreiska namnet Josef (som betyder må han föröka). Äldsta belägget i Sverige är från 1806. Varianten Josefina fanns något tidigare.
Exempel på damer med namnet Josefin genom historien:
- Joséphine, kejsarinna av Frankrike, hustru till Napoleon I
- Josephine Baker, sångerska
Agnes är ett grekiskt namn (som betyder kysk). Äldsta belägg i Sverige: 1285.
Exempel på kända bärare av namnet Agnes:
- Sankta Agnes, katolskt helgon (kyskhetens jungfru)
När det gäller frågan om samhällsklasser så skulle jag nog (historiskt sett) ranka Elsa och Agnes lite högre upp än Ellen. Men jag har ingen bra källa för detta påstående - utan grundar det på personer som ofta nämns i den svenska historieskrivningen.