Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Flizan30 skrev 2014-08-28 21:21:41 följande:
    Tack för svar!:).
    Jag har inte riktigt förstått hur namntrender fungerar men är det mest "kunganamnen"  som aldrig blir omoderna eller gäller detta även drottning-och prinsessnamn enligt dig (förutom kristina och katarina då)?
    Många drottningnamn är, liksom kunganamnen, klassiska och funkar egentligen alltid. Men det finns ändå inget som kan mäta sig med Eriks neutrala position.

Gjorde en inspirationstråd om kungliga namn för länge sen. 
    Flicknamn: gamla.familjeliv.se/Forum-3-123/m69877744.html
    Pojknamn: gamla.familjeliv.se/Forum-3-123/m69877705.html
  • spöke
    Flizan30 skrev 2014-08-29 16:49:20 följande:
    Gör ett till försök att få lite mer namnförslag.Hoppas du orkar med alla mina frågor. Hade tidigare nästan bestämt mig för Lovisa men ändrade mig då det kändes för klumpigt på nåt vis. problemet är att jag har problem att hitta ett namn som passar syskonens. Jag föredrar lite äldre gärna rustika namn men hade tyvärr inte den stilen på mina tidigare barns namn (de är tio år äldre) vilket gör att inget känns passande. jag är mycket förtjust i både Ebba och Märta (Märta är dessutom en kär avliden släkting). Maken tycker dessa namn är hemskt fula. Märta tycker han dessutom rimmar på fjärta och är orolig att barnet kommer att bli retat. Dessa namn har jag funderat på:

Ebba
    Märta
    Ingrid- fint men hur låter Ingrid och Isabella? För mycket prinsessa?
    Sigrid- jag gillar men inte inte maken
    Astrid- maken gillar men inte jag, för hårt
    Anna-makens favorit, mycket fint klassiskt namnen men jag tycker inte det passar till de övriga barnens namn?
    Agnes
    Elsa

Vilka förslag av dessa kan passa eller göra så att de andra namnen får intrycket av att vara lite äldre? Vad finns det mer för namn som kan passa och som man inte tröttnar på? Gärna lite äldre namn. Emma går iallafall bort för mig. Tack på förhand!
    Flizan30 skrev 2014-08-29 18:36:42 följande:
    Kommentera gärna vad du tycker om namnen vilka du tycker passar utan att ta hänsyn till mina åsikter. Någonstans måste jag o maken ändå försöka mötas, :)
    Tycker att alla namnen på listan är fina. Anna och Agnes passar nog bäst med Isabella.

För att få Isabella att låta lite äldre så skulle jag kombinera det med tjusiga namn som Desirée, Mildred, Dahila, Eugenia, Fredrika, Edith, Ottilia, Rakel etc. 

• spöke
    mel skrev 2014-08-28 22:50:32 följande:
    Hej min dotter heter hailie kan du berätta lite om de namnet ?
    Jag väntar inget barn en men kan du skriva lite pojk och flicknamn som skulle klinga rätt med hailie ,man vet aldrig när man blir gravid igen :)
    Hailie är en variant av Hayley/Hailey. Ett förnamn som först användes som efternamn (Haley) och i sin tur kom ifrån ett ortnamn. Namnet används både av män och kvinnor, men de flesta bärarna är kvinnor. Peaken i USA var under 90-talet, därefter har namnet dalat i popularitet igen. Namnet består av ord som betyder hö och äng/glänta.

Statistik från SCB:
    Det finns 279 kvinnor som har förnamnet Hailey. Av dessa har 229 namnet Hailey som tilltalsnamn. Det finns 57 kvinnor som har förnamnet Hayley. Av dessa har 46 namnet Hayley som tilltalsnamn. Det finns 69 kvinnor som har förnamnet Hailie. Av dessa har 51 namnet Hailie som tilltalsnamn.

Tycker man ska undvika namn med samma ändelse till ett syskon, typ Charlie, Annie osv. Det blir lite för mycket av samma.

Några förslag:

Stella Alba Thelise Noelle Leona Juno Cleo Leah Mia Isabel Thelma

Jack Dante Vincent Nicholas Zack Noah Max Florian Alex Sam Vince
  • spöke
    mel skrev 2014-09-05 16:43:24 följande:
    verkligen super fina namn , stort tack att du tog dig tid :)
    Så lite så. Bara kul.
  • spöke
    Honungsblomman skrev 2014-09-05 19:05:58 följande:
    Kompisens dotter heter Gabriella. Nu ska Gabriella få en lillebror; vad tycker DU att han ska heta?
    Några förslag:

Gabriella & Adrian
    Gabriella & Leonard
    Gabriella & Alexander
    Gabriella & Amadeus
    Gabriella & Fabian
    Gabriella & Nicholas
    Gabriella & Theodor
    Gabriella & Adam
    Gabriella & Florian
    Gabriella & Roman
    Gabriella & Ruben
    Gabriella & Sebastian
    Gabriella & Viktor
  • spöke
    Flizan30 skrev 2014-09-05 17:57:25 följande:
    Tack! Jag gillar Fredrika och Desirée men tyvärr gillar inte maken något av namnen du har föreslagit. Förstår ändå din tankegång här.).

Sonen heter Anton så tycker du fortfarande Anna passar till  Anton & Isabella? Anna och Anton är ganska lika.

Våra förslag efter revidering blir då:

Anna
    Agnes
    Alice
    Maria (vackert! Jag kan tänka mig som förnamn men vi ska ha Märta som andranamn så det känns lite för likt?).
    Sophie (Sophia är finare men redan taget)
    Lovisa (tillbaka på listan igen)

Vilka namn tycker du passar bäst här?
    Flizan30 skrev 2014-09-07 09:07:48 följande:
    Tack för tråden om drottningnamnen. Den hade jag missatTungan ute. Vi lägger också till Josefine /Josephine här som vi gillar. (Jag gillar betydligt fler drottning/princessnamn men min man har inte riktigt samma smak där). Jag vill gärna ha ett namn med lite kunglig glans som känns seriöst. Så då blir listan:

Anna
    Agnes
    Alice
    Maria
    Josefine
    Lovisa
    Sophie

Någon spontan kommentar vad som passar?
    Tusen tack för att du tar dig tid.
    Okej, om sonen heter Anton så kanske Anna är lite för likt, men inte så att det blir konstigt. Vad tycker ni om Hanna? Det är ett vackert namn.

Tycker fortfarande att alla namnen på listan är vackra namn. Maria och Märta är kanske lite väl lika - kommer det vara fler än ett andranamn?

Och alla namnen passar. Frågan är vilka ni gillar bäst. Ni kanske ska ställa dem mot varandra två och två - som i en turnering. Vinnaren i varje omgång får möta vinnaren  från en annan omgång. 

• spöke
    Flizan30 skrev 2014-09-08 12:38:31 följande:
    Spöke: Tack! Märta Catharina med den stavningen blir andranamnen helt säkert:). Kanske kanske kanske att Sophia kläms in som andranamn. Hade eg sagt att Sophia skulle varit med först som andranamn då dottern föddes på släkting Sophias födelsedag men så ville vi hellre ha med Catharina efter barnens farmor. Sophia får vi tyvärr inte ta som förstanamn men Sophie går bra.( Det rimmar inte så bra med andranamnen isåfall som slutar på a men är ok tycker jag.)

Hanna är ett otroligt vackert namn, också favorit här.GladMen det heter tyvärr svägerskan så funkar inte.

Drar alla namnen här åt kungliga håll på ett eller annat sätt? Inte något måste men ett plus.
    Maria Märta Catharina tycker jag funkar utmärkt. Det är bara om Maria och Märta är själva som det inte blir så bra flyt och för lika. 

Tycker att alla namnen på er lista låter ståtliga och vackra. Det är svårt när man gillar många namn, men med din fina lista kan det inte bli helt fel. 

Vad tycker syskonen? 
    Har ni provat att testa ett namn per dag åt lillan? Då kan ni känna efter vad som känns mest naturligt.
  • spöke
    Flizan30 skrev 2014-09-08 13:20:27 följande:
    Jag har redan provat att försöka kalla flickan för olika namn. Nu är vi mest superstressade att tiden går och det blir inte direkt enklare och alla frågar vad hon heterSkäms. Josefine och Anna känns mest onaturligt för mig att säga. Men jag kan nog vänja mig vid Anna. Det var längesen jag träffade någon Anna. Min dotter tycker Agnes, Ebba eller Alice. Ebba har också varit en stor favorit hos mig.(Det tyckte du inte passade så bra eller?) Men hon gillar alla namnen. Sonen har ingen aning alls vad hon passar i säger han själv smile5.gif

Finns det möjligtvis något/några namn som du tycker känns mer elegant eller klassiskt vackert som sticker ut? 

Stort tack för all tid du har lagt på att hjälpa mig.Solig Vi får kanske bara ställa namnen mot varandra som du sa. Om du har tid och lust får du gärna rösta i min namntråd och kommentera gärna isåfall vad du röstar på då jag inte kan se vem som röstar på vad. Alice finns nog inte med i den tråden så om du väljer det får du skriva rösten.
    www.familjeliv.se/forum/thread/73947799-vad-s...

Jag får återkomma med vilket namn vi väljer
    Jag tycker absolut att Ebba funkar. Det är ett namn som många adelsdamer har burit genom historien.

Jag tänker nog ändå att de lite längre namnen funkar allra bäst med syskonens namn: Maria, Josefine, Lovisa... 
    Isabella känns långt bredvid två tvåstaviga namn. 

Ska kolla in din tråd också.
  • spöke
    Honungsblomman skrev 2014-09-08 13:52:12 följande:

Vad tycker du om Gabriella och Christian?

Christian eller Kristian isf?

Funkar fint.

Christian är kanske lite mer internationellt, i stil med Gabriella. Men jag tycker i allmänhet bäst om enkla stavningar - alltså Kristian. Så... vilket som!
  • spöke
    Honungsblomman skrev 2014-09-08 18:12:02 följande:
    Tack! Glad
    Så lite så. Solig
Svar på tråden Spökes namn(t)råd