Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

BinaBurner skrev 2014-03-02 12:27:14 följande:
    Ja, Helmi gillar vi :) Skriv gärna om något mer comes to mind.
    Aina Hilja SIlja

• spöke
    gottelina skrev 2014-03-05 10:18:07 följande:
    Hej! Jag och maken väntar vårt andra barn från Kina (adoption). Vi har sedan tidigare sonen Ludwig Henry Xindao. Tilltalsnamn Ludwig. Vi har flera bra förslag på både namn och andranamn. Till en flicka har vi numera 2 alternativ. Antingen Irmeli Linnea och så ursprungsnamnet, eller Olivia Irma och så ursprungsnamnet. Irma och Irmeli är efter min mormor som gick bort i höstas och som jag stod väldigt nära och som hette just Irma. Vi kommer inte att välja Irma som tilltalsnamn för vi bor i skåne och det namnet är inte speciellt fint på skånska i mina blekingska öron. ;) Nu till min fråga, finns det någon maskulin form av namnet Irma? Andra namnförslag vi har till pojke är Jacob (det alternativ vi är mest ense om) och Vilmer (min favorit men maken tveksam). En pojke kommer också att få andranamnet Nils efter makens morfar. Ludwig heter Henry efter min morfar.
    Irmeli kan bli tilltalsnamn men inte Irma? Är det inte samma problem med uttalet där?

En maskulin form av namnet skulle kunna vara Irman. Det finns bara 11 män som bär det namnet i Sverige, varav tio bär det som tilltalsnamn.

Andra pojknamn som börjar på Irm- är Irmer, Irmar, Irmin ...
  • spöke
    gottelina skrev 2014-03-05 19:49:26 följande:
    Ja det blir inte samma betoning. Irma  betonas med en rejäl hård stöt på första stavelsen om du förstår vad jag menar. Sätt sen ett riktigt skorrande tungrots-r till det. Huuuu!!! Irmeli blir inte alls så utan mycket mjukare.

De maskulina varianterna föll inte alls på läppen men tack för förslagen! Tror jag får bearbeta maken väl med Vilmer för jag har verkligen fallit för det namnet.

P.s. Jag lusläste hela tråden innan jag skrev. Alla 167 sidorna. Väldigt intressant! Du sitter på fantastisk kunskap!
    Tack för fina ord. Sånt värmer. Solig

Alternativ till Vilmer:
    Vilhelm Vilgot Vilfred Vilton Elmer Helmer Hilmer Hjalmar Valdemar Valter Melker
  • spöke
    Y L L E skrev 2014-03-06 13:23:06 följande:
    Kära spöke!

Jag är en flitig följare av den här tråden och mycket imponerad av alla bra tips och råd du ger. Jag är själv en namnnörd, men ännu inte av samma kaliber som du :)

Hemma i min bokhylla finns ett par namnböcker och på telefonen några namnappar men jag har inte hittat någon riktig favorit ännu. Letar efter en bok med bra förklaringar och betydelser, på namn som inte känns alltför "påhittade" alt. som fungerar dåligt i svenska språket och med svenska efternamn. Har du några tips på bra namnkällor? Vilka är dina favoritböcker?

Mina favoritnamn är alla nordiska alt. bibliska och fungerar på alla nordiska språk (är sambo med en man från ett annat nordiskt land). Så gärna någon bra källa för nordiska namn, och helst i bokform :)
    Den första boken jag bläddrar i när jag ska kolla upp nåt är Eva Bryllas "Förnamn i Sverige". Den tycker jag är enkel och informativ. Men den innehåller de vanligaste förnamnen, så det stadiet är du kanske redan förbi. Jag kanske kunde göra ett inlägg om mina böcker framöver med nån form av recension - skulle det vara nåt?

Länktips finns på min presentationssida under länkar. www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php
  • spöke
    nivatuq skrev 2014-03-06 20:16:19 följande:
    Måste och flika in att jag lusläst alla sidor! Är riktigt imponerad
    Tack! Kul att du gillar tråden.
  • spöke
    whoever skrev 2014-03-06 21:04:19 följande:
    Hej Spöke! Du kanske kan ge mig och sambon några tips på pojknamn? Vi har lite svårt att enas... Jag gillar namn som Aron (favorit), Levi, Vince, (Vincent), eller Elvin... Medan sambon gillar Isak, Samuel eller Neo vilket inte alls känns rätt för mig. Han tycker i sin tur att Aron är ett konstigt (?) namn men jag skulle säga ovanligt kanske? Vi vet inte könet ännu men om det blir en tjej har vi enats om Isabel eller Liv. Har du några pojknamn som även funkar internationellt och inte är för långt?
    Hej! Ni ligger inte jättelångt ifrån varandra när det gäller pojknamn och eftersom ni har enats om flicknamn så ser möjligheterna goda ut för att ni ska hitta ett pojknamn som ni båda gillar utan slagsmål.

Några förslag:
    Adrian Aston Henry Joel Adam Ruben Jonah Elias Lias Gabriel Astor Hannes Ian
    Jacob Kasper Malcolm Noam Simon Victor Arthur Axel David Lion Florian Silas 
  • spöke
    SannaM skrev 2014-03-07 07:30:48 följande:

Ja, jag tycker också det känns fantasilöst att återanvända... jag och mina två systrar heter alla tre Karin efter farmor, har alltid tyckt det känts trist. Mina systrar fick dessutom ett tredje namn medan jag bara fick Karin = orättvist!

Ja, kanske får bli min frus oanvända pojknamn... Jonathan är det. Min fru gillar dock namnet Julian som potentiellt tilltalsnamn och alltså, det blir lite väl käckt med Julian Jonathan. Dessutom heter vårt barn Adrian och jag tycker kombon med Julian blir för rimmig. Hehe, får se hur det slutar. Lär inte kunna bestämma oss förrän bebisen är ute om sisådär 16 veckor (och då kanske det blir en med snippa!)
    Å andra sidan är det en fin tanke med släktnamn. Jag tycker inte det gör så mycket att man bär samma andranamn. 

Julian, Jonathan och Adrian - det blir kanske lite för mycket med alla tre, ja.
  • spöke
    SannaM skrev 2014-03-12 09:07:10 följande:
    Ilon.
    Är inte det det coolaste/finaste namnet? Ligger (för mig) i topp på både snopp- och snipplistan och senast igår hade blivande storesyskonet deklarerat på förskolan att bebisen ska heta just Ilon.
    Vad säger du spöke, är du på min sida? Min fru är väldigt fäst vid Julian ocj även vårt nya topp 3-namn Ivar och som flicknamn har vi egentligen alltid haft Ines. Men jag känner mer och mer för att släppa det. Hmmmm...
    Jag gillar också Ilon. (Och jag gillar ju Ilon Wikland.)

Har ni funderat på Ivan?
  • spöke
    ies skrev 2014-03-12 09:16:26 följande:
    Spöke, vad tycker du om namnen Clara och Olivia? Vilket passar bäst på en flicka med ljusbrunt hår och gröna ögon samt lite gyllene färg i hyn?

hälsn Mammagrupp M-ö 
    Båda namnen är fina och helt rätt i tiden. Personligen gillar jag dock Clara bäst.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd