Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

MoGi skrev 2014-02-05 19:15:31 följande:
    Vill bara säga att jag inte glömt bort er... vi har bara inte bestämt oss för något än (*skäms*).
    Återkommer igen när jag verkligen har något att komma med :)
    Solig
  • spöke
    nivatuq skrev 2014-02-10 22:17:17 följande:
    Tack för svar! Frida, Josefin och Cecilia är namn på jämnåriga till mig och sambon. Är öppen för alla förslag till namn utom 70-80 tals namn. Klara tycker jag är jättegulligt men förmodligen inget jag själv valt. Ottilia gillar jag också men har svårt att se det som en barnnamn istället för en sagofigur.
    Jag (tror) jag gillar relativt korta namn som är lite hårda. Såsom Tyra, Stella osv. Samtidigt gillar jag äldre namn som Elsa, Hilma och Iris.
    I vilken kategori skulle du sätta in Filippa? När var det popis? Har upplevt att det är ett namn som aldrig varit listetta men heller aldrig varit omodernt. Att det liksom flutit med? Pojknamn uppskattas också om du har tips
    Filippa har varit poppis under 80-, 90- och 2000-talet. Populäraste perioden var runt 2005. De senaste åren har populariteten dalat något. (Men namnet har funnits i Sverige sedan 1400-talet!)

Korta, lite hårdare flicknamn som kan passa med Filippa:
    Laura Hedvig Edit(h) Judit(h) Tilda Tilia Tove Astrid Beata Kajsa Mirjam Thea Tilly Thelma

Annars tycker jag att Filippa passar utmärkt med klassiska namn som:
    Elin Agnes Sara Hanna Sofia Sofie Julia Julie

Vilken typ av pojknamn gillar du? Tror att vi får utesluta Filip och Fredrik iaf.
  • spöke
    A Lungren skrev 2014-02-13 09:35:58 följande:
    Hej spöke! För 3 veckor sedan så fick vi en liten son, dock så har han inget namn ännu då vi inte hittar något som känns rätt för oss båda föräldrar. Han har en storasyster på snart 2 år som heter Thuva så namnen måste passa ihop :) Hoppas att du har några fina förslag åt oss! Barnet kan ju inte heta Mini hela livet ;)
    Mini är visserligen sött, men kanske inte på en 35-årig man.

Vad sägs om ett namn med V i? Det låter matchat men inte too much.

Thuva & Vide
    Thuva & Alvin
    Thuva & Edvin
    Thuva & Elvin
    Thuva & Vidar
    Thuva & Viktor
    Thuva & Valter
    Thuva & Elvis
    Thuva & Vilmer
    Thuva & Alvar
  • spöke
    nivatuq skrev 2014-02-13 21:44:31 följande:
    Alla namn på T utom Tove tycker jag är jättefina! Thea är ju så himla sött. Får nog fundera lite extra på de

Jag gillar namn som Gustav, Billy, Freddy, Vidar och så tycker jag nog lite om Nils. Både är dock nedröstade av "han här hemma utan smak"
    Blir det för mycket med flera F namn?
    Jag har lite snöat in mig på Norska namn. Bodde där några år.
    Meh - Tove som är så fint.
    En annan söt variant av Thea är Theia.

Jag tycker inte det blir för mycket med två F-namn om du hittar något du gillar. Frode kanske? Det låter norskt.
  • spöke
    A Lungren skrev 2014-02-13 22:26:01 följande:
    Vaddå, uppskattar inte vuxna män att bli kallade för Mini :D Åh, jag tycker om Vide och hade med det på min lista över namn men sambon tvärvägrar mina förslag.. Önskar att sonen kunde få ett kort, gärna nordiskt namn som inte låter så hårt.. :P Sambon röstar för Gustaf och Alfred, jag är tveksam då jag inte tycker om smeknamnen till Gustaf samt att Alfred kan låta lite roligt med tanke på att sambon heter Emil ;)
    Du å ja, Alfred...
  • spöke
    nivatuq skrev 2014-02-14 00:09:51 följande:
    Jag tror jag snor Vidar och lägger på min lista! Tack för alla förslag! Är så jäkla kul med namn men när man ska välja ett namn till någon annan som den personen ska bära i så många år, så tvekar man ett par hundra ggr
    Det är bra att man tar sitt uppdrag på stort allvar.
  • spöke
    A Lungren skrev 2014-02-14 00:00:39 följande:
    Ja, det är precis den frasen som kommer upp i mitt huvud varje gång! Haha..
    A Lungren skrev 2014-02-15 20:12:40 följande:
    Du har inga fler förslag? De veliga föräldrarna hittade ingen favorit.. Förutom Vide som jag aldrig kommer att få igenom ;)
    Ska det vara nordiskt?

Thuva & Birk
    Thuva & Joar
    Thuva & Sixten

• spöke
    SannaM skrev 2014-02-17 18:27:30 följande:

Jag gillar också Tora, men lyckas inte få med min fru på det tåget.

Det är för övrigt så himla kul att läsa den här tråden! Önskar bara att jag hade något att fråga Vi väntar barn i juli men har insett att vi nog inte kommer hitta några nya namn. Mina två favoriter är Ines och Ilon som lillsyskon till Adrian. Ilon är vi dock inte helt överens om så jag kanske återkommer när det närmar sig med lite krishjälp
    Hehe, tack. Jag svarar gärna på alla typer av namnfrågor, måste inte vara förslag för kommande kids.
  • spöke
    Sthlmtjej24 skrev 2014-02-21 19:57:56 följande:
    Jag är nyfiken på namnet Edvina! Gammalt eller nytt? Svenskt eller anglosaxiskt? Enlighten me!
    Ah, redigerade en Wikipedia-artikel om just Edvina/Edwina häromdagen.

sv.wikipedia.org/wiki/Edwina

>> Edwina eller Edvina är ett engelskt kvinnonamn, ursprungligen Ædwine, bildat av ead 'rikedom' och wine 'vän'. Namnet har funnits i Sverige sedan slutet av 1700-talet.
  • spöke
    SannaM skrev 2014-02-24 07:39:22 följande:
    Okej, nu har jag en fråga rörande andranamn! Vi väntar barn till sommaren och har ett andranamn som känns självklart om det blir ett barn med snippa (ett släktnamn från både min och min frus sida). Blir det ytterligare en med snopp är det betydligt svårare. Vårt första barn har min brors namn som andranamn, och det känns speciellt av den anledningen att min bror har en grav funktionsnedsättning som gör att han aldrig kommer kunna få några barn eller bilda familj alls. Det är dessutom ett väldigt fint namn som klingar vackert med vårt barns förnamn.

...får vi en son till så känns det aningen tråkigt att han ska få samma andranamn, eller? Grejen är dock att vi inte har någon annan så pass betydelsefull person av hankön i vår släkt vars namn vi vill föra vidare (säg inte det till våra fäder/bröder, haha). Skulle det då vara konstigt/orättvist att barn nummer två får ett andranamn som inte har någon släktkoppling utan "bara" är vackert? 

Ett förslag vi har är det namn som min fru skulle ha fått om hon vore en pojke - det kanske vore något?

Ja, tyck gärna till lite om detta
    Jag tycker att man kan återanvända samma andranamn om det blir ett gossebarn till. Man använder ju andranamnet så sällan. Och om det är ett namn som betyder mycket för er så är det ju bara en dubbelfin gest. 

Kan tycka lite synd om tvåan om hen inte får ett namn som känns lika viktigt som storebrors namn. Det måste ju inte vara en släkting - kanske någon annan person som har inspirerat er? Alternativet med fruns oanvända pojknamn funkar också toppen. Huvudsaken är att man har en historia att berätta kring båda barnens namn, inte bara det ena.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd