nivatuq skrev 2014-02-10 22:17:17 följande:
Tack för svar! Frida, Josefin och Cecilia är namn på jämnåriga till mig och sambon. Är öppen för alla förslag till namn utom 70-80 tals namn. Klara tycker jag är jättegulligt men förmodligen inget jag själv valt. Ottilia gillar jag också men har svårt att se det som en barnnamn istället för en sagofigur.
Jag (tror) jag gillar relativt korta namn som är lite hårda. Såsom Tyra, Stella osv. Samtidigt gillar jag äldre namn som Elsa, Hilma och Iris.
I vilken kategori skulle du sätta in Filippa? När var det popis? Har upplevt att det är ett namn som aldrig varit listetta men heller aldrig varit omodernt. Att det liksom flutit med? Pojknamn uppskattas också om du har tips
Filippa har varit poppis under 80-, 90- och 2000-talet. Populäraste perioden var runt 2005. De senaste åren har populariteten dalat något. (Men namnet har funnits i Sverige sedan 1400-talet!)
Korta, lite hårdare flicknamn som kan passa med Filippa:
Laura Hedvig Edit(h) Judit(h) Tilda Tilia Tove Astrid Beata Kajsa Mirjam Thea Tilly Thelma
Annars tycker jag att Filippa passar utmärkt med klassiska namn som:
Elin Agnes Sara Hanna Sofia Sofie Julia Julie
Vilken typ av pojknamn gillar du? Tror att vi får utesluta Filip och Fredrik iaf.