Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

LillaMysan89 skrev 2014-03-30 22:08:02 följande:
    Det blev en liten Viktor :) men taack för hjälpen :)

Solig
  • spöke
    Alice1834 skrev 2014-03-28 17:08:00 följande:

Hej! 

Än är det nog långt kvar innan jag får barn, men kan ändå inte sluta sitta och klura på namn! Jag undrar om du har några bra förslag på latinamerikanska/svenska namn, då mannen är argentinare? Något som funkar på båda språken, och som gärna är lite udda. Namn jag gillar hittils:

Pojkar:

Lucas, Marcus, Leo/Lionel, Caspian, Thiago, Milo, Neo och Lion. Är även väldigt förtjust i både Axar och Joar, men de namnen känns väldigt svenska. 

Flickor:

Aria, Eira, Alianna, Lia och Laura. Dock skulle Aria egentligen inte fungera då det betyder "arisk" på spanska, och det skulle kännas lite halvrasistiskt/"white power"-aktigt att ha en dotter som heter "arisk" Tungan ute

Tack på förhand!

Förslag på pojknamn:
    Mateo Dante Alexis Agustin Valentin Bruno Adrian Luca Gabriel Leandro Gaston Nicolas Mauro

Förslag på flicknamn:
    Ines Valentina Lucia Mia Maia Eliana Adriana Amelia Lea Melina Dina Sonia Luna Elina Alexa Aurelia Claudia
  • spöke
    ies skrev 2014-03-31 08:22:54 följande:
    Spöke! Har du tips på fina flicknamn som passar till bröder Matheo och Walter?

tack från lilla mammagruppen
    Kanske ett namn med T i (liksom brorsornas namn)...?
    Thelma Tilde Tilia Tilly Victoria Tyra Stella

Eller... ?
    Elise Emilia Laura Alicia Leonie Celia Amelia Clara Alexis Isis Livia Dahlia Flora Ines Noomi Leona Alba Ella
  • spöke
    Nezanli skrev 2014-03-31 14:01:07 följande:
    Åh en namnguru! =)

Vi har fått en liten pojke som är 8 veckor och kallas fortfarande bäbis (bla..)! Nu har vi börjat diskutera Simon och Benjamin. Men vet inte om det riktigt passar till våra namn, Annelie, Johan och storebror Isak. Förslag skulle uppskattas!
    <3
    Hehe, tack tack.

Bäbis är ju sött. Det brukar jag kalla min brorsdotter, men hon tycker att det är lagom kul nu när hon är "stor" (som hon själv säger).

Tycker både Simon och Benjamin passar bra med Isak. Alla är klassiska bibliska namn. 
    Andra fina bibliska pojknamn:
    Jakob Joel Adam Aron David Gabriel Samuel Andreas Lukas Elias
  • spöke
    Hattifnattan skrev 2014-04-03 11:56:34 följande:
    Hej spöke! Du är så bra på detta med namn! Kan du hjälpa oss med pojknamn. Vi väntar en lillebror. Storebror heter Noel. Vi vill gärna ha ett kortare namn i samma stil. Gillar ej bibliska namn. Tack!
    Hattifnattan skrev 2014-04-07 13:32:27 följande:
    Puffar*
    Hej! Ursäkta att svar har dröjt. Har varit busy-busy på sistone.

Har man redan en Noel bör man undvika Liam, om man inte är ett stort Oasis-fan.

En annan kombo som jag har hört att en del Noel-föräldrar kör med är Leon till brorsan, alltså Noel baklänges. 

Några förslag:
    Noel & Jack
    Noel & Dante
    Noel & Felix
    Noel & Marlon
    Noel & Florian
    Noel & Bastian
    Noel & Tristan
    Noel & Vince/Vincent
    Noel & Casper
    Noel & Nico/Nicolai
  • spöke
    myperfectlife skrev 2014-04-09 22:18:14 följande:
    Hej där behöver lite hjälp. Vi väntar bebis nummer fem nu och tidigare har vi följt en tråd alltså L och F. Våra barn heter Leonardo, Faith, Lillian och Francis. Ska vi fortsätta på tråden eller skulle de vara roligt med något annorlunda. Vi var ett tag inne på Leonel /Lionel och Leonora men de känns lite för likt Leonardo. Jag behöver nog lite namn förslag ifall de inte ska vara i samma tråd 
    Leonel/Lionel och Leonora är lite väl lika Leonardo, tycker jag. Blir bara en massa missförstånd. 

Vad sägs om att kasta in ett L och ett F i namnet så får lill*n lite av både och, men ändå en egen begynnelsebokstav?

Flicknamn
    Delfina Ofelia Rafaela

Pojknamn
    Rafael Wilfred Clifton

Annars finns det ju fler F- och L-namn ...

Flicknamn
    Flora Fiona Florence
    Laura Luna Lucy

Pojknamn

Florian Finn Ferdinand
    Louis Luca Lancelot
  • spöke
    stenmarck skrev 2014-04-12 05:17:30 följande:
    Skrev förut och frågade om namnet Eliora även fast vi hade ett namn (typ) bestämt. Nu har vår flicka kommit och det blev en Adelia som vi trodde. Det hittade jag i en gammal tråd av dig :)
    Tack så mycket för det! Kram
    Adelia är ett jättevackert namn. Bra val! Hjärta
  • spöke
    myperfectlife skrev 2014-04-12 10:30:03 följande:
    Tack så mycket nu är Florence , Lucy, Finn och Luca med på listan. Laura heter jag så de fungerar inte, iden med att namnet ska innehålla lf var riktigt grymt, Wilfred var vint:)
    Fler namn med L & F:

Flicknamn
    Elfie Alfa 
    Florina Fleur Fiorella Felicia Florentina Felice Felicity Fabiola

Pojknamn
    Teofil Garfield Alf Alfie Alfred Alfons Cliff
    Flynn Felix Franklin Florentin Floyd Filemon Flint
  • spöke
    solstol skrev 2014-05-31 12:27:00 följande:
    Hej! Skulle du vilja hjälpa med lite idéer även till ett hundnamn? :) Skulle vara uppskattat! 

I så fall är det en rödvit spaniel-tik som ska få ett namn. Jag tänker mig nåt tvåstavigt, som är lätt att säga, inte för hårt och "hundigt", men inte för sött. Gärna ett riktigt namn. Rasens ursprung är Storbritannien, så någon koppling åt det hållet skulle vara kul, även om jag inte vill ha ett namn som uttalas på något engelskt sätt. 

Är lite inne på Nike, Polly, Aska, Tora och Toka. 
    Hej! Ursäkta att svar har dröjt. Spöket har varit ute och rest lite.

Det viktigaste med hundnamn är nog att det ska ligga rätt i munnen, eftersom man behöver säga/ropa hundens namn femtielva gånger om dagen. Har du redan valt ett namn eller behöver du fortfarande idéer?
Svar på tråden Spökes namn(t)råd