Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

SannaM skrev 2013-11-01 19:53:01 följande:
    Har frågat dig förr men nu är det (förhoppningsvis) mer på riktigt, kan man säga: Adrian ska få ett syskon. Favoritnamnen är sedan ett tag Ines och Ilon och jag gillar även Leonie. Men... vi vill ha fler namn, för att vara säkra på att vi inte missar nåt och ja, för att kanske tänka nytt bara. Vi gillar båda mjuka namn, särskilt när det gäller pojknamn och vi har ett internationellt efternamn.
    Hade ni tänkt Ilon som flick- eller pojknamn (eller vilket som)?

Statistik: Det finns 25 kvinnor som har förnamnet Ilon. Av dessa har 15 namnet Ilon som tilltalsnamn. Det finns 57 män som har förnamnet Ilon. Av dessa har 46 namnet Ilon som tilltalsnamn.
    Gillar verkligen kombon Adrian & Ines. Låter matchat/genomtänkt men inte FÖR mycket. Och så tycker jag att det är snyggt att kombinera vokalnamn.

Fler förslag:

Adrian & Isolde
    Adrian & Iseline
    Adrian & Elodie
    Adrian & Adele
    Adrian & Elise
    Adrian & Ofelia/Ophelia
    Adrian & Ethel
    Adrian & Alma 
    Adrian & Iris
    Adrian & Isis

Adrian & Osmond
    Adrian & Elis/Ellis
    Adrian & Isidor
    Adrian & Edvard/Edward
    Adrian & Edison
    Adrian & Amadeus
    Adrian & Alexis
    Adrian & Emanuel
    Adrian & Edmund
    Adrian & Elvis

• spöke
    Innovationskraft skrev 2013-11-06 11:18:14 följande:
    Hej! Har försttt att du är duktig och intresserad av namn.

Finns det något flicknamn som har betydelsen stark?

Hoppas du kan hjälpa  mig, tack!
    stenmarck skrev 2013-11-06 13:16:53 följande:
    Ebba - stark själ
    Tini - kraftfull/stark
    Magna - den starka

Krigare/kämpe:
    Andrea
    Deandra
    Hedvig
    Heddy
    Wilhelmina

Har tråkigt så hjälper gärna till om jag kan. Finns säkert fler!
    Innovationskraft skrev 2013-11-06 21:04:28 följande:
    Så snällt att du svarade mig

Ebba gillar jag!
    Tini och Magna låter lite väl konstiga för min smak.

Hedvgi och Wilhelmina är bra, men krigare är kanske inte riktigt dte jag söker.
    Ebba betyder egentligen vidgalt - men de är iofs starka djur.

Valentina: den friska och starka
    Mildred: mildhet + styrka
    Millicent: stark i arbetet
    Nanna: djärv
    Gabriella: Guds kämpe
    Lea: lejoninna

• spöke
    Tiiinaa skrev 2013-11-06 14:56:06 följande:
    Åh du hade precis min smak på namn :) Min lille kille på 2,5 heter Julian. En mjukare variant av Lorentz är ju Lorenzo :) Andra fina namn i samma stil är Ruben, Sam och Wilhelm.

Vi väntar nr 2 nu. Det är en en flicka och då är namn mycket svårare tycker jag. Men det lutar åt Lilly Mary (Mary som andranamn)  :)  
    stenmarck skrev 2013-11-06 15:13:05 följande:
    Kul! Nu har vi nog hittat namn om det blir en pojke! Ingen av alternativen men det känns bra :) Lorenzo är mjukare och jättefint men låter inte det lite... Typ spanskt/italienskt? Vi är ju helsvenskar :)
    Flicknamn tycker jag är enklare och vill gärna ha trillingarflickor så jag får använda alla namn... Hehe.. Kan skriva så KANSKE du tycker om något?

Aileen/Eileen
    Charline/Charlene
    Charlize
    Noelle
    Leona
    Adelia
    Adeline

En av dom blir det iaf om det ligger en flicka i magen :)
    Tiiinaa skrev 2013-11-06 15:37:53 följande:
    Förlåt spöke att vi tar över tråden lite...

Jo Lorenzo är ju Italienskt och jag har samma "problem" med det namnet. Vi är också helsvenskar och skulle inte välja det namnet därav. Men det är väldigt fint :).

Bland dina tjejnamn gillar jag verkligen Leona (som jag föreslagit för mannen men han säger nej) och Adelia var ju väldigt fint!
    Solig

• spöke
    Goingen skrev 2013-11-06 21:22:46 följande:
    Hej! Kul tråd då vi inte är säkra på vad dotter nr 2 ska heta. BF på Lucia men vill ej ha det som namn. Har Millie på 2år och vill ha et namn som passar till det. Gärna ovanligt/coolt och helst 2-stavigt. Funderat på Lilo och Minou men vet inte riktigt. Har du flera såna namn så tas det tacksamt emot.
    Minou och Lilo tycker jag är lite för lika storasysters namn. Känns som att de konkurrerar ut varandra. Och att det låter lite som sagofigurer ihop.

Helst skulle jag vilja kombinera Millie med ett namn som innehåller åtminstone ett lite hårdare ljud. Det ger en tuff kontrast, och namn smälter inte ihop med varandra utan blir mer individuella. Helst inte L, eftersom L:et är så dominant i Millie.

Dina Dora Indra Theia Eden Febe Kaia Nike Thea Tara 

• spöke
    Eliots lillasyster skrev 2013-11-06 22:47:57 följande:
    Hej

Vi har en dotter på två månader som vi inte har lyckats hitta ett namn till. Sambon har helt snöat in sig på 80-tals namn i stil med Lina, Johanna, Sandra, Anna, Nina, Elenore, Sara och Elin. Vilket jag inte alls gillar. Det enda av hans förslag som jag tycker är okej är Elin men det heter en av hans bästa vänners dotter.

Personligen gillar jag mer "tantnamn" som blivit poppis på nytt, i stil med Elsa, Alice, Vega, Vilma och Astrid. Elsa har varit en favorit för mig sedan 15 år tillbaka men har nu blivit så populärt och vanligt att jag är rädd för att det ska bli lika uttjatat som 80-talets stora trendnamn "Malin". Astrid är fint i skrift men jag är rädd att det klingar "hårt"...det är något med S och T som jag uppfattar som hårt, samma sak med Ester och Asta...och därför är jag lite tveksam till att döpa dottern till Astrid.

Vi har en pojke sedan tidigare som heter Elliot och jag vill gärna att det ska passa bra med hans namn. Vad kan vi tänka på rent språkligt?

Generellt sett gillar jag namn som klingar mjukt och några exempel på andra namn som jag gillar är Ofelia,kanske Ottilia men där återfinns nästan alla bokstäver i Elliot och det blir kanske konstigt? Lea, Lovisa, Agnes, Idun och Elvira gillar jag också men dessa namn är tyvärr redan "upptagna" i närmaste vänkretsen. 

Ja, som du ser har vi kört fast helt och namnen vi gillar överlappar inte varandra vare sig i tid eller smak. Kan du kanske ge oss lite förslag på fina flicknamn som språkligt passar till Elliot?
    Jag tycker Elliot passar bäst med andra namn som har en internationell klang. Namn som Elin och Astrid är väldigt vackra, men de har inte samma stil som Elliot (om det är viktigt för er).

I övrigt så är L-ljudet väldigt dominant i Elliot, därför skulle jag helst kombinera det med ett namn med mindre  L (så att namnen inte konkurrerar med varandra). 

Vokalnamn är ofta snygga ihop:
    Elliot & Annie
    Elliot & Ines
    Elliot & Adele
    Elliot & Eden
    Elliot & Isis

• spöke
    Goingen skrev 2013-11-07 20:27:42 följande:
    Jag har tidigare velat Nikki, Maja eller Lowa också. Är nog lite inne på L tyvärr då pappan börjar på det och jag på M;)
    Tack för snabbt svar-Kul med input. Har du några fler på lager?
    Nikki är i och för sig lite hårdare. Men det blir inte optimalt med samma ändelse på syskonens namn. Blir lite Knatte-Fnatte-Tjatte-känsla.

Millie & Maja funkar bra. Eller varianten Meja.

L i början av namnet ger inte ett lika dominant L-ljud som dubbel-L i mitten, så därför tycker jag att Lowa funkar. Men helst med enkel-v. Low = låg.

Fler förslag:
    Lea(h) Juno Lana Flora Luna Manda 
  • spöke
    SannaM skrev 2013-11-08 07:07:25 följande:

Tack! Ilon finns på både pojk- och flicklistan Ines har varit favorit sedan jag och min fru först började prata om barn, därför tröttnar vi liksom lite... men å andra sidan får ju namnet liv på riktigt när bebisen kommer. Om det blir eb flicka vill säga. Vi har lite svårt för spexiga namn som Osmond och Isis, det är liksom lite för konstigt och sänder ut en personlighet som inte är vi. Hmm. Kanske ska nöja oss med Ines och Ilon så länge. Ett till pojknamn vore dock fint att ha på lager... Min fru gillar Julian men det är så likt Adrian. Elis pratade vi om ett tag, men vet inte... svårt är det - men kul!!
    Ja, visst är det svårt! Det är ett viktigt beslut.

Tycker att både Ines och Ilon är bra förslag. Om de känns bäst, så kör på dem.

Julian och Adrian blir lite lika, ja. Vad tycker ni om Julius eller Justus? 
  • spöke
    kajsa835 skrev 2013-11-14 21:31:20 följande:
    Letar namn till lillasyster som kommer i december. Storasyskonen heter Malkolm, Douglas och Milou. Gillar lite ovanliga men inte konstiga namn.

Förslag vi har är Nike, Sindy som vi båda gillar. Jag gillar Juno o Sasha.

Vad tycker du om Nike? Jobbar med folk som pratar arabiska o har förstått att nika, nike, niki betyder nåt inte så roligt att heta (knulla) men spelar det nån roll funderar jag på.
    Sambon tycker det känns lite konstigt för han har mkt NIKE kläder. Annars är det namnet vi båda gillar bäst.

Har du fler förslag du tror skulle passa oss?
    Hej! Jag kan varken arabiska och persiska, men jag tänker att man själv måste avgöra vilka språk man ska ta hänsyn till i sina namnval - lämpligtvis de språk som finns frekvent i ens närhet. Det är svårt att ha koll på alla språk. Nike är ju en gammal grekisk gudinna, så det är ju ändå ett namn som de flesta (oavsett språk) har hört talas om.

Här kommer några fler förslag:
    Alba Alexis Sally Theia Noomi Tilly Isis Essy Eden Flora Adèle Abra Vanda 
  • spöke
    Tiiinaa skrev 2013-11-19 21:22:06 följande:
    Hej. Vill ha lite utifrån-råd. Vi väntar nu en flicka. Vi har en liten busig kille sedan innan. Han heter Julian och är 2,5 år Vi har väldiga problem med tjejnamn. Hade det varit en lillebror i magen hade valet varit enkelt: Wilhelm.

Men nu velar vi fram och tillbaka. Några av våra/mina förslag är
    Elsie (fint men passar det med Julian?)
    Vega (går inte hem hos maken)
    Ellie (jättefint men kanske lite mycket smeknamnskänsla?)
    Lilly (makens favvo men jag tycker det är svårt att säga med alla l)
    Della (mitt favvo men maken tvekar)

Andra - namn blir Mary.

Fler förslag?
    Hej!

Lite input på er lista:
    Elsie - Tycker också att det är fint, dock har det en annan stil än Julian (om det är viktigt för er att matcha stilmässigt).
    Vega - Att matcha ett hårdare namn (som Vega) med ett mjukare namn (som Julian) ger en snygg kontrast.
    Ellie - Jo, namnet har lite smeknamnskänsla. Det är också ett av de namn som ökar mest i popularitet just nu.
    Lilly - Jag trodde bara att det var jag som hade problem att få till alla L:en i Lilly, hehe. 
    Della - Tufft och sött på samma gång. Tycker det passar finfint med Julian.

Det finns ju fler liknande alternativ till Della och Lilly om ni inte kan samsas:
    Ella, Nella, Bella, Tella, Delia, Dalia, Adèle, Adela, Milly, Hilly, Tilly, Nelly, Ally, Sally
  • spöke
    Tiiinaa skrev 2013-11-21 20:04:26 följande:

Tack för ditt svar. Jag läste vad du skrev om namnen för maken och han sa att han inte tänkt på dom på det viset...tror han börjar ändra lite uppfattning om både Vega och Della. Alltid bra att få någon annans åsikt/perspektiv för man blir ju så hemmablind annars. Av dina namnförslag gillar jag Bella, Delia och Adela bäst ..det är några förslag att fundera på definitivt!
    Hoppas ni kommer fram till en bra lösning som båda tycker är bra. Finns här om ni behöver bolla lite mer.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd