Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Taggen skrev 2013-08-19 15:56:25 följande:
    Snälla spöke, vad tror du om att ge en nyfödd namnet Elna? Jag oroar mig dels för att det ska uttalas Eel-na i stället för Ell-na, men också för att det ska låta lite "hitte på", även om det ju inte är det.

Har du förslag på andra namn i samma stil, tvåstaviga och helst inte på topp hundra? De får gärna låta lite kavata, jag tänker namn som en rejäl bondpiga kunnat ha!

Våra andra förslag är just nu Ellen och Alma, kanske Ilse, och bebisen kommer om ett par veckor. Panik!
    Jag har aldrig hört någon säga Eeelna, men det kanske förekommer. Dock är ju folk vana vid namn som Elsa och Elma som ju har korta e-ljud. Elma är inte så vanligt heller.

Ni verkar gilla namn med L i, så här kommer fler förslag:

Hilma Hilda Hulda Hildur Mildred Tekla Blenda Ylva Olga Helga Elsy/Elsie Elvy/Elvi Flora Sally Edla Lisen Lotta
  • spöke
    Jota skrev 2013-08-19 17:58:49 följande:

Tack för förslagen! Vissa av dem är FÖR ovanliga (Halle, Halvar, Agne, Signar, Lave, Almar, Eivind, Eivar), som bara några hundra personer heter. Det känns som att risken är för stor för att det ska bli ett "Vad sa du att du hette sa du?"- namn och det vill vi undvika.

Einar har vi diskuterat. Bo, Alvar, Finn, Björn och Alf är namn som jag BORDE gilla, men som av olika anledningar inte känns rätt.
    Okej, inte FÖR ovanliga då alltså...

Här kommer fler förslag (men alla är dock inte typiskt mjuka namn):

Algot
    Eskil Sven Tage Tord Holger Ivar Alve Gusten Sture Sixten
    Vidar Torsten Reidar Helge Hilding Joar Ragnar Malte Astor
    Rune
    Stig Birger Viggo Ture Folke Torkel Gunnar Egil Tore
    Truls Svante

• spöke
    Taggen skrev 2013-08-19 19:50:59 följande:
    Tack för tips! Elsie och Lisen har vi pratat om.
    Annars finns det ju söta pignamn utan L också:

Kajsa Asta Britta Sonja Gerda
  • spöke
    MiaFia skrev 2013-08-22 00:15:18 följande:

Tack för en underbar tråd för oss namntokiga :)

Om du har tid skulle jag vilja veta lite mer om ursprung, betydelse och popularitet (nu och förr) för namnen Vanja, Isolde, Henry och Florian. Tack på förhand! 

Tack för snälla ord!

Vanja: I Sverige använder vi det främst som ett flicknamn, men från början är det ett smeknamn för det ryska mansnamnet Ivan. Ivan, i sin tur, är en variant av det hebreiska namnet Johannes som betyder "Herren är nådig".

Statistik för Sverige:
    Det finns 4721 kvinnor som har förnamnet Vanja. Av dessa har 3059 namnet Vanja som tilltalsnamn. Det finns 62 män som har förnamnet Vanja. Av dessa har 50 namnet Vanja som tilltalsnamn De senaste femton åren har ungefär 20-30 nyfödda flickor per år fått namnet Vanja.

Spöke

Isolde: Ursprunget och betydelsen är osäker. Isolde var, enligt den keltiska legenden, en irländsk prinsessa som förälskade sig i riddaren Tristan. Finns även som opera, film, m.m.

Eventuellt kan namnet vara en keltisk variant av det germanska namnet Ishild (betyder is + strid).

Namnet är inte så vanligt i Sverige. Det har ökat i popularitet de senaste tio åren, men är fortfarande ganska ovanligt.
    Det finns 718 kvinnor som har förnamnet Isolde. Av dessa har 335 namnet Isolde som tilltalsnamn. Spöke

Henry: Engelsk form av det forntyska namnet Heimrik (Henrik) som betyder hem + härskare.

Henry är det pojknamn som ökar näst snabbast för tillfället (efter Ebbe).

Det finns 20343 män som har förnamnet Henry. Av dessa har 4377 namnet Henry som tilltalsnamn. Spöke

Florian: Kommer från de latinska namnen Florianus och Florus och har, precis som man kan misstänka, med blommor att göra. Florian är vanligt i tysktalande länder, men har varit ovanligt i Sverige. De senaste åren har dock namnet ökat lite grann och kommit upp till 10-15 nyfödda gossar per år.

Det finns 478 män som har förnamnet Florian. Av dessa har 306 namnet Florian som tilltalsnamn.

• spöke
    Taggen skrev 2013-08-22 06:20:38 följande:
    Tack för fler tips, Spöke!
    Nu har vi bestämt oss : det blir Estrid!
    Bra val! Jag gillar Estrid.
  • spöke
    MiaFia skrev 2013-08-22 17:46:23 följande:

Tack själv för hjälpen, jätteroligt att få veta lite mer om namnen :) Kanske återkommer jag med fler funderingar så småningom. Återigen tack :)
    Du är alltid välkommen åter med fler frågor.
  • spöke
    Jota skrev 2013-08-25 13:40:27 följande:

Tusen tack för att du tar dig tid att komma med förslag! Många av namnen du listade här har vi diskuterat kring så det är klart rätt stil. Båda pojkarnas nuvarande respektive tänkta andranamn är till exempel uppräknade här.

Svårigheten ligger lite i att jag vill hitta något som känns tidlöst och välkänt, utan att vara för vanligt. Som passar en baby, ett barn, en yngling, en man och en åldring. Som känns ståtligt men ändå mjukt.

Det är svårt att bestämma ett namn på ett barn, men samtidigt är det en väldigt rolig uppgift!
    Svårt men roligt. Sammanfattar bra det där med namnval.
  • spöke
    Session skrev 2013-09-16 21:06:46 följande:
    Fick tips om din tråd Spöke av en vän. Och jag förstår varför! Glad

Vi väntar mitt andra barn, min sambos första och det är en liten flicka beräknad i januari. Vi är helt vilse i namndjungeln och tar tacksamt emot alla tips!

Min son heter Vincent och vi vill att lillasysters namn ska flyta bra med det och gärna ha en fin betydelse. Vi vill inte ha ett för "konstigt" namn men inte heller ett namn från topp 10. Vi har bl.a. pratat om Saga, fint fornnordiskt namn men det har nog blivit lite för vanligt för oss. Även Melina, Vilma, Nova och Embla har kommit på tal men känns ändå inte klockrent. Via en slumpgenerator baserat på våra namn, vi som föräldrar, föreslogs Vanessa. Min sambo fastnade lite för det. Jag tycker väl att det är fint och passar med Vincent men känns för amerikanskt.

Vi vill inte ha namn med r och inte heller för hårda namn.

Har du några förslag? Glad
    Här kommer några förslag...

Juni(e) Alba Livia Nancy Sally Lucia Tilly Thelma Annie Celia
    Lea(h) Dalia Miranda Nea Julie Joline Lilly Stella Luna Vanda
  • spöke
    tinis skrev 2013-10-13 18:49:16 följande:
    Hej Spöke!

Jag o sambon har namntorka inför kommande bebis :/ Fick ngr namntips för ett tag sedan med namnet Lo men det ratade mannen ^^
    Nu har jag kanske fastnat för Dalia, vad tror du om det? Vilka fler namn finns det med samma ton, behöver inte vara blomnamn :)

Tusen tack igen för en toppentråd Solig
    Jag tycker att Dalia är ett väldigt fint namn. Låter tjusigt.

Fler namn:
    Adelia Adela Livia Agatha Dorotea Tilia Junia Beata Celia Amalia Viola Isolde
    Aniara Josefina Aurelia Augusta Nelia Ofelia Ottilia Teodora Axelia Delia 
  • spöke
    molnfridag skrev 2013-10-13 21:51:15 följande:
    Jag undrar över namnet Leon om du vill skriva allt du vet om det :)
    Leon är den spanska och italienska formen av det latinska namnet Leo och betyder lejon. Namnet har funnits i Sverige åtminstone sedan mitten av 1800-talet.

Statistik gällande Sverige: Det finns 122 personer som har efternamnet Leon. Det finns 8 kvinnor som har förnamnet Leon. Av dessa har 2 namnet Leon som tilltalsnamn. Det finns 5371 män som har förnamnet Leon. Av dessa har 3559 namnet Leon som tilltalsnamn.  
Svar på tråden Spökes namn(t)råd