Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

johannaalkehag skrev 2013-04-25 00:14:30 följande:
    Skulle marwin passa ihop med Leija?
    Ja, både känns som moderna, internationella namn.
  • spöke
    johannaalkehag skrev 2013-05-08 07:25:41 följande:
    Hejsan =)

Jag antar att du tycker att jag tjatar otroligt mycket om namn som passar ihop med min dotters namn. Hon heter Leija Lily (ska byta till Lily Leija) och vi kommer förmodligen att heta Thilly efter augusti.
    Så nu undrar jag ifall du skulle kunna rada på ett gäng namn som passar till Leija både pojknamn och flicknamn.
    Som andra namn ska vi ha om det blir en pojk Jard eller Christer och om vi får en flicka ska hon heta Majlis.
    Vore jätte tacksam ifall du en sista gång kunde hjälpa mig med namn (helst en del så jag kan välja å vraka =))

Ha det gott      
    Hej! Jag tröttnar aldrig på namndiskussioner. Don't worry.

Ska ni bara byta plats på dotterns förnamn eller ska ni ändra hennes tilltalsnamn till Lily också? Lily Thilly blir ju väldigt rimmigt.

Blandade namnförslag:

Ava Iris Flora Laura Vega Ines Alexia  Isis Alba Luna Manda Mira Alice Juno
    Elona Cleo Aurora Eden Zelda Embla Selma Gina Isa Joline Lana Bianca

Florian Hector Isak Jack Alex Aston Elvis Casper Dante Dorian Justus Lukas
    Malcolm Vince Max Roman Rufus Julius Felix Joel Vincent Marius John Aron

(undvek namn som slutar på i och y för att det ska funka bättre med efternamnet)
  • spöke
    johannaalkehag skrev 2013-05-08 19:17:04 följande:
    Nej vi ska ha kvar hennes namn Leija :) Bara ändra följden. Det var fräcka namn. Vi har även namnen Molly, Hailie, Lilo som flicknamn och Kian, Wilton, Viggo som pojknamn. Något som är helt uteslutet..
    Vad är det som är helt uteslutet?
  • spöke
    Lindus84 skrev 2013-05-08 22:45:47 följande:
    Hej! Har sådana problem att välja namn till vår son på 2 månader. Blir snart galen av att inte veta vad han ska heta. Storasystrarna heter Tilde och Ella..

*Hugo
    *Vilmer
    *Victor
    *Oliver
    *Anton
    *Alfred  

Har länge varit inne på Vilmer, men tvekar då det inte känns som ett svenskt namn, utan mer som ett "nytt" namn. Flera har aldrig hört det namnet förut. Vet du om det funnits i Sverige en längre tid, typ på 1900-talet? Oliver gillar vi också, men tänker att han blir kallad "Olli" då och det vet jag inte om det känns så roligt =/ Hur tänker du? =) Tacksam för svar!               
    Som jag skrev till dig i ett meddelande så skulle jag helst kombinera Tilde och Ella med ett lite hårdare namn som Hugo eller Victor. Det ger en snygg kontrast och ger varje namn en mer unik klang.

Gällande Vilmer så är det första belägget i Sverige från 1870. Namnet är forntyskt, så det är allt annat än nytt.
  • spöke
    nattsudd skrev 2013-05-09 08:26:40 följande:
    Hej Spöke!
    Tänk att jag lyckades hitta en expert på namn här på familjeliv, vem kunde tro det? ;)
    Om några veckor kommer ett syskon till Juni. Behöver verkligen dina råd då vi kört fast fullständigt i namnfrågan. På killfronten har vi som förslag Alve, vad tycks? Hittar dåligt med info om namnet men kanske du har något? Vill att det ska vara ett riktigt namn och ej hittepå.

På tjejfronten har vi som förslag Milla, Silje, Meja... resten på den listan har strukits. Här behöver jag verkligen förslag.... lite nyare namn, mjuka och tvåstaviga är nog det vi gillar bäst! Topplistan är ingen idé, antingen känns inte namnen rätt eller så är de upptagna.

Så snälla spöke, hjälp mig/oss!         
    Hej!

Alve är ett nordiskt namn, bildat av ordet alf/alv (som ju är ett naturväsen). Det äldsta belägget i Sverige är från 1400-talet. Namnet är inte så vanligt (1135 bärare varav 624 har namnet som tilltalsnamn), men det har ökat i popularitet de senaste åren. Förra året var det 84 nyfödda gossar som fick namnet. För tio år sedan var det inte ens tio stycken per år.

Liknande namn: Alvar Alvin Arve Svante Malte Lave Love Tuve Abbe Ebbe

Här kommer lite förslag på tvåstaviga flicknamn:
    Lilja Ada Hilma Lana Ines Lea Vanja Alba Line Minna Selma Sanja Disa Leia
    Nella Hilda Eira Lia Lava Sonja Aina Eden Elma Elna Alma Isa  Manja Smilla

• spöke
    BusJohanna skrev 2013-05-09 08:42:34 följande:
    Hej. Har en son på sju år som heter Dante efter den gamla Italenska författaren. Vi hade stora problem att komma på namn. Förra gången men när vi kom på Dante så var det klockrent.
    Nu väntar vi ett (kanske två!) sladdisbarn och problemet är ännu större. Hjälp!
    Vi vill att namnet ska vara ganska annorlunda men ha lite speciell betydelse/eller en speciell person som haft det (i stil med Dante)
    Kan du hjälpa med idéer?
    Både pojk och flick.

Hej! Det är svårt för mig att hitta namn som har betydelse för just er utan att känna er. Ett tips är att kolla efter namn i bokhyllan, skivsamlingen och i eftertexter på filmer.

Här kommer lite förslag som förhoppningsvis kan ge lite inspiration:

Flicknamn
    Edda Juno Ofelia Sol Leia Freja Celia Chloe Rosalind Iris Minerva Bianca Luna Agata Kitty Eden Flora Julia Isolde Cordelia Blenda Lilja Cleo Nike Blossom Selma Astrid Virginia Cynthia Isis Jane Vega Norea Aurora Aria Scarlett Lilit Arwen Frida Nora Julie Celeste Esmeralda My Emma Marion Anne Emily Manon Elsa

Pojknamn
    Love Romeo Felix Tristan Merlin Roman Harry Orlando Claude Hector William Newton Vincent Leonardo Elvis Noah Atlas August Leo Edgar Roald Malcolm Elton Rufus Dorian Zeno Eliot Marlon Gulliver Darcy Rhett Silas Hugo Miro Nelson Pablo Amadeus Castor Pascal Amos Arthur Caspian Figaro Noam Fenix Lancelot Milo

• spöke
    johannaalkehag skrev 2013-05-13 19:30:17 följande:
    Nej jag tänkte från din sida alltså. Är det något av dem namnen som är helt uteslutet med Leija Thilly ??
    Jag tycker att Molly Thilly och Hailie Thilly blir för rimmigt. Lilo Thilly har kanske lite för många L.

Kian Thilly och Viggo Thilly funkar. Wilton Thilly är kanske lite snubbligt i munnen.

Svar på tråden Spökes namn(t)råd