Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

jackyyouknow skrev 2013-02-19 20:15:39 följande:
    Spöke, vilka är dina 4 favoritnamn just nu? (Två pojknamn & två flicknamn.) 
    Svårt fråga. Jag gillar enkla namn. Kanske Anna och Elsa. Och Erik och Oskar.

Men det finns masssssssor med fina namn.
  • spöke
    jackyyouknow skrev 2013-02-20 16:14:43 följande:
    Gillar också enkla namn :) Elsa är ju en favorit just nu.
    Och om du får samma fråga tillbaka?
  • spöke
    Livetäenbiltvättmenjaharencyckel skrev 2013-02-20 16:32:50 följande:
    vilken rolig tråd Solig ska sätta mig och läsa mer ikväll.

Vi har en Noel här hemma som ska bli storebror om 5 veckor och vi är inte alls överens om namn till det kommande syskonet.  Jag älskar namnet Elton och sambon tycker om namnet stella...

Har du några bra förslag?
    Det där var enkelt att lösa. Blir det en pojke så blir det en Elton. Blir det en flicka blir det en Stella.

Men här kommer lite fler förslag också ...

Annie Tilly Junie Theia Smilla Enya Alba Della Tilia Amy Polly Nemi Alea Isis Juno Tilde Lilly Thelma Nancy

Felix Pascal Sam Julius Levi Lucas Malcolm Aron Theo Ossian Roman Sander Casper Elvis Jonah Justus
  • spöke
    Livetäenbiltvättmenjaharencyckel skrev 2013-02-20 19:31:56 följande:
    ja om man kunde lösa det så lätt glömde den lilla detaljen att sambon inte gillar namnet Elton så värst.

tack för förslagen ska visa honom dem när han kommer hem ikväll
    Aha. Ja, det är ju viktigt att det känns rätt för båda. Tyvärr.
  • spöke
    kanelkatten skrev 2013-02-20 20:44:25 följande:
    Ja, jag inser att jag inte är särskilt konsekvent!
    Men har du några tips på hur vi ska tänka? Dvs hur långa namn passar ihop med syskonens? Ska vi hitta ett ljud-tema, vilket i så fall? Eller gå på stiltema?

När vi valde Vera och Herman så ville vi ha namn som inte var så ovanliga eller konstiga att ingen hört dem... men inte namn från översta topplistan heller. Inga automatiska smeknamn... och inte för gulligt, det ska funka som vuxna också. Skillnaden då var att ajg ägnat typ 15 år på att fundera över namn och dessa var mina favoritförslag. Den här gången är jag så osäker... vilket inte är likt mig alls! ;D
    Man måste inte vara konsekvent i stilen. Det är viktigare att man känner sig nöjd med varje enskilt namn. Men faktorer som ljud, stavelser och stil kan hjälpa till i jakten på det rätta namnet.

Det viktigaste när man matchar namn är att namnen inte blir för lika. Det blir bara krångligt. Man kan gärna experimentera med antalet stavelser. Kontraster är ofta snyggt. Även att bland hårda och mjuka ljud.

Vilka namn gillar pappan?
  • spöke
    Y L L E skrev 2013-02-24 16:39:56 följande:
    Favoritar! Spöke du är lite av min idol, namnnörd som jag är :)
    Hihi, vilken komplimang! Tack å bock! Solig
  • spöke
    ingensoldat skrev 2013-02-24 20:47:06 följande:
    Hej Spöke!
    Om allt går väl blir Benjamin storebror i höst. Vill gärna ha tips på namn, till både tjej och kille. Namnet måste fungera på engelska (engelsk pappa).
    Gillar namn som Noah, Aron, Noomi, Lovina

Tack!
    Hej!
    Du verkar gillar klassiska, bibliska namn som Benjamin, Noah, Aron och Noomi... så här kommer fler:

Gabriel Samuel Emanuel Jonas Nathanael Jonathan Elias David Adam Isak
    John Jakob Johannes Ruben Matteus Jeremias Peter Rafael Simon Lukas
    Nathan Joel Efraim Mattias Daniel Josef Levi Joakim Mikael Andreas Markus

Miriam Rakel Leah Rebecka Eva Naomi Ruth Sara Maria Anna Elisabeth Dina
    Eden Hanna Deborah Esther Susanna
  • spöke
    Jodi skrev 2013-02-26 12:38:02 följande:
    Hej Spöke och tack för en toppentråd!

I mitten av mars föds Nils lillasyster och jag tar gärna emot tips på namn! Vi gillar enkla, gärna tvåstaviga namn. Har Anna som enda förslag nu, vore kul med fler!

Efternamnet börjar på A.

Inte för mycket "mormor" om du förstår vad jag menar, blir kanske lite mycket tillsammans med Nils?
    Hej! Och tack för fina ord.

Anna är jättefint och passar toppen med Nils. Två av mina absoluta favoritnamn faktiskt.

Fler förslag:
    Stina Lisa Tove Elsa Elin Klara Märta Sigrid Sonja Vera Hedvig Ida Majken Alva Lotten
    Astrid Britta Ebba Greta Hilda Ellen Ingrid Lisen Kajsa Siri Tyra Maja Saga Tora Edith
  • spöke
    mammatillnils skrev 2013-02-26 16:19:32 följande:
    Vad kul att läsa!! Vi har en Nils och om han någon gång får en syster så har vi som förslag; Anna, Elin, Linnea, Astrid :) så lite borde vi ha matchat fast vi bara har diskuterat namn vi gillar/släktnamn :)
    Jättefina namn. Ofta matchar namn som man gillar ganska bra eftersom de tenderar att komma från samma generation av namn.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd