Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

Kim J skrev 2013-05-29 08:57:31 följande:
    Tack så mycket! Men jag är nog inte riktigt där än ;)
    Benjamin är fint men går bort hos mannen. Bara för han tror det kommer bli en "benji" Typiskt!
    Leonel känns lite mycket. Men kanske Leon?
    Nä.. Så jäkla svårt!!
    Ett unisex namn som jag tycker är sött är Lio.
  • spöke
    Tiiinaa skrev 2013-05-29 11:17:30 följande:

Julian är fint Solig (Min son heter det :)) Då har du den gemensamma nämnaren med "li" i alla tre namnen :)

Elliott är ju väldigt fint också!

Annars om jag får "sno" Spökes tråd lite och ge tips så tycker jag att: Sam, Ruben, Lucas, August (inte så franskklingande dock) och Wilton är andra fina namn som passar med syskonens!  

• spöke
    Äppelskruttt skrev 2013-05-29 13:01:20 följande:
    Hej!

Hur se trenden ut i Sverige med namn? vilken typ av namn tror du kommer vara populära framöver?

Om du skulle få en dotter/son imorgon, vilket namn skulle du välja?  
    Mjuka, tvåstaviga namn har varit inne ett tag nu. Men det verkar som att fler börja intressera för lite längre namn igen. Sekelskiftesnamnen är fortfarande heta, och tjugo- och trettiotalsnamnen kommer mer och mer.

Skulle bli väldigt förvånad om det ploppade ut en unge bara så där helt plötsligt... Har inte bestämt vad mina eventuella framtida barn ska heta, men jag gillar enkla namn som Anna, Lisa, Ellen, Elsa, Britta och Stina samt Erik, Nils, Axel, Gustav och Artur.

Vilka namn gillar du?
  • spöke
    Mamman76 skrev 2013-05-29 16:22:54 följande:
    Åh vilken bra tråd! Vad ska Philips lillebror heta? Vi har kört fast:(
    Här kommer några blandade förslag:

Adrian
    Edward
    Samuel
    Jonathan
    Gabriel
    Edgar
    Simon
    Arthur
    Victor
    Hugo

• spöke
    Kim J skrev 2013-05-29 17:18:24 följande:
    Absolut många fina namn som jag själv tänk på men som går bort då familj/vänner redan hunnit före ;)
    Som tex Elliott, Sam, August. Älskar även namnet Milton. Men det heter mannens killpolare... Wilton känns bara som ett substitut för det, haha.

Lio gillar jag en del. :) Men vi har även Mio som förslag. Det känna ännu inte 100.

På tal om Philip som behöver namn till lillebror, så är Philíp ett namn som vi funderat på också. Till vår lille Oliver ;)

Men tack igen för alla försök!
    Fler namn som slutar på -ton:

Elton Aston Agaton Anton Gaston Winston Linton
  • spöke
    Äppelskruttt skrev 2013-05-29 17:23:32 följande:
    Finns det några typiska tjugo- och trettiotalsnamn?

Just nu funderar jag på namn såsom Ella, Ellen, Agnes och Signe. På pojksidan Axel, Olof, Ludvig och Oscar.  Nils har jag inte tänkt på innan men det är ju ett väldigt bra namn, kommer genast att skriva upp på namnlistan.
    Så här såg topplistorna ut på tjugo- resp. trettiotalet:

20-tal
    Anna Ingrid Karin Rut Inga Ulla Kerstin Elsa Britta Birgit Karl Sven Nils Erik Stig Bengt Lars Arne Per Gunnar

30-tal

Kerstin Ingrid Ulla Karin Siv Inger Anna Barbro Gun Berit Karl Sven Lars Bengt Stig Nils Hans Rolf Bo Erik

• spöke
    Mamman76 skrev 2013-05-29 19:39:02 följande:
    Victor och Samuel gillade jag bäst:)
    Solig
  • spöke
    Palma skrev 2013-06-02 21:11:21 följande:
    Nu är lillebror snart här. Namnångesten ökar...
    Vad tycker du om Sune och Vilgot?
    Kom gärna med fler förslag på vad Sunes lillebror kan heta. Behöver hjälp!
    Sune & Vilgot låter bra, tycker jag.

Fler förslag:
    Sune & Hjalmar
    Sune & Allan
    Sune & Harald
    Sune & Ragnar
    Sune & Holger
  • spöke
    Zinnas skrev 2013-06-02 22:51:36 följande:
    Tack för hjälpen. Tyvärr fastnade vi inte för något av namnen, även om det fanns flera vi tyckte var fina. Men så är vi tydligen också väldigt kräsna av oss, hehe. Vi får söka vidare helt enkelt, förhoppningsvis hittar vi något snart. Fortsätter att kika in här ändå, för att se ifall vi hittar något här i alla fall :)
    Här kan man sitta och bara bli matad med massor av förslag:
    www.namedroppa.se
  • spöke
    Lemonysnickets skrev 2013-06-04 19:23:25 följande:
    Hej spöke! Jag gillar namnet Sigur till en pojke, vart kommer det i från? Den enda jag har hört med namnet är en liten norsk kille! Skulle också vilja vete mer om det norska pojknamnet Sondre!

Tack! 
    Hej! Ursäkta att svar har dröjt.

Sigur och Sigurd är olika former av samma namn: Sigurðr. Det är ett gammalt fornnordiskt namn sammansatt av 'sig' som betyder 'seger' och 'vordr' som betyder 'väktare'.

Sondre är en form av Sundri. Namnet har okänt ursprung (men det finns så klart en rad olika teorier). Namnet har ökat mycket i popularitet i Norge under 2000-talet. Men det är ovanligt i andra länder.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd