Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

BeautifulPink skrev 2013-11-22 23:23:47 följande:
    Hej! Väntar troligtvis en flicka i april. Behöver hjälp med namn. Storebröderna heter Neo och Viggo. Vi har kommit överens om att namnet ska va i samma stil som Nova (passar bra med brödernas namn tycker jag) men namnen ska inte börja på N eller V.

Behöver massa alternativ. : )
    Hej! Neo och Viggo är väldigt olika stilmässigt, så för lillasysters namn så behöver ni inte tänka i något visst spår. Det kan göra det lättare... eller svårare.

Det som Neo och Viggo har gemensamt är ju att de slutar på O...
    Flicknamn som slutar på O: Juno, Lo, Lilo
    Men det blir kanske lite mycket med tre namn med samma ändelse... om man inte verkligen ällllskar namn som slutar på O förstås.

Jag tänker att ni gillar korta, ganska moderna namn - alltså namn som förknippas med dagens generation av barn (även om de har en längre historia). Här kommer lite förslag på sådana namn...
    Juni Luna Smilla Ellie Lilly Tuva Elise Lilja Meja Mira Sally Stella Tilde Julie Linn Lova 
  • spöke
    Innovationskraft skrev 2013-11-25 21:40:34 följande:
    Hej igen Spöke!  Vi letar som sagt efter namn till kommande syskon och jag efterfrågade tidigare namn som har innebörden stark. Tänkte förtydliga vad jag menar med stark (fick av någon annan förslag på namn som betyder krigare vilket inte rktigt är vad vi är ute efter)

Vår lilla bebis kom till efter mnga många misslyckade IVF men just detta lilla ägg ville fästa. Sedan följde många veckor av oro och  massor av tårar då jag hade flertalet störtblödningar. Men vår lille starka krabat ville inte släppa taget som tur var utan vid varenda UL så fick vi se det lilla hjärtat picka. Vi tror det är en flicka men är inte helt säkra.

Vår nuvarande son heter Gustav och vi vill gärna ha ett namn som matchar stilmässigt och då gärna med innebörden stark. Går nöten att knäcka tror du?
    En väldigt efterlängtad bebbe mao. Solig

De här förslagen gav jag förra gången. Inget som kändes rätt där?
    Valentina: den friska och starka
    Mildred: mildhet + styrka
    Millicent: stark i arbetet
    Nanna: djärv
    Gabriella: Guds kämpe
    Lea: lejoninna

Det är svårt att hitta flicknamn som betyder just stark (kanske var det reserverat för män förr) och oftast har styrka att göra med styrka i strid. Fler förslag med lite vidare tolkning av styrka (utifrån din historia):

Signe, Signa, Signy: seger + ny/ung
    Sigrid: seger + vacker/skön
    Sigunn: seger + älska
    Nike: seger

Vilja

Liv
    Eva: livgivare

Lykke: lycka
    Beatrice: lyckosam
    Beata: lycklig
    Felicia: lycklig

Dora, Doris: gåva
    Desideria, Desirée: den önskade

Nadja: hopp

Det finns massor av namnsajter på nätet där man kan söka namnbetydelser. De är dock inte alltid särskilt tillförlitliga.
  • spöke
    MoGi skrev 2013-11-28 22:51:18 följande:
    Hej Spöke!
    Du svarade i min tråd tidigare idag, där jag frågade om Stella eller Julie till en Melvin.
    Visste inte att du var namn-nörd :)
    Jag undrar om du kan hjälpa till ytterligare?!
    Grejen är att Melvins syster redan är 7 månader. I 3 månader hade hon inget riktigt namn för att vi inte kunde välja!
    Efter att tagit bort de namn som inte båda gillade eller någon näras barn redan heter så blev Julie och Pennie kvar!
    Men vi kunde inte välja och började då blanda in andra namn. Till slut tog vi Stella som båda tyckte var fint för att ge henne något namn bara (alla tjatade), trots att en nära väns dotter heter det.
    Men det känns inte helt hundra, Stella är lite hårt och är ju ganska vanligt, så vi funderar på att byta.
    Är det dumt att byta?!
    Vilket namn ska vi ta?!
    Har du något annat förslag?!
    Vi vill att det ska funka internationellt.
    Tacksam för svar! :)
    Hej!
    Att byta namn vid 7-månaders ålder är nog inget problem för barnet. Eller har hon börjat prata och kallar sig själv Stella? Det är nog mest problem för de vuxna runt omkring... men de vänjer sig säkert relativt snabbt. Frågan är om det finns något namn som kan kännas mer rätt än Stella? Känns det inte som att namnet kommer naturligt när ni säger Stella?

Alternativ 1 är att behålla Stella. Och acceptera beslutet.
    Alternativ 2 är att köra på något av de namn som ni först hade tänkt. Ångrar ni att ni inte valde något av just dem?
    Alternativ 3 är att börja blanda in helt nya namn - men frågan är om ni inte redan har tänkt på de flesta namn vid det här laget? Och hur lång skulle en ny beslutsprocess bli?

Jag tycker att Stella funkar bra som namn. Men det är klart att det är viktigt att ni känner er nöjda och bekväma med ert val. Hur känner pappan? Har han samma tankar som du?

Jag kan absolut ge namnförslag, men kommer det inte bara röra till det hela? Står valet egentligen mellan Stella, Julie och Pennie? Eller är de namnen bara en kompromiss för att ni inte hittat nåt annat ni gillar?
  • spöke
    sarasessi skrev 2013-11-29 14:24:17 följande:
    Hej! Vill bara säga att jag älskar din tråd och läser den ofta då jag tycker det är väldigt roligt med namn. Skrev till dig i somras och frågade om namnförslag till kommande syskon. Jag är inte gravid än, men hoppas att bli det snart.

Vår son heter Edvin Oscar William med ett kort efternamn på fyra bokstäver som börjar på B. När det gäller flicknamn så har vi i princip klart att det blir en Alma Linnea, det var det flicknamn vi hade när sonen låg i magen och jag gillar hur namnet låter, samtidigt som jag gillar att det inte är för vanligt och inte heller för ovanligt. Jag gillar helt enkelt ganska klassiska namn, gärna som är något tidlösa och inte helt bestämt säger "du är född 2014". 

Vad tycker du om namnet Julius? Passar det med Edvin? Och finns det andra pojk- eller flicknamn som du kan tro passa till Edvin (uttalas eeedvin)? Jag är nu även inne på André som jag tycker är otroligt vackert, men sambon tycker att det namnet låter för feminint.

Och hur är det med andranamn? Vår pojk har två andranamn, Oscar efter sambons morfar och William för att vi båda tyckte att det var fint. Borde vår nästa också ha två andranamn? Sonen skulle ju ha hetat Alma Linnea om han blivit en flicka, men borde vi lägga till ett till namn!?. Funderar på Alma LInnea Elise i så fall om det blir en tjej, Linnea efter min svärmor och Elise efter min syster.

Hej!
    Tycker att både Alma och Julius är bra namn som passar fint med Edvin. Personligen föredrar jag Julius framför André ... även om det är snyggt att kombinera vokalnamn...

Fler pojknamn: Justus Aron Petter Sune Hannes Viktor Assar Alvar Folke Joel

När det gäller andranamn så skulle jag nog köra på lika många till varje unge. Inte för att man måste, men för att syskon ofta är väldigt noga med att saker och ting ska vara rättvisa.
  • spöke
    MoGi skrev 2013-11-29 14:40:33 följande:

Tack för svar!
    Hon pratar inte och jag tror inte hon själv kommer bry sig, det är nog värre med släkten :/
    Namnet kommer naturligt när man pratar om/med henne, men jag tänker på om det verkligen är rätt varje gång jag säger det.
    Jag ångrar att vi inte valde Julie, som även pappan helst ville ha förut.
    Nu tycker pappan att vi ska stå fast vid vårt beslut, men om jag vill byta så tycker han vi ska det.
    Det är såå svårt att veta om Julie kommer kännas mer rätt bara!!!
    Hur har det gått för er? Har ni testat Julie? Känns det bättre?
  • spöke
    Spionen skrev 2013-11-30 15:35:28 följande:
    Hej Spöke!
    Vi väntar barn, men har stora problem med tjejnamn. Om det blir en kille kommer han få heta Agaton eller Alfred, och vi vill gärna ha ett tjejnamn i samma stil. Svenska gammelnamn liksom, men inte de här extremt gamla och konstiga, som typ Gunhild eller Solveig. Lite mordernare... Hoppas du förstår :) Har du några tips?
    Oh ja!

Asta Märta Gerda Henny Iris Judit Edit Alvi Ester Estrid Hilda Stina Ines Astrid Tyra Alvida Greta
    Sigrid Hildur Kerstin Ingrid Lilian Matilda Ottilia Sonja Tove Doris Agata Hilma Nora Vera Kristina
  • spöke
    EllisBell skrev 2013-12-03 07:16:35 följande:
    Innovationskraft: Matilda matchar Gustav stilmässigt och betyder just styrka. Fanns det kanske inte är er smak? Eller Louise som betyder kämpe/hjältinna?
    Innovationskraft skrev 2013-12-04 09:26:46 följande:
    Hej, de första förslagen (valentina, Milred, Millicent; Nanna, Gabriella,Lea) är tyvärr inga namn som faller mig alls i smaken.

Men Liv är ju kalasbra det är ett starkt litet liv som finns i min mage!!!! Jag har varit så insnöda på just styrka.
    Matilda är ett jättebra föslag det med!! Nu plötsligt har jag flera förslag jag faktiskt känner starkt för!

Matilda är en sammansättning av maht (=kraft, makt) och hiltia (=kamp, strid).

• spöke
    MoGi skrev 2013-12-05 12:01:51 följande:

Vi har "smakat" lite på det, men det är svårt när man vet att det liksom inte är riktigt på riktigt.
    Jag tror att jag kanske känner som från början, att namnet Julie är superfint, men jag vet inte om hon ÄR en Julie. Däremot tycker jag att hon är en liten Pennie. Det namnet tycker jag låter fint, passar henne bra, men namnet ser inte så fint ut i skrift.
    Vad tycker du?!
    Tilde är ett fint namn också...
    Föredrar stavningen Penny. Pennie ser,, precis som du säger, konstigt ut i skrift. 

Kanske ÄR man inte ett namn från början. Tror mer på att man växer i sitt namn. 

Är du säker på att hon inte är en Stella?
  • spöke
    sarasessi skrev 2013-12-05 23:11:45 följande:
    Tack, håller med dig i det du skriver om rättvisa, har inte tänkt på det innan.

Ja, jag gillar verkligen Julius, men många verkar rynka på näsan när jag pratar om det namnet, vet inte varför. Viktor gillar jag och även Joel är ok. Vi är även inne på Ludvig, men vi får se. Jag återkommer säkert :)   

Det finns alltid någon som inte gillar namnvalet. Går inte att göra alla nöjda.
  • spöke
    MoGi skrev 2013-12-05 20:41:51 följande:

Jag tycker det är liiiite finare med Pennie än Penny.
    Ja, man kanske växer i sitt namn, men jag tycker ändå att man kan se om någon passar i ett namn eller inte :)
    Är inte bombsäker på att hon inte är en Stella, det känns lite fel på något sätt...
    Tror ni får sätta upp en deadline. På julafton eller kanske innan året är slut så ska ni ha bestämt er.
Svar på tråden Spökes namn(t)råd