MoGi skrev 2013-11-28 22:51:18 följande:
Hej Spöke!
Du svarade i min tråd tidigare idag, där jag frågade om Stella eller Julie till en Melvin.
Visste inte att du var namn-nörd :)
Jag undrar om du kan hjälpa till ytterligare?!
Grejen är att Melvins syster redan är 7 månader. I 3 månader hade hon inget riktigt namn för att vi inte kunde välja!
Efter att tagit bort de namn som inte båda gillade eller någon näras barn redan heter så blev Julie och Pennie kvar!
Men vi kunde inte välja och började då blanda in andra namn. Till slut tog vi Stella som båda tyckte var fint för att ge henne något namn bara (alla tjatade), trots att en nära väns dotter heter det.
Men det känns inte helt hundra, Stella är lite hårt och är ju ganska vanligt, så vi funderar på att byta.
Är det dumt att byta?!
Vilket namn ska vi ta?!
Har du något annat förslag?!
Vi vill att det ska funka internationellt.
Tacksam för svar! :)
Hej!
Att byta namn vid 7-månaders ålder är nog inget problem för barnet. Eller har hon börjat prata och kallar sig själv Stella? Det är nog mest problem för de vuxna runt omkring... men de vänjer sig säkert relativt snabbt. Frågan är om det finns något namn som kan kännas mer rätt än Stella? Känns det inte som att namnet kommer naturligt när ni säger Stella?
Alternativ 1 är att behålla Stella. Och acceptera beslutet.
Alternativ 2 är att köra på något av de namn som ni först hade tänkt. Ångrar ni att ni inte valde något av just dem?
Alternativ 3 är att börja blanda in helt nya namn - men frågan är om ni inte redan har tänkt på de flesta namn vid det här laget? Och hur lång skulle en ny beslutsprocess bli?
Jag tycker att Stella funkar bra som namn. Men det är klart att det är viktigt att ni känner er nöjda och bekväma med ert val. Hur känner pappan? Har han samma tankar som du?
Jag kan absolut ge namnförslag, men kommer det inte bara röra till det hela?
Står valet egentligen mellan Stella, Julie och Pennie? Eller är de namnen bara en kompromiss för att ni inte hittat nåt annat ni gillar?