Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Spökes namn(t)råd

JoJ1 skrev 2014-03-14 16:40:34 följande:
    Hej Spöke! Vilken fantastisk tråd, har läst hela i jakten på det perfekta namnet! Vi behöver nämligen hjälp med namn till vår dotter. Vi gillar klassiska, gärna kungliga namn. Jag tycker hon ska heta Matilda och min man gillar Charlotte, Sofia & Ylva. Vad har du för förslag? Hennes storasyster heter Louise.
    Tack tack! Solig

Här kommer några fler förslag:

Ellinor (Eleonora)
    Josefine
    Cecilia
    Helena
    Filippa
    Victoria
  • spöke
    ies skrev 2014-03-16 18:23:41 följande:
    Tack för svar.

Vilket av dessa är mest safe och utan negativa associationer; Clara eller Eleonor?
    Clara, tror jag. Eleonor heter ju (nästan) den nya sessan nu, så Clara eller Klara är nog mer neutralt.
  • spöke
    JoJ1 skrev 2014-03-14 17:06:14 följande:

Tack för snabbt svar! Ellinor - hade jag inte tänkt på men det gillar jag. Josefine är jätte fint men känns inte helt rätt. Filippa gillar jag men det är tyvärr taget. De andra förslagen gillar jag inte. Har du fler förslag?
    Lilian Sonja Alexandra Cornelia Fredrika Magdalena Emilia Maria 
    Rebecka Julia Helena Johanna Ingrid Katarina Andrea Amalia 
  • spöke
    SannaM skrev 2014-03-19 21:20:30 följande:

Ivan känns inte rätt. Mer Ivar isf. Fast helst Ilon Svärmor blir dock väldigt besviken om vi sviker Ines...
    Fast inte Ines på en pojke, eller?
  • spöke
    ies skrev 2014-03-20 10:54:14 följande:
    Sista frågan nu :P

Är Clara mycket vanligt namn? Passar det på mörk flicka? (de flesta i vår mammagrupp är gifta med mörka män och får halvmörka barn:)
    Tycker att Clara passar på alla. Det är internationellt och stiligt.

Clara/Klara låg på plats 13 på förra årets topplista för nyfödda. Så ja, det är populärt.

Statistik för hela befolkningen:

Det finns 13877 kvinnor som har förnamnet Klara. Av dessa har 8951 namnet Klara som tilltalsnamn. Det finns 9634 kvinnor som har förnamnet Clara. Av dessa har 6825 namnet Clara som tilltalsnamn.
  • spöke
    SannaM skrev 2014-03-20 14:06:09 följande:

Nope!
    Tänkte väl det. (Det finns dock två män i Sverige som heter Ines. )
  • spöke
    SannaM skrev 2014-03-23 16:42:53 följande:
    quote=72816107][quote-nick]spöke skrev 2014-03-21 10:23:19 följande:[/quote-nick]Tänkte väl det. (Det finns dock två män i Sverige som heter Ines. )[/quote]
    Men Ilon är nästan coolast som tjejnamn!
    Håller med.
  • spöke
    Minttu skrev 2014-03-27 07:50:38 följande:
    Hej igen spöke!
    Ville bara tacka för tråd och råd :)
    Nu har Hilmas och Emmis lillebror Hjalmar kommit ut :) Pappan var skeptisk till namnet men gav med sig så fort han såg den lilla :)
    /Mia
    Grattis till lille Hjalmar! Baby
  • spöke
    LillaMysan89 skrev 2014-03-28 10:33:02 följande:
    Hej! Skulle behöva lite hjälp med namn! Vår pojke är snart 6 veckor och fortfarande namnlös!
    Dels för att gubben och ja har helt olika smak och dels för att det namn vi ville ha tyvärr är upptaget :(

Vi ville ha Charlie och jag har svårt att släppa det men utöver det har jag som förslag Rasmus och Viktor men dom gillar inte gubben..

Så har du nåt förslag? Vill inte ha ett för kort namn tex Leo eller för udda som tex Odd, Illion

Har jätte svårt att släppa Charlie och skulle kunna tänka mig något liknande namn men totalt stopp i hjärnan!
    Hej!
    Knepigt när man har varit inställd på ett speciellt namn, men så funkar det inte att välja det. Obestämd

Här kommer några förslag:
    Harry Felix Isak Joel Lukas Gabriel Hannes Henry Adrian Kasper Edvin Hugo Jakob Jesper Matteo Simon 

Nåt du skulle kunna överväga bland dessa?
  • spöke
    LillaMysan89 skrev 2014-03-28 12:40:34 följande:
    gillar Felix Lukas Adrian och simon men alla är öpptagna.. Har en väldigt stor släkt som träffas ofta ..

Dom andra är ja inte så förtjust i plus att dom flesta är öpptagna ;)

Funderade på Sixten ett tag men känns inte helt rätt.. Även Fabian är fint men vi kommer inte ifrån uttrycket ''fy fabian'' så är det enda vi tänker på..

Benjamin gillar vi båda men det heter min kusins ängla pojke så det funkar inte heller..

Sebastian eller Bastian då?
Svar på tråden Spökes namn(t)råd