• Hjärtat är den stora hjärnan

Akutsnitt med första barnet, hoppas på vaginalt denna gång men...

...det är klart man undrar om det kommer att gå vägen.

Håller på att försöka jobba med mental träning, dyktekniken mm och intala sig att smärtan under förlossningen är konstruktiv.
    Men är den verkligen alltid det, jag menar med ett snittärr är jag lite orolig för att smärta kan innebära något problem med ärret.
    Känner ibland av att det drar i ärret nu medan magen växer, lite otrevlig känsla.
    Hur tänker ni andra som snittats?

• Svar på tråden Akutsnitt med första barnet, hoppas på vaginalt denna gång men...
  • 3 barns mamma84

Inga problem alls med ärret alls.
    Är i vecka 32-33 och jag har sluppit problem
    Men min önskan är vaginal förlossning

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • bo74

Är bara i vecka 14 och funderar redan jättemycket på förlossningen. Förra slutade i ett urakut snitt i november -09. Så det har dels inte gått ett år innan jag blev gravid på nytt, som rekommenderas för läkningen, dels kommer jag förmodligen bli igångsatt då jag har graviditetsdiabetes och inte får gå över tiden. Två saker som oroar mig något oerhört. Som om det inte räckte brast en "bekants bekants" livmoder härom månaden efter att hon tidigare blivit snittad.

Det kittlade oerhört mycket i något jag tror är ett av de inre ärren, precis i början av graviditeten. Nu känner jag inget i ärren men har heller inte börjat få mage än.

De vänner jag har som snittats har inte fött vaginalt efteråt så jag har inga lugnande exempel i omgivningen.

Vilken vecka är du i?

• magganhm

Jag blev akutsnittad med första barnet och har sedan fött 3 barn vaginalt utan några som helst problem efter det, och de två senaste förlossningarna blev jag igångsatt. Så det kan absolut fungera problemfritt. Hoppas det blir så för dig! Lycka till! Glad

Mod är inte att finna styrkan att gå vidare - utan att gå vidare när man inte finner styrkan
  • Tinn69
    bo74 skrev 2010-10-25 19:08:46 följande:
    Är bara i vecka 14 och funderar redan jättemycket på förlossningen. Förra slutade i ett urakut snitt i november -09. Så det har dels inte gått ett år innan jag blev gravid på nytt, som rekommenderas för läkningen, dels kommer jag förmodligen bli igångsatt då jag har graviditetsdiabetes och inte får gå över tiden. Två saker som oroar mig något oerhört. Som om det inte räckte brast en "bekants bekants" livmoder härom månaden efter att hon tidigare blivit snittad.

Det kittlade oerhört mycket i något jag tror är ett av de inre ärren, precis i början av graviditeten. Nu känner jag inget i ärren men har heller inte börjat få mage än.

De vänner jag har som snittats har inte fött vaginalt efteråt så jag har inga lugnande exempel i omgivningen.

Vilken vecka är du i?
    Hejsan,

Jag är gravid för andra gången och är just nu i vecka 37. Vårt första barn föddes med akutsnitt i mars 2009, och det har alltså inte gått ett helt år innan jag blev gravid igen - samma som för dig! Dessutom är jag typ 1 diabetiker - så det blir ju extra mycket kontroller osv under hela graviditeten.

När Hampus (vår son) föddes hade jag gått 2 fulla veckor över tiden och åkte in för att bli igångsatt. Det visade sig att livmodertappen var helt opåverkad och jag var inte ens på väg att öppnas. De provade då att lägga ett gel som skulle sätta igång mognadsprocessen och utplåna livmodertappen - det gjordes i 4 omgångar under dagen men var helt utan resultat. Däremot fick jag vad jag skulle vilja likna vid rejäl menssmärta, de kunde även se att bebisens hjärtljud gick ned och inte återhämtade sig så snabbt som var önskvärt - pga detta valde de att göra ett akut snitt. Det visade sig då att pojken hade bajsat i magen någon gång under den sista graviditetsveckan (gissningsvis) och dragit ned smutsigt fostervatten i lungorna vilket gjorde att han föddes med dubbelsidig lugninflammation.
    Det var så klart dramatiskt, men vi fick bra stöd hela tiden och Hampus vårdades på neonatlavdelning i nästan 4 veckor innan vi till slut äntligen fick åka hem!

Nu - när det börjar närma sig slutet av graviditet nr 2 - har jag grubblat ganska mycket över det som hände sist och har kännt olust inför att gå över tiden igen. Detta tog jag upp med förlossningsläkaren under förra veckan och de har nu diskuterat fram en plan inför vad som komma skall.

För det första vill de inte att jag går över tiden alls den här gången - det ska visst inte du heller göra?
    Om 1,5 vecka kommer de att gå in och försöka manipulera/stimulera livmodertappen vilket ibland kan göra att den mognar, utplånas och att förlossningen sätter igång "av sig självt". Stimulering av livmodertappen kommer att göras vid varje besök jag har hos BM fram till dess barnet är fött.
    Om det inte hjälper kommer vi att få åka in till förlossningen på BF-dagen. Då kommer de återigen kontrollera statusen på livmodertappen, om det finns möjlighet att lirka upp en kateter i livmodern kommer de att försöka göra det för att sedan fylla den med vatten och sakta dra den nedåt - detta gör att kroppen tror att barnets huvud är på väg ned och då brukar kroppen "ta över" och köra igång förlossningsarbetet helt omedicinerat. 
    Om katetern inte kan föras in kommer de istället att välja att snitta mig igen. 

Det jag vill säga är egentligen, prata med personalen som du träffar på sjukhuset. Berätta hur du känner och om du är rädd/orolig och be dom göra en individuell plan för just dig när det börjar närma sig! 

Jag känner mig betydligt lugnare nu när vi vet lite hur de tänker och resonerar inför just vår förlossning - sedan kan ju så klart allt hända och alla planer ändras, men det känns ovidkommande just nu! 

Kram,
    Tinn   
  • bo74

Tack för den informationen!! Jag hade ingen aning om att man kunde få göra en sådan plan. Vem pratar man med? MVC nämnde Aurora medan special-MVC inte ville lyssna alls utan sa "tänk inte på det redan". Tänk om det vore så lätt..

Jag skulle inte få gå över tiden förra gången heller men då jag var fullständigt omogen slutade det med att jag fick en tid för igångsättning 18 dagar över tiden. Jag kom igång själv på den 15:onde dagen. Jag var på sjukhuset för mitt dagliga "diabetes-CTG" när det hade börjat så smått. De tyckte att vi skulle gå till förlossningen för en koll när vi ändå var där så det gjorde vi. Då var jag öppen 1,5 cm och vi skrevs in. Några timmar senare började det göra outhärdligt ont samtidigt som hjärtljuden försvann (manifest asfyxi) vid varje värk och det beslutades om snitt. Då var jag öppen 4cm. Dottern hade också bajsat i fostervattnet och hade lite problem med andningen när hon kom ut men det löste sig efter ett dygn med hjälp på neo.

Det jag är mest rädd för den här gången är att vi inte ska få komma in i tid. Jag kommer ju aldrig våga åka in när det känns som att det är dags för det var ju då hjärtljuden gick ner senast. Och vid 1,5cm får man väl vanligtvis inte stanna? Det skulle jag jättegärna ha en plan för.

Jag ska föda på ett annat sjukhus den här gången och jag hoppas att deras "inte gå över tiden" ÄR att inte gå över tiden. Hinner jag komma till en igångsättning, med extra god kontroll, känns det trots allt ganska lugnt.

Skönt att det gick bra för er till slut ock hoppas det går jättebra nu med nästa! Kram!

• pickaboo

Hoppar in här. Dottern föddes med urakut snitt och nu är jag livrdd för att det ska bli snitt. Blir ett år mellan barnen.

Har gått på spec--mvc för samtal (ett samtal) och ska dit igen om några veckor för att göra upp en plan. Hoppas det går bra för oss alla

• bo74
    pickaboo skrev 2010-11-02 08:20:30 följande:
    Hoppar in här. Dottern föddes med urakut snitt och nu är jag livrdd för att det ska bli snitt. Blir ett år mellan barnen.

Har gått på spec--mvc för samtal (ett samtal) och ska dit igen om några veckor för att göra upp en plan. Hoppas det går bra för oss alla
    Ja hoppas verkligen det går bra! När är det dags? Får jag fråga vad som hände förra gången? Har de sagt om det finns någon risk med värkarbete pga att det är tätt mellan barnen, med tanke på ärret?
  • pickaboo
    bo74 skrev 2010-11-02 16:12:12 följande:
    Ja hoppas verkligen det går bra! När är det dags? Får jag fråga vad som hände förra gången? Har de sagt om det finns någon risk med värkarbete pga att det är tätt mellan barnen, med tanke på ärret?
    Den 27 december. Jag blev igångsatt och fick värkstormar. Bebisen hoppade ur läge och då la sig navelsträngen runt halsen. Hjärtfrekvensen gick ner och hon hämtade sig aldrig. Silent pattern...

Hon var ute på 10 minuter...
    Hela förlossningsberättelsen går att läsa här!
  • pickaboo

Ja just det. De har sagt att normalt värkarbete inte ska vara någon fara men om man måste ha värkstimulerande dropp så måste man mäta trycket i livmodern (sätter elektroder på insidan) så att manvet hur den klarar det...

• bo74

Vilka fina förlossningsberättelser! Blev alldeles tårögd. Vad tapper du var under värkstormarna!

Intressant det med värkstimulerande. Då kanske de avråder från epidural också? För ofta kombineras väl den med värkstimulerande? Bra att de kan och mäter trycket i livmodern!

Svar på tråden Akutsnitt med första barnet, hoppas på vaginalt denna gång men...