• Hjärtat är den stora hjärnan

Akutsnitt med första barnet, hoppas på vaginalt denna gång men...

...det är klart man undrar om det kommer att gå vägen.

Håller på att försöka jobba med mental träning, dyktekniken mm och intala sig att smärtan under förlossningen är konstruktiv.
    Men är den verkligen alltid det, jag menar med ett snittärr är jag lite orolig för att smärta kan innebära något problem med ärret.
    Känner ibland av att det drar i ärret nu medan magen växer, lite otrevlig känsla.
    Hur tänker ni andra som snittats?

• Svar på tråden Akutsnitt med första barnet, hoppas på vaginalt denna gång men...
  • pickaboo

Jag vet inte hur det är med epidural men just eftersom jag hört att man gärna sätter värkstomulerande då så vill jag gärna slippa den...

När är det dags för er andra?

• ripkaln

Jag akutsnittades och träffade en gynekolog när barn nr 1 var 6 månader. Jag passade på att fråga hur länge man skulle vänta innan man fick bli gravid igen. Hon sa att det bara var att köra på. Jag sa då att jag hade hört att man skulle vänta pga ärret i livmodern. Hon sa att det var gamla rekommendationer och att det ändå skulle bli minst ett år från snittet till att barnet föddes och uppmanade mig igen att köra på. Så jag hoppas att det stämmer.

• Jordgubben82

Hej! Fick akutsnitt med min son som i dag är 18 månader väntar nu nummer två som är beräknad till den 11 april. Är jätte rädd för det ska bli snitt igen vill verkligen inte det, eller att något annat ska gå fel pga av att man är snittad. Har haft jätte ont i mitt ärr under hela denna gravideteten det sticker och drar konstigt, min barnmorska säger det är normalt.
    Fick snitt med min son för han fastnade dom prövade tre gånger med sugklocka men han rörde inte på sig, och hans hjärtljud blev sämre och jag fick feber så det blev snitt som utväg.

Lycka till alla som fått snitt innan, hoppas vi alla kan föda vanligt och att allt går bra.

• Familjen Rockström

hej söta du!  med min första var förlossningen hemsk! min lilla tjej dog nästan... slutade med urakut kejsarsnitt (sövdes) när jag var öppen 7 cm. låg sedan en tid på sjukhus.

inför nr 2 var jag grymt rädd! anlitade en daoula som skulle vara med på förlossningen... övade en massa andningstekninger med mera... ordande avslappningsmusik och allt. men sen  när värkarna startade så klarade jag ALLT så jävla bra! födde helt utan smärtlindring! födde stående gå golvet (höll i min mans händer) barnmorskan satt på golvet och tog emot min dotter. daoulan hade inte behövt vara där. hon sa inte ett ljud under hela förlossningen utan gav oss saft med jämna mellanrum.

du får jätte gärna läsa mina förlossningsberättelser om du vill. dom finns på min sida här på familjeliv (på "blogg")

önskar dig all lycka! och mina absolut bästa tips är. SLAPPNA AV när värkarna kommer, aceptera dom och istället för att säga- NEJ, inte en till värk, säg Istället- JA ännu en värk.. snart kommer mitt barn. det hjälpte! 

• 3 barns mamma84

Om du ser skrev jag 22 okt och var gravid då
    Men jag fick planeradsnitt hade BF 22 dec men man ville ta ut stora killen innan så 8:e dec tittade pojken ut.
    Och fan vad underbart jag var så glad att jag äntlgen fick känna drömförlossningen fast det var snitt men FAN vad underbart !!
    Hjärta

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Nina 77

Snittades mars 2008 och har nu bf 5april. Är rädd för att ärret ska spricka, har dock inte ont i det. Någon som vet hur det är med Eda, gör det att man inte märker om ärret går upp? Dum fråga kanske. Det ska i allafall vara väldigt ovanligt att få ruptur säger min bm så det går nog bra för oss.

• Familjen Rockström
    Nina 77 skrev 2011-02-14 17:09:20 följande:
    Snittades mars 2008 och har nu bf 5april. Är rädd för att ärret ska spricka, har dock inte ont i det. Någon som vet hur det är med Eda, gör det att man inte märker om ärret går upp? Dum fråga kanske. Det ska i allafall vara väldigt ovanligt att få ruptur säger min bm så det går nog bra för oss.
    Fll du vill ha eda så kommer dom vara väldigt försiktiga med värkstimulerande droppet... pga det kan det spricka! med om du bestämmer dig för den bedövningen så kommer dom ha väldigt stor koll på dig hela tiden! 

under min graviditet var jag också rädd för det så jag fick prata med en arora och hon sa att under hela hennes yrkesliv (40 år) så hade hon bara varit med om att ärret gått upp 1 gång och då sa hon att personen hade blivit snittad 2 gånger . till mig sa hon att jag inmte skulle vara orolig. 
  • 3 barns mamma84
    Familjen Rockström skrev 2011-02-12 22:03:13 följande:
    oj såg inte detSkrattande åå så underbart att du fick som du ville. önskar er all lycka :) Grattis till din son
    1000 tack {#emotions_dlg.flower}
    Hur går det för dig..?
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Maxbox

Förlöstes med akut KS hösten 2008. Gick över tiden 21 dagar, blev igångsatt. Efter 26 timmars värkarbete med feber, kräkningar, kopplade värkar och utan större progress så togs beslut om KS.
    Vid KS tog inte bedövningen fullt ut så jag kände när de la snittet, och bebisen blev även skuren i ansiktet =(

Denna gång (jan 2011) kom förlossningen igång spontant, jag fick en EDA som gjorde att värkarbetet påverkades. Därför sattes syntocinon (värkstimulerande) in också. Men vad jag vet så kollade de inte trycket i livmodern på något sätt. Men det kan nog vara skillnad om jag skulle ha blivit igångsatt igen - då är ju liksom inte livmodern med på samma sätt och jag kan tänka mig att då behövs större övervakning.

Jag har en helt annan och mycket positiv upplevelse av min senaste förlossning.

• Familjen Rockström
    Maxbox skrev 2011-02-16 13:03:12 följande:
    Förlöstes med akut KS hösten 2008. Gick över tiden 21 dagar, blev igångsatt. Efter 26 timmars värkarbete med feber, kräkningar, kopplade värkar och utan större progress så togs beslut om KS.
    Vid KS tog inte bedövningen fullt ut så jag kände när de la snittet, och bebisen blev även skuren i ansiktet =(

Denna gång (jan 2011) kom förlossningen igång spontant, jag fick en EDA som gjorde att värkarbetet påverkades. Därför sattes syntocinon (värkstimulerande) in också. Men vad jag vet så kollade de inte trycket i livmodern på något sätt. Men det kan nog vara skillnad om jag skulle ha blivit igångsatt igen - då är ju liksom inte livmodern med på samma sätt och jag kan tänka mig att då behövs större övervakning.

Jag har en helt annan och mycket positiv upplevelse av min senaste förlossning.
    tråkigt att din första förlossning blev så! har du tagit upp ärren med försäkringsbolaget? ditt barn har rätt till ersättning!

skönt att din andra förslossning vart så bra :) grattis till bebisen! 
  • 08 i Skåne

Mitt första barn föddes med akutsnitt (han mådde inte bra och plockades ut i v. 32) när jag sen var gravid med vår dotter var jag också oroad över hur förlossningen skulle bli.

Jag fick veta ganska tidigt av läkaren på Spec. MVC att jag helst inte skulle ha en ryggmärgsbedövning och att jag inte skulle få värkstimulerande dropp vid en vaginal förlossning på grund av snittärret.

Eftersom jag fick lite problem med blodtrycket i slutet av graviditeten blev jag igångsatt i v. 39.  Jag sattes igång med gel och man gick väldigt försiktigt fram, efter lite trixande med mängden gel, så fick jag äntligen värkar och 7 timmar senare föddes vår dotter. Jag fick en fantastiskt bra förlossning, jag fick akupunktur, lustgas och profylax andades och det funkade jättebra för mig.

Svar på tråden Akutsnitt med första barnet, hoppas på vaginalt denna gång men...