• bo74

Akutsnitt med första barnet, hoppas på vaginalt denna gång men...

Är bara i vecka 14 och funderar redan jättemycket på förlossningen. Förra slutade i ett urakut snitt i november -09. Så det har dels inte gått ett år innan jag blev gravid på nytt, som rekommenderas för läkningen, dels kommer jag förmodligen bli igångsatt då jag har graviditetsdiabetes och inte får gå över tiden. Två saker som oroar mig något oerhört. Som om det inte räckte brast en "bekants bekants" livmoder härom månaden efter att hon tidigare blivit snittad.

Det kittlade oerhört mycket i något jag tror är ett av de inre ärren, precis i början av graviditeten. Nu känner jag inget i ärren men har heller inte börjat få mage än.

De vänner jag har som snittats har inte fött vaginalt efteråt så jag har inga lugnande exempel i omgivningen.

Vilken vecka är du i?

• bo74

Tack för den informationen!! Jag hade ingen aning om att man kunde få göra en sådan plan. Vem pratar man med? MVC nämnde Aurora medan special-MVC inte ville lyssna alls utan sa "tänk inte på det redan". Tänk om det vore så lätt..

Jag skulle inte få gå över tiden förra gången heller men då jag var fullständigt omogen slutade det med att jag fick en tid för igångsättning 18 dagar över tiden. Jag kom igång själv på den 15:onde dagen. Jag var på sjukhuset för mitt dagliga "diabetes-CTG" när det hade börjat så smått. De tyckte att vi skulle gå till förlossningen för en koll när vi ändå var där så det gjorde vi. Då var jag öppen 1,5 cm och vi skrevs in. Några timmar senare började det göra outhärdligt ont samtidigt som hjärtljuden försvann (manifest asfyxi) vid varje värk och det beslutades om snitt. Då var jag öppen 4cm. Dottern hade också bajsat i fostervattnet och hade lite problem med andningen när hon kom ut men det löste sig efter ett dygn med hjälp på neo.

Det jag är mest rädd för den här gången är att vi inte ska få komma in i tid. Jag kommer ju aldrig våga åka in när det känns som att det är dags för det var ju då hjärtljuden gick ner senast. Och vid 1,5cm får man väl vanligtvis inte stanna? Det skulle jag jättegärna ha en plan för.

Jag ska föda på ett annat sjukhus den här gången och jag hoppas att deras "inte gå över tiden" ÄR att inte gå över tiden. Hinner jag komma till en igångsättning, med extra god kontroll, känns det trots allt ganska lugnt.

Skönt att det gick bra för er till slut ock hoppas det går jättebra nu med nästa! Kram!

• bo74
    pickaboo skrev 2010-11-02 08:20:30 följande:
    Hoppar in här. Dottern föddes med urakut snitt och nu är jag livrdd för att det ska bli snitt. Blir ett år mellan barnen.

Har gått på spec--mvc för samtal (ett samtal) och ska dit igen om några veckor för att göra upp en plan. Hoppas det går bra för oss alla
    Ja hoppas verkligen det går bra! När är det dags? Får jag fråga vad som hände förra gången? Har de sagt om det finns någon risk med värkarbete pga att det är tätt mellan barnen, med tanke på ärret?
  • bo74

Vilka fina förlossningsberättelser! Blev alldeles tårögd. Vad tapper du var under värkstormarna!

Intressant det med värkstimulerande. Då kanske de avråder från epidural också? För ofta kombineras väl den med värkstimulerande? Bra att de kan och mäter trycket i livmodern!

Svar på tråden Akutsnitt med första barnet, hoppas på vaginalt denna gång men...