Precis fått reda på att vi väntar tvillingar i maj 2011!!!
Yasmin: förresten, att pumpa gör inte det minsta ont tycker jag så jag undrar vad som hände för din del?
Yasmin: förresten, att pumpa gör inte det minsta ont tycker jag så jag undrar vad som hände för din del?
Yasmin: oj dina var också väldigt lika!!! Förstår att du är ledsen för amningen (jag var jätteledsen att amningen inte funkade med min dotter - dvs jag ville helamma henne men det gick inte trots att jag försökte ALLT för att öka produktionen). Denna gång var jag beredd på att det inte skulle räcka, så jag har tagit det med ro. Jag försöker vända på det och tänka att nu har de ju fått bröstmjölk i över en månad och det är ju jättebra! Det jag undrar lite över är om man helammar tvillingar så måste man väl nästan dubbelamma för annars ammar man ju hela tiden. Och om man dubbelammar så är det väl svårt att vara social? Man kan ju inte fläka upp sig hos vänner och bekanta och sitta och dubbelamma? El släpa med den där mastodontkudden som jag provade på BB...
Jaja, för mig funkar det bra med utpumpning. Jag ammar gärna litegrann som tröst om de vill fast nu ahr båda tjejerna fått torsk så då känns det lite läskigt (vill inte bli smittad på vårtorna).
Hur ser era magar ut nu tjejer? Jag har en putmage kvar, ser väl ut att vara i typ 4:e månaden fortf.
Love: japp det fina vädret för min del! Vill inte sitta inne och surfa när det är så fint ute (och ta med datorn ut så ser man ju för 17 inget på skärmen...).
Här går allt bra. Belly banditen hjälper helt klart tycker jag iaf! Sedan jag började använda den har min mage blivit märkbart mindre bara på några dagar. Men man ska nog akta sig för att träna magen än så länge, vänta tills magmusklerna har gått ihop ordentligt Yasmin! Annars kan det tydligen bli bestående skador.
Våra växer ordentligt. Var på Bvc läkarundersökning i fredags och Clara väger nu 4600 g och Saga 4200 så de börjar få runda goa ben och riktiga veck Fortfarande är de en lugn sort men börjar vakna till lite mer och är mer oroliga på kvällen framförallt (men det är ju alla bebisar). De har börjat le mot oss så då smälter man ordentligt
ErikaMaria: jag har full beundran för dig som roddar både en 2-åring plus två koliktvillingar ensam!!! Min man är hemma först med föräldradagar och sedan semester så totalt i 3 mån innan han börjar jobba igen. Och vi har en snart-4-åring... Och inga koliktvillingar. Och jag tycker ändå det är stressigt ibland... Men jag klagar inte; våra två små är lugna som filbunkar mestadels.
Jag kommer att sluta pumpa nästa vecka (håller på och fasar ut det redan) för då åker vi till sommarstugan och jag ser inte hur det praktiskt ska funka att fortsätta, det blir för meckigt. Min man tycker det räcker nu; de har fått bröstmjölk i 2 månader nu och mår ju jättefint på alla sätt.
Våra sover mkt men är mer vakna på kvällarna från kl 17 till 22 ung. Då vill båda vara i famnen så är man ensam med dem så blir det körigt... Men efter kvällsmatningen så sover de till 02-03 ung och sedan till 06 ung. Så om man räknar matningen kl 21-22 som kväll och matningen vid 06 som morgon så matar vi en gång om natten. I natt sov de faktiskt från kl 22 till 03 så det blir längre och längre vilket ju är en positiv trend.
Min rekommendation om man vill ha barn som sover mkt på nätterna är att mata mkt på dagen. Det funkade med vår dotter; hon började sova hela nätter regelbundet när hon var ca 6 mån. Då matade vi som tokar på dagen (nästan lite mer än vad hon ville ha hehe). Kanske inte funkar med alla barn men värt att pröva...
Candy: vi matar samtidigt och väcker den som sover för att mata. Men oftast vaknar de ändå samtidigt så vi behöver sällan fundera Det är väldigt normalt att de vill äta så ofta som 3-4h när de är så här små. 4h är bra, hade du ammat hade de nog vaknat oftare ibland Jag har pumpat ur bröstmjölk tills nu men nu har jag precis slutat med det, så from nu får de bara ersättning. Våra tjejer är 2 mån idag faktiskt
Vi gör ca 160 ml flaskor men sällan de äter upp allt. Tills nyligen åt de med 3-4h mellanrum men senaste dagarna har det glesats ut till både 5-6h fast det kanske bara är tillfälligt? Våra väger nog drygt 5 kg (vi har inte vägt på ett tag). I natt sov de mellan 22-02 och sedan vaknade Saga halv nio så det var en bra natt. De har börjat le och jollra lite smått, så söta!
Vilka fina bilder Yasmin och ErikaMaria!
Hej, tillbaka från sommarstugan där vi haft härliga dagar och solat och badat massor. Våra småtjejer har helt klart skaffat sig en dygnsrytm och somnar för natten vid 20-tiden efter en matning. De sover sedan ca 5-6h och så matar vi och så somnar de om med en gång. Sedan sover de igen till ung 5-6 på morgonen när de börjar gnöla och då lyfter vi in dem i vår säng och ligger och gosar med dem så de håller sig tills ung kl 8 innan de är tokhungriga. Så vi tycker vi har hyfsade nätter nu faktiskt. En nattmatning när de inte ens är 3 månader är ju helt ok. Och att få sova till 8...
Däremot sover de lite sisådär på dagarna nu. Oftast i skift så att en av dem alltid är vaken. Jag skulle vilja få till två riktiga sovtider på dagen - en på förmiddagen och en på eftermiddagen men får se om det lyckas. Min make börjar jobba om en vecka (då har han varit hemma i exakt 3 månader - tänk vad fort det har gått!!!).
Clara tog tag i ett papper härom dagen så det verkar som om de börjar greppa saker snart.
Love: våra äter också dåligt på dagen om det är varmt men de brukar äta ikapp på kvällen då när det blivit svalare. Vi har kommit på ett bra sätt att mata dem så att en kan mata och den andra göra annat (en förutsättning för när jag blir själv sedan). Förut satt vi och matade varsin, då fick man inte mkt gjort...