• Izap

Basson duo twin med vändbara sittdelar?!

Vi hade en hårdlift från brio först och nu har vi en från babyproffsen. Båda passar kanon! Du kan säkert hitta exakta mått på brion på nätet så kan du ju köpa en som har samma/mindre.
    Det är enligt min mening helt meningslöst att köpa separat liggdel. :)

• Izap

Jag har fått problem med vår vagn!
    Brommsen fungerar bara på ena sidan. På andra sidan åker inte piggen ut som låser vagnen!! Grrrrr!
    Sen har spänn-annordningen som håller ryggstödet uppe nästan helt gett upp... Om stora sonen (20 månader) lutar sig bakåt rammlar ryggstödet ner!
    Ska åka till barngrottan och snacka med dem. Dem har ju startat en "riktig" butik i stuvsta med vanliga öppettider.
    Det är riktigt tråkigt för jg älskar vagnen i övrigt!

• Izap

OBS!!
    Vi har nu haft vår vagn i tre månader och vi försöker häva köpet för vagnen håller på att falla sönder!
    Bromsen kärvar, bara ena sidan bromsar, ryggen på ena sätet ramlar ner när sonen lutar sig mot den, hjulen är riktigt slitna, alla "svaga länkar" glappar som tusan, för att komma upp för tex en trottoar behöve jag lägga hela min tyngd på styret och trycka ner vagnen en BRA bit för att framhjulen ska lyfta, säkerhetsknapparna som fäster sittsarna hakar upp sig så dem fastnar i olåst läge, handtaget glappar otroligt mycket mer än vid köpet och framhjulen slår i varukorgen när man svänger.

Vi har försökt häva köpet men det enda dem (barngrottan/syskonhuset) erbjuder oss är nya hjul och lite smörjolja?!!
    Vi vill inte ha denna vagn eller en ny likadan.
    Hoppas att vi fick ett måndagsexemplar och att era vagnar fungerar som dem ska!
    Till alla som funderar på att köpa en, se upp och sätt fördelarna mot nackdelarna!
    Just nu är det enda vi bryr oss om att få en vagn som håller mer än TRE månader! Om det innebär att barnen sitter från mig eller att den är bredare eller vad för anleding man har att vilja köpa Bassonen så är det värt att frångå om bara vagnen håller ihop!

• Izap

Tack Coyote för infon.
    Vi har pratat med en konsumentrådgivare och somdu sa så måste vi lämna in vagnentvå gånger innan köpet kan hävas. Idag ska vi lämna in den för andra gången så vi får se vad dem säger. "problemet" är att dem är snabba på att byta ut delar/chassi/hela vagnen och det är vi ju inte ett dugg intresserade av, vi vill bara ha en annan. Vi har tom sagt att vi kan byta till en P

• Izap

Vi lämnade in den en andra gång igår, så rent lagligt har vi nu rätt att häva köpet men dem motsäger sig det. Dem menar på att vagnen ska vara så??!! Sen säger dem att det krävs att vagnen går sönder (tex att styret går helt av) innan man kan reklamera. Vi vet att det inte är så för vi är relativt insatta i konsumentköplagen då både jag och min sambo jobbar på kundtjänst på två olika företag.
    Det som händer nu är att dem ska ta kontakt med Basson och höra vad dem tycker, vi ska dit och filma vagnen imorgon för att visa Basson.
    Sen på måndag ska vi dit för att lämna in vagnen entredje gång eftersom problemet kvarstår och då har vi enligt lag rätt att häva köpet. Jag hoppas bara att det löser sig på lördag.
    En ny vagn av samma modell är inte aktuellt i första läge då vi tror att samma problem kommer att uppstå med den.
    Vi gillar ju trotts allt vagnen då dn är så smidig och praktisk, MEN den ska ju hålla mer än tre månader!
    Hur är det med er andra? Upplever ni samma fel eller är alla nöjda?

• Izap

Vi var ine i lördags för att filma felen som sedan syskonhuset skulle skicka till Basson.
    Då ar det helt andra ljud i skällan och dem var väldigt trevliga. Antar att skrämseltekniken fungerade.
    Vi fick allafall ett helt nytt chassi med nya däck mm. Så nu har vi bara sittdelarna kvar från "vår" vagn. Har inte hunnit köra den än så jag vet inte om den är bättre.
    Så fort den nya vagnen börjar krångla (vilket jag är aäker på att den kommer göra) så häver vi köpet! Då blir det en P

• Izap

Provkörde nya chassit igår. Det känns bra men det går inte rent praktiskt att backa upp för trottoarer! Kommer ju bli påkörd!
    Jag vill också ha synpunkter från fler!

• Izap

Enligt syskonhuset var mitt chassi i så dåligt skick för att jag INTE backade upp för trottoarer. Enligt dem så stårdet i instruktionsboken att man ska backa upp för trottoarer.
    Dem instruktionsböcker vi fick var på engelska och danska, enligt konsumenlagen ska det vara en instruktionsbok på svenska. Hur som haver så kan vi både engelska och danska och det enda som står är att man inte får lyfta upp vagnen över höga kantstenar (i den danska, ingenting står i den engelska). Så syskonhuset hänvisar till en ogilltig dansk instruktionsbok när dem påstår att jag har behandlat vagnen fel och därmed gäller inte garantin??!! What!
    Så igår när jag provkörde så tog jag vagnen baklänges över alla trottoarer som dem påstår att man måste göra, men det är ju rent livsfarligt för barnen då jag är tvungen att snurra ut vagnen i vägen. Så, för att kunna göra som Syskonhuset påstår att man ska göra så måste jag gå baklänges hela tiden! Jo tjena!

• Izap

Bromspiggen går inte ens ut ur hålet på vårt förra chassi.
    Upp för trottoarer komer man ju men man får inte om garantin ska gälla.
    Hur som haver så har vi bestämt oss för att inte vara så missnöjda och bara fokusera på dem positiva egenskaperna!
    Den nya chassit känns stabilare men även på det finns fel, den drar åt höger bla men sabmbon ska in med den i veckan för att fixa så efter det hoppas jag att vi har en bra vagn!
    Skönt att höra lite positivt!

• Izap

Min stora son är 21månader, han vägen 12,5 kg nu och är ca 85 cm lång. Han får plats just nu men det är bara ett par cm tills han slår i sufletten. Han får plats med benen i fotsäcken men även där är det bara någon cm marginal.
    Men just i denna ålder så växer ju inte barnen så mycket, det går ju lite långsammare så förhoppningsvis får han plats ett tag till.

Jag har kört en massa med det nya chassit nu och än så länge är det bra. Fick ju det uppdaterade chassit som skillde sig lite från det förra, handtaget känns stabilare men varukorgen är mindre plus att den nog är lite lägre för jag har slagit emot varukorgen i kanter mm flera gånger, det hände inte med förra. Men skit i det! ;) nu ska vi bara älska vagnen och se det positivt!

Kan man lägga in bilder via appen?

• Izap

Jo, dem kan nog ändra måtten frånårsmodell till årsmodell. Första chassit vi hade var från 2010 och det nya vi fick var från 2011, det är flera saker som skilljer dem åt, dock kan vi såklart fästa sittsarna som man ska (dem är från "gamla" vagnen).
    Såg igår att man nu kan köpa ett slags fäste som man klickar i vagnen (utan sitt/liggdel i) där kan man då ställa babyskyddet! Tydligen ska dem flesta babyskydd passa. Det hade vi helt klart köpt om det fanns när vi köpte vagnen.

• Izap

Ni som har 2011-års modell, är knapparna på styret sega som tusan eller är det bara min? Ska in med den i veckan så får dem smörja upp den.

• Izap

Hugo09 - har du kollat på brio dubbel way? Där kan man välja åt vilket håll båda ska sitta - dock måste dem sitta åt samma håll.
    Sen finns det en vagn som heter ORA, dem har en syskonvagn där båda sitter mot dig men med separata ryggstöd. Vet inte om dem tillverkas längre mendet finns beg på blocket. Båda dessa vagnar är 70 respektive 74 cm breda. Sen finns det ju fler allternativ där båda barnen sitter mot dig men jag tror att dem flesta är lite bredare.

På tal om längd på barnen så börjar det bli tight för min son. Han är ca 87 cm och närman fäller upp sufletten är det bara nån cm till godo. Att fälla ryggstödet lite blir bara värre, det är liksom en hård ram där ryggstödet slutar och där slår han i om man inte kasar ner honom innan man fäller sätet.
    Barnet skulle ju kunna sitta upp utanatt luta sig mot ryggstödet och då spelar det ju inten roll hur långt barnet är, men då kan man inte spänna fast barnet då spännet sitter fast i ryggstödet.

• Izap

Mina går också att vagga... Skulle gissa på mer än två cm... Men jag upplever dem inte instabila.

• Izap

Ladycocos - var bor du? Ska sälja vår, bor i Stockholm.

• Izap

Vi hade bara mjuklift i sittdelen, fungerade kanon! Dock blev den lite framtung och svårmanövererad när både lilla barnet och större barnet låg ner samtidigt. (när båda sittdelarna var vända mot mig). Antar att tyngdpunkten hamnade fel när man inte hade den separata liggdelen istället.

Svar på tråden Basson duo twin med vändbara sittdelar?!