• Anonym (Sarah)

Att älska nån man inte kan få

Jag sitter i en sån jäkla jobbig situation nu, skulle behöva andras tankar om detta.

För ca 6 år sen lärde jag känna en kille via jobbet, vi jobbade i ett projekt ihop under ett års tid och det gjorde att vi jobbade tätt ihop. Vi lärde känna varandra väldigt bra, och pratade om saker som inte rörde jobbet också (för att vi båda hade en del trubbel i våra relationer med våra respektive bl.a.). När året hade gått så hade vi fått en väldigt speciell vänskap och det fanns nån slags kemi som var lite mer än vänskaplig men det hände inget då. Innan vi slutade jobba ihop så hade vi ett väldigt djupt samtal där han sa att jag ju har ett förhållande och han har ett förhållande och att det kommer att förbli så eftersom han (pga att han levt upp i ett trasigt hem med bl.a. missbruksproblem) har bestämt att vara kvar med sin fru och deras tre barn till de i alla fall är uppe i tonåren för han vill att de ska få ha ett normalt familjeliv som han aldrig fick. Jag tänkte inte mer på det då eftersom jag ju var upptagen och så. Tyckte det var tråkigt att inte vara med honom mer bara. Sen skildes våra vägar, vi jobbar inom samma företag men på olika avdelningar och träffas inte så mycket. Efter ett tag så började vi höras, maila, prata i telefon. Vi saknade vänskapen och genom åren så har vi fått en otroligt nära vänskap igen. Jag har separerat från min sambo men han lever kvar med sin familj. Vi har haft sex två gånger och telefonsex några gånger. Vi pratar i telefon varje dag, och träffas då och då (oftast bara som vänner). Det finns ingen som är så nära mig som han. Jag vet att han känner en massa för mig, men han är fortfarande på samma linje att stanna med familjen tills barnen är stora (de är 4, 7 och 10 idag...). Jag har dejtat lite andra killar men jämför bara med Honom. Ingen mäter sig med honom. Jag vet inte vad jag ska göra, hur glömmer man? Han är min allra bästa vän nu, och jag är hans. Jag kan inte bara bryta för jag behöver honom som vän. Är det nån som har varit med om nåt liknande?? Jag vill hitta ett sätt att kunna vara bara hans vän, och inget annat. Jag har inga tankar på att han kommer bli min, för det vet jag inte kommer hända.

• Svar på tråden Att älska nån man inte kan få
  • Anonym (Sarah)
    Tandtanten skrev 2010-10-17 16:19:09 följande:
    Jag befinner mig i en liknande situation. Min "man" är upptagen och jag är singel. Vi har känt varandra i cirka sex år. Först var vi vänner, jag visste att han hade en sambo osv. Efter ett tag växte andra känslor fram och vi började träffas och hade en del sex, som var fantastiskt, men det var ändå mest vänskap. Jag hade en jobbig separation bakom mig och tänkte mest att det kunde vara trevligt med lite bekräftelse, närhet, sex etc.
    Efter cirka ett halvår insåg jag att jag var förälskad och gjorde slut på relationen, han påstod sig trivas i sin och hade inga planer på att separera. Jag försökte gå vidare, men träffade aldrig någon som kunde mäta sig med honom. Det gick en lång tid, han försökte ta kontakt några gånger, men jag undevk att besvara hans mejl, sms och telefonsamtal.

Sen tog han kontakt igen och då insåg jag att jag saknade honom så otroligt mycket som vän så jag beslöt mig för att ge det ett försök, dvs att bara vara vänner. Idiotiskt. Det dröjde inte länge förrän passionen blommade ut i full kraft igen, men nu var det mer jämbördes. Han gjorde försök att lämna sin sambo, vi tittade på lägenheter och planerade för framtiden. Hans sambo gjorde då ett självmordsförsök och separationen dem emellan ägde aldrig rum. Jag lämnade honom en andra gång, efter att ha fått den vackraste kärleksförklaringen i livet. Jag sörjde igen, försökte gå vidare och träffade t o m en annan man under cirka ett halv år, men det höll inte, jag kunde/kan helt enkelt inte glömma.
    Kort efter att jag brutit med min nya karl hörde nummer ett av sig igen. Jag förklarade då att jag definitivt inte ville vara hans älskarinna igen, inte på några villkor. Samtidigt var attraktionen och känslorna för honom lika stark som innan. Jag trillade dit igen... och fann mig i min roll som den andra kvinnan i ytterligare drygt ett år..

Till slut började jag fundera på framtiden igen, vad skulle hända om någon av oss råkade ut för något, han skulle i princip kunna dö utan att jag ens fick reda på det. Vi talade om detta och vår relation, men det var svårt. Han led och jag led. Till slut, detta var i början av denna sommar, lämnade jag honom för en tredje gång, förhoppningsvis den sista. Han hade då förklarat för mig att han inte kan leva med hennes liv på sitt samvete, dvs att om hon tog sitt liv om han lämnade henne. Att försöka resonera med honom om att man aldrig ansvarar för någon annans liv kändes lönlöst. Från att ha varit arg, känner jag mig nu mest ledsen för hans skull och jag saknar honom så otroligt mycket, varje dag. Jag tycker livet är tomt utan honom och ofta finns det saker som jag vill dela med honom, men det går ju natruligtvis inte.

Jag hoppas förstås att jag skall kunna gå vidare någon gång, men det har gått sex år nu och det känns inte ett dugg lättare. Han är den man jag har letat efter i hela mitt liv, är 40+. Kanske förblir jag singel, vem vet.

Så...jag har tyvärr inget råd att ge dig mer än att försöka ta hand om dig så gott du kan. Jag försöker detsamma, tränar, umgås med vänner, syskonbarn, förkovrar mig och utvecklas i arbetet. Någonting saknas förstås, men det går att överleva.
    Tack för att du delade med dig av din berättelse, det är intressant att läsa om någon som har gjort ett annat val än jag har gjort hittills.

Det som skiljer din historia från min är att min "man" aldrig har gett sig hän på det sättet som din har gjort. Det är snarare så att han försöker hålla avståndet för att det inte ska bli så där intensivt att det blir komplicerat. På ett sätt är det frustrerande, men på ett sätt är jag glad för att han gör det, han är den rationella av oss. Annars skulle det troligtvis sluta som det gjort för dig - att vi blir tvungna att bryta helt.

Jag känner verkligen för dig, och hoppas att livet kommer att leva väl med dig i fortsättningen.
  • Anonym (Sarah)
    Kenneth b skrev 2010-10-17 15:43:24 följande:
    Då får du oxå ta nackdelarna med ditt beslut - dvs att det kommer ta än längre tid att både komma över honom och att träffa en ny.
    Ja, det är jag medveten om. Men det alternativet är tusen gånger bättre för mig än att bryta helt.
  • Tandtanten

Tack Sarah.

Det finns stunder när jag är så otroligt nära att kontakta honom. Tillfällen då jag tänker att hellre träffa honom på de villkor som råder än att sitta här och längta. Hittills har dock förnuftet hunnit i kapp mig ( well, jag har ju gett efter tre gånger, men sedan sista brytningen), för jag vet ju att trots att det är så underbart att vara med denne man så är det ju jag som sitter där ensam sedan. Som aldrig kan köpa en personlig present, aldrig kan planera semester, storhelger osv med honom som en självklar partner. Och i slutändan gör det ännu mer ont.

Jag önskar också dig allt väl i livet.

• Anonym (jag med)

Oooh jag känner såväl igen alla ord från er som är i en sådan sits. Det är jag med och detär första gången jag känner som jag gör. Mår så nedrans dåligt av att jag inte kan släppa honom- men kämpar vareviga dag här.
    Jag tror också man ska försöka vara så "självcentrerad" som möjligt d.v.s. hålla sig aktiv, tänka extra mycket på sig själv...
    Vi får hoppas att det går över med tiden för oss. Menjag kan inte heller se någon anna än HONOM. Vill inte ens dejta någon annan. Bangar ur i sista sekund.
    Men vi får kämpa på!!

• Anonym (I typ samma sits)

Hej TS och alls andra!

Hittade denna tråden då jag sökte på hur man ska man ska göra/tänka  när är upp över öronen kär i en person , men är gift och personen man är kär i ger sken av att ha ett intresse , men inte tar steget och inte jag heller, då jag är gift.

Jag hade önskat att de känslorna jsg har för den här person n så jag jag kunde 100 % fokusera på mitt äktenskap? sedan har vi haft det knackigt och min man har påtalat att  han inte vet om han älskar mig, även om hans handlingar kan visa det (för det mesta).
    Personen jag är kär i är singel och längtar efter en relation, ser, bekräftar mig och vi har blivit goda vänner.

Att bryta med den personen helt går inte och jag vill inte det : på nåt sätt behöver vi varandra av någon anledning.
    Att vi dessutom är i ett sammanhang som gör att skulle det komma ut bara det att jag har så starka känslor för honom skulle det typ skandal och ännu värre om vi skulle inleda en flirt/relation och folk  skulle upptäcka det?
    Det är en rävsax vi är i?

• Anonym (I typ samma sits)

Hej TS och alls andra!

Hittade denna tråden då jag sökte på hur man ska man ska göra/tänka  när är upp över öronen kär i en person , men är gift och personen man är kär i ger sken av att ha ett intresse , men inte tar steget och inte jag heller, då jag är gift.

Jag hade önskat att de känslorna jsg har för den här person n så jag jag kunde 100 % fokusera på mitt äktenskap? sedan har vi haft det knackigt och min man har påtalat att  han inte vet om han älskar mig, även om hans handlingar kan visa det (för det mesta).
    Personen jag är kär i är singel och längtar efter en relation, ser, bekräftar mig och vi har blivit goda vänner.

Att bryta med den personen helt går inte och jag vill inte det : på nåt sätt behöver vi varandra av någon anledning.
    Att vi dessutom är i ett sammanhang som gör att skulle det komma ut bara det att jag har så starka känslor för honom skulle det typ skandal och ännu värre om vi skulle inleda en flirt/relation och folk  skulle upptäcka det?

• Ezmeraldah

Nu ser jag att tråden är 15 år gammal. Såklart. Men vad fan, nu har jag skrivit så jag skickar ändå. Sorry.

Ni träffades för sex år sen och "när året gått" - alltså fem år sen - sa han att han skulle stanna med sin fru och deras tre barn. Hur kan då hans yngsta barn vara fyra år? Hur går det ihop ens? Om yngsta är fyra år så var väl hen inte född ens för fem år sen (och definitivt inte för sex år sen)?

Nu kommer kanske förklaringen om att det var för "knappt" fem år sen eller "drygt" fyra år sen och att barnet är "snart" fem år. Eller att du skrev fel eller ändrade några detaljer för att inte bli igenkänd. Men i så fall har han ju nyligen skaffat barn trots att han säger sig stanna endast för barnens skull? 

Nu kommer kanske en förklaring om att yngsta barnet blev till av misstag och du glömde nämna det i TS. Men i så fall var hans fru alltså gravid och födde barn under tiden han inledde sin jobbflört med dig?

• Anonym (Been there)

Kan bara säga till alla i denna situation. BRYT! Skit i honom/henne. Det blir inte bättre. Har varit i exakt samma sits som ts och höjt denna man till skyan precis som ts gör/gjorde. Idag är jag så glad att han aldrig blev min man för hjälp vilken tvivelaktig karaktär han var när förälskelsen hade lagt sig. 

• Ezmeraldah
    Anonym (Been there) skrev 2025-01-13 12:54:15 följande:

Kan bara säga till alla i denna situation. BRYT! Skit i honom/henne. Det blir inte bättre. Har varit i exakt samma sits som ts och höjt denna man till skyan precis som ts gör/gjorde. Idag är jag så glad att han aldrig blev min man för hjälp vilken tvivelaktig karaktär han var när förälskelsen hade lagt sig. 

15 år gammal tråd... 
  • Hjelm
    Ezmeraldah skrev 2025-01-13 21:32:14 följande:
    15 år gammal tråd... 
    Hur ser man det? Alltid undrat!

Jag ser aldrig årtal i inlägg, bara datum (t.ex. 17 oktober som i denna trådstart).
  • Ezmeraldah
    Hjelm skrev 2025-01-13 22:14:13 följande:

Jag ser aldrig årtal i inlägg, bara datum (t.ex. 17 oktober som i denna trådstart).
    Tryck på "citera"-knappen i trådstarten eller läs inlägg där andra har citerat TS. I citatet syns årtalet. 

I citatet nedan ser du att trådstarten är från år 2010. 
    Anonym (Sarah) skrev 2010-10-17 13:49:27 följande:
    Att älska nån man inte kan få

Jag sitter i en sån jäkla jobbig situation nu, skulle behöva andras tankar om detta.

För ca 6 år sen lärde jag känna en kille via jobbet, vi jobbade i ett projekt ihop under ett års tid och det gjorde att vi jobbade tätt ihop. 

• Anonym (Citera)
    Hjelm skrev 2025-01-13 22:14:13 följande:

Citera inlägget så ser man datumet.
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (I typ samma sits) skrev 2025-01-13 09:54:48 följande:

Hej TS och alls andra!

Jag är i en likadan sits men omvänt. Har en fin och annorlunda relation med en kvinna (därtill kollega) som är upptagen. Inget förbjudet har egentligen hänt, men vad jag trodde var min första jobbcrush som snabbt skulle blåsa över,  har nu varit en stadig förälskelse i två år. Det är som en ständig cirkelgång som inte kan brytas, men där inget uttalas. Vi återkommer ständigt till varandra men utan att överskrida en vänskapsgräns. Jobbigt men samtidigt stimulerande
  • Anonym (En till som känner igen sig)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-01-13 23:47:11 följande:
    Jag är i en likadan sits men omvänt. Har en fin och annorlunda relation med en kvinna (därtill kollega) som är upptagen. Inget förbjudet har egentligen hänt, men vad jag trodde var min första jobbcrush som snabbt skulle blåsa över,  har nu varit en stadig förälskelse i två år. Det är som en ständig cirkelgång som inte kan brytas, men där inget uttalas. Vi återkommer ständigt till varandra men utan att överskrida en vänskapsgräns. Jobbigt men samtidigt stimulerande
    Och jag känner så igen mig i din situation.. Fast jag är den upptagna kvinnan och han är singel. Sedan i våras har jag varit störtförälskad i min kollega.. Jag vet inte om han har känslor för mig eftersom han verkar vara bjussig och utåt mot de flesta, men vi har mycket gemensamt och skrattar ihop. Jag har en sambo sedan för alltid och vet inte om förälskelsen grundar sig i att jag och min sambo vuxit ifrån varandra..? Jag längtar efter passion och äventyr medan han vill skaffa barn och leva ''familjeliv''. Suck.
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (En till som känner igen sig) skrev 2025-01-24 09:17:36 följande:
    Och jag känner så igen mig i din situation.. Fast jag är den upptagna kvinnan och han är singel. Sedan i våras har jag varit störtförälskad i min kollega.. Jag vet inte om han har känslor för mig eftersom han verkar vara bjussig och utåt mot de flesta, men vi har mycket gemensamt och skrattar ihop. Jag har en sambo sedan för alltid och vet inte om förälskelsen grundar sig i att jag och min sambo vuxit ifrån varandra..? Jag längtar efter passion och äventyr medan han vill skaffa barn och leva ''familjeliv''. Suck.
    Alltid skönt att höra om andra som är i liknande situation! Men om du känner så med din sambo, och ni dras åt olika håll i en så avgörande fråga...vore det inte det rätta att gå skilda vägar oavsett vad som skulle kunna hända med kollegan? Har du starka känslor för din sambo annat än som nära vän?
  • Anonym (En till som känner igen sig)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-01-24 23:08:07 följande:
    Alltid skönt att höra om andra som är i liknande situation! Men om du känner så med din sambo, och ni dras åt olika håll i en så avgörande fråga...vore det inte det rätta att gå skilda vägar oavsett vad som skulle kunna hända med kollegan? Har du starka känslor för din sambo annat än som nära vän?
    Verkligen! Skönt att ventilera här. Hur går det med din förälskelse?

Grejen är den att det är som om jag försöker övertyga mig själv om jag ju faktiskt fortfarande tänder på min sambo, men i själva verket är det mest närhet i form av kramar jag vill ha ifrån honom.. han är bara trygg och gosig liksom. Hjärtekrossande att inse detta :(

Det finns inte riktigt någon kemi kvar (iallafall från min sida) och har börjat störa mig på mycket han gör. Mina tankar finns bara på min förälskelse och det tar så mycket energi..  Funderar på om vi kanske borde ta en paus. Mest för att jag behöver reda ut mina känslor. Att berätta för min sambo att jag är kär i någon annan skulle jag nog aldrig kunna göra. Vill inte såra honom på det sättet. 
  • Anonym (Känner igen)
    Anonym (En till som känner igen sig) skrev 2025-01-29 22:40:04 följande:
    Verkligen! Skönt att ventilera här. Hur går det med din förälskelse?

Grejen är den att det är som om jag försöker övertyga mig själv om jag ju faktiskt fortfarande tänder på min sambo, men i själva verket är det mest närhet i form av kramar jag vill ha ifrån honom.. han är bara trygg och gosig liksom. Hjärtekrossande att inse detta :(

Det finns inte riktigt någon kemi kvar (iallafall från min sida) och har börjat störa mig på mycket han gör. Mina tankar finns bara på min förälskelse och det tar så mycket energi..  Funderar på om vi kanske borde ta en paus. Mest för att jag behöver reda ut mina känslor. Att berätta för min sambo att jag är kär i någon annan skulle jag nog aldrig kunna göra. Vill inte såra honom på det sättet. 
    Det förstår jag helt. Att bryta upp är ju absolut inget man gör lättvindigt. Jag hade inte heller berättat om förälskelsen i ditt läge. Särskilt eftersom du inte vet om den kommer vara ihållande. Känns som att ditt enda rimliga val är att ge det lite mer tid och se om nånting förändras. Får du inte tillbaka glöden med sin sambo är det nog inte värt att slösa båda er tid dock, och istället ta tjuren vid hornen

Min förälskelse är väl mer eller mindre oförändrad. Vissa dagar starkare, andra dagar kan det kännas som att jag är OK med att det inte kan bli mer.
Svar på tråden Att älska nån man inte kan få