• Smulans

Vi som äntligen blivit gravida via IVF Bf Juni/Juli 2011

StorLängtanEfterLiten skrev 2010-12-20 13:08:38 följande:
    Smulans: Grattis till 12 fulla veckor Skrattande skönt! Stort lycka till på KUB imorgon!

Hur går det för er med julklappsbestyren? Jag har ordnat till alla utom pappa..... Vad köper ni till era pappor? Svårt när han inte önskar sig något och har allt han behöver......
    Tack!

Mina föräldrar får konsertbiljetter. De har det mesta materiellt så jag brukar ge bort en upplevelse istället, antingen tillsammans med oss eller själva.
  • Smulans
    StorLängtanEfterLiten skrev 2010-12-27 08:26:10 följande:
    God fortsättning och Gott Nytt År! Hoppas att ni alla har haft en mysig jul med nära och kära.

Nu vet de flesta på jobbet om att vi väntar barn och tur det kanske, för nu börjar det allt bli en liten kula, ser inte längre "bara lite småtjock ut"....... så det hade nog blivit svårt att skylla på bara julmat och julgodis Flört riktigt mysigt när det börjar synas lite!

Smulans: Hur gick det på KUB?
    Mysigt med kula!

KUB blev lite konstigt. Ultraljudet gick jättebra och BM sa gång på gång att det såg jättebra ut. Hon visade nackspalten (1,1 mm), näsbenet, fötterna, fingrarna, hjärnhalvorna, urinblåsan etc. Pyret sprattlade, vände sig, stod på huvudet, drack och kissade. Vi fick även lyssna på hjärtat som slog med 171 slag i minuten.

När hon sedan knappade in reslutaten i datorn sa hon förvånat att det "tyvärr inte var så bra siffror som hon hoppats på". Blodprovet drog ner siffrorna till 1:35. Först blev vi ledsna och oroliga, men efter en hel del googlande visade det sig att blodprovsdelen i KUB är väldigt omdiskuterat när det gäller IVF-graviditeter, och framför allt när man gjort ICSI. Vissa forskare menar att man då helt bör utesluta blodprovet och bara göra NUPP.

Efter att ha pratat med både RMC och BM har vi valt att lita på magkänslan och det vi faktiskt såg, och bortse från blodprovet. Vi kommer inte att göra fostervattensprov utan litar på att allt är bra. Och om det inte är det så tar vi det då. Magkänslan säger att allt är bra och att det är fel att göra FVP. Jag känner mig helt trygg och lugn i detta beslutet. Konsigt nog, eftersom jag brukar vara den som målar f*n på väggen och tar ut sorgerna i förskott.

1:35 är ju faktiskt ändå bara 2,8 % risk och alla friska organ vi såghos det fina lilla pyret måste ju betyda något. 
  • Smulans
    Linnea H skrev 2010-12-15 19:45:03 följande:
    Hej alla,
    Jag har inte skrivit på ett tag, just pga KUB-test. Vi fick ca 1:35 på DS - inte så bra, men ännu sämre på de felen som är farligare, 1:14 på trisomi 18. Nackspalten var dock jättefin så det var blodprovet och min ålder (38) som ställde till det. Kan säga att det kom som en rejäl chock och vi gjorde moderkaksprov i förra veckan. Vi har varit sjukt nervösa men igår fick vi besked att det faktiskt är bra. Så nu är jag lite glad igen. Det har dock varit lite för mycket problem för att jag ska kunna slappna av och njuta helt och hållet. Dessutom är den lille fortfarande lite för liten... jobbigt iom att man har exakt datum. Men lite gladare är jag ju i alla fall.
    Linnea, får jag fråga om ni gjorde ICSI?
  • Smulans

Ska tillägga att 1:35 var för Downs syndrom, för Trisomi 13 och 18 hade vi bra siffror.

• Smulans
    Linnea H skrev 2010-12-28 16:48:08 följande:Smulans, såvitt jag vet gjorde vi inte ICSI (går på StG och det borde de väl ha berättat om det var).  Men jag har hört samma som du, att blodprovet kan visa så fel vid IVF. Jag tycker det låter bra att UL var så bra (det var det ju för oss också). Jag ska hålla tummarna extra mycket för er. Skönt att ni fick bra värden på trisomi 13 och 18 som ju är mycket svårare/allvarligare.
    StorLängtanEfterLiten skrev 2010-12-28 17:32:06 följande:
    Förstår att det måste ha känts jättejobbigt med beskedet från blodprovet, efter att ultraljudet såg så bra ut.
    Men vad skönt att magkänslan säger att allt är bra och att du känner dig lugn. Det låter ju bra, i sammanhanget, att blodprovet kan visa fel efter IVF. Håller tummarna för att allt är bra med den lill*!
    Tack! Det är märkligt att det inte är mer uppmärksammat eftersom det bara man googlar lite visar sig att det finns en utbredd debatt om huruvida man öht ska göra blodprovsdelen vid IVF. Detta kan ju leda till falsk oro och en massa onödiga FVP (nu menar jag inte att ert var onödigt, Linnea). 

Men det verkar vara ganska nytt och outforskat, så vid våra syskonförsök så kanske man har ändrat rekommendationen till att andast göra NUPP vid IVF?
  • Smulans

Gott nytt år alla! Klart 2011 blir ett superår. Det är ju då våra guldklimpar kommer till oss 

• Smulans
    Hanna34 skrev 2011-01-02 12:54:22 följande:
    RMC
    Otroligt smidigt och har kännts bra under hela tiden, såväl utredningen som behandling...
    Välkommen Hanna34!

Vi gjorde också IVF på RMC och lyckades på första försöket
  • Smulans
    StorLängtanEfterLiten skrev 2010-12-31 15:31:21 följande:

Igår var jag på RUL. Allt såg bra ut med den lill* så det känns helt fantastiskt Skrattande Moderkakan låg lite långt ner och täppte delvis till "utgången" så jag ska tillbaka nån gång i v. 28-30 på ett nytt UL för att se om den har flyttat med upp när livmodern växer, vilket den tydligen oftast brukar göra. Enligt mina egna uträkningar, från ÄP och ET så skulle vårt BF vara 7/6. På VUL på RMC (v.9) fick vi 5/6 efter mätning där och igår så de, efter att ha mätt huvud, mage och lårben, att BF är 6 juni, så nu går vi på det!

Grattis till lyckat RUL! Härligt att allt såg bra ut
  • Smulans

Hej April77!

Det verkar vara väldigt individuellt när magen börjar synas. Är det RUL ni ska på den 19/1? Det kommer garanterat att gå jättebra.

• Smulans

April77, jag köpe min första gravidtidning typ dagen efter jag plussade

Har ni gjort något VUL? Vilken vecka är du i nu?

Svar på tråden Vi som äntligen blivit gravida via IVF Bf Juni/Juli 2011