StorLängtanEfterLiten skrev 2010-12-27 08:26:10 följande:
God fortsättning och Gott Nytt År! Hoppas att ni alla har haft en mysig jul med nära och kära.
Nu vet de flesta på jobbet om att vi väntar barn och tur det kanske, för nu börjar det allt bli en liten kula, ser inte längre "bara lite småtjock ut"....... så det hade nog blivit svårt att skylla på bara julmat och julgodis
![Flört Flört](https://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif)
riktigt mysigt när det börjar synas lite!
Smulans: Hur gick det på KUB?
Mysigt med kula!
KUB blev lite konstigt. Ultraljudet gick jättebra och BM sa gång på gång att det såg jättebra ut. Hon visade nackspalten (1,1 mm), näsbenet, fötterna, fingrarna, hjärnhalvorna, urinblåsan etc. Pyret sprattlade, vände sig, stod på huvudet, drack och kissade. Vi fick även lyssna på hjärtat som slog med 171 slag i minuten.
När hon sedan knappade in reslutaten i datorn sa hon förvånat att det "tyvärr inte var så bra siffror som hon hoppats på". Blodprovet drog ner siffrorna till 1:35. Först blev vi ledsna och oroliga, men efter en hel del googlande visade det sig att blodprovsdelen i KUB är väldigt omdiskuterat när det gäller IVF-graviditeter, och framför allt när man gjort ICSI. Vissa forskare menar att man då helt bör utesluta blodprovet och bara göra NUPP.
Efter att ha pratat med både RMC och BM har vi valt att lita på magkänslan och det vi faktiskt såg, och bortse från blodprovet. Vi kommer inte att göra fostervattensprov utan litar på att allt är bra. Och om det inte är det så tar vi det då. Magkänslan säger att allt är bra och att det är fel att göra FVP. Jag känner mig helt trygg och lugn i detta beslutet. Konsigt nog, eftersom jag brukar vara den som målar f*n på väggen och tar ut sorgerna i förskott.
1:35 är ju faktiskt ändå bara 2,8 % risk och alla friska organ vi såghos det fina lilla pyret måste ju betyda något.