• Morsan83

Ska fröknarna se till att barnen är påklädda ute??

Ska fröknarna se till att barnen är påklädda ute??
    Min son går i 6 års klass.
    När jag hämtade min son idag var han utan strumpor i skorna, t-shirt under jackan. (han har långtröja och fleccejacka där)
    och ingen mössa.

L 041216 - M 060224 - A 090630
  • Svar på tråden Ska fröknarna se till att barnen är påklädda ute??
  • Selma1966

I sexan? Jag minns bara hur det var när man själv var i den åldern för massor av år sen... Lärarna försvann till lärarrummet och man klarade sig själv med påklädning. Sprang man ut med för lite på sig fick man frysa. Ett är senare var man tonåring... Kan man inte klä sig då? Om en vuxen ser eleven halvklädd säger dem väl till men jag kan tycka dem ska klara det själv till vardags. Ska det stå en i kapprummet och kolla alla?

• Morsan83
    Selma1966 skrev 2010-10-11 16:29:58 följande:
    I sexan? Jag minns bara hur det var när man själv var i den åldern för massor av år sen... Lärarna försvann till lärarrummet och man klarade sig själv med påklädning. Sprang man ut med för lite på sig fick man frysa. Ett är senare var man tonåring... Kan man inte klä sig då? Om en vuxen ser eleven halvklädd säger dem väl till men jag kan tycka dem ska klara det själv till vardags. Ska det stå en i kapprummet och kolla alla?
    Det är i 6 års verksamhet han går i.
    L 041216 - M 060224 - A 090630
  • puss

JA det ska dom.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Färna

Självklart, de är ju deras jobb! Om dem är så bekväm av sig och inte ser till att barnen gör det så skulle jag kontakta rektorn!

• Lei

Det är meningen att förskoleläraren/barnskötaren ska se till att de är påklädda men tyvärr så finns det en hel del som är dåliga på det. Prata med förskoleläraren om att det inte är okej att ditt barn inte har så lite kläder på sig och om den inte lyssnar vänd dig till rektorn om problemet. 

• Punkster

Som sagt, tala med personalen i första hand. Rektorn kommer väl bara att bolla problemet tillbaka till personalen.

Där jag jobbar är ett av de sociala målen i f-klass att kunna klä sig själv och veta att man behöver ha jacka på sig när det är kallt ute. Och att kontrollera att 25 adrenalinstinna 6-åringar får på sig en fleece under jackan är inte alltid det lättaste när alla har bråttom att komma ut på skolgården. Om jag ser att någon är ute utan att vara ordentligt klädd så säger jag såklart till denna att gå in och klä på sig det som saknas. Men jag kontrollerar inte alla barn innan dom går ut. Det har jag ingen möjlighet till. Och även om jag skulle göra det så finns det barn som slänger jacken/mössan/vantarna i närmaste buske så fort dom kommer ut. För dom fryser minsann inte, trots att det är nollgradigt i luften... Obestämd

• Selma1966
    ok, 6-årsverksamhet. Då förstår jag bättre! Tror fortfarande barnen måste lära sig den hårda vägen att det blir kallt... Men självfallet måste lärarna ha bättre koll då än i åk 6 som jag trodde det handlade om
  • TattooMamma

Jag tycker det, men det hinner inte en fröken med, vår tös får sköta det själv..
    OCh i ettan är det upp till barnen. Synd tycker jag, som har barn som gärna går i t-shirt vintertid... Tungan ute

Svar på tråden Ska fröknarna se till att barnen är påklädda ute??