• Morsan83

Ska fröknarna se till att barnen är påklädda ute??

Ska fröknarna se till att barnen är påklädda ute??
    Min son går i 6 års klass.
    När jag hämtade min son idag var han utan strumpor i skorna, t-shirt under jackan. (han har långtröja och fleccejacka där)
    och ingen mössa.

L 041216 - M 060224 - A 090630
  • Svar på tråden Ska fröknarna se till att barnen är påklädda ute??
  • Miss Lau

Fast hur ska lärarna hinna kolla så att alla barn har tjocktröja under jackan och strumpor i skorna, det är ju knappast sånt som syns. Om någon gått i bara t-shirt hade jag däremot tyckt att personalen borde säga till.

• Tant Green

Kanske... jag vet att min varma 5-åring får kämpa på dagis för att slippa ha fleece under vindjackan eftersom hon blir svettig, men alla (inklusive jag ) tycker att man ska ha fleecen när det är under +5 grader... Det ska ju vara rimliga kläder, men i den åldern kan de väl få känna lite själva också om de fryser eller inte (fast skor utan strumpor låter ju mest obehagligt...)

• Tola

har jag också funderat över. Tycker alla barn är dåligt klädda på morgonen när dom är ute. O när jag hämtar sonen är han lika dåligt klädd. Mössan ska vara på alltid.(här där vi bor iallafall)

• SaramedM

nja, någongång måste man ju lära som själva att ta ansvar också

Hur ska en fröken hinna kolla att 30 6 åringar har tjocktröjan på sig?

• Färna

Lära sig ta ansvar som 6 åring? Lite väl tidigt enligt mig, helt ärligt - de tycker väl du också?;)

Hur ska dom hinna? Släppa ut en i taget! Det hör till deras arbetsuppgifter och klarar dom inte det så ska dom inte jobba där, då bör dom söka sig till en annan bransch!

• Miss Lau
    Färna skrev 2010-10-13 18:20:08 följande:
    Lära sig ta ansvar som 6 åring? Lite väl tidigt enligt mig, helt ärligt - de tycker väl du också?;)

Hur ska dom hinna? Släppa ut en i taget! Det hör till deras arbetsuppgifter och klarar dom inte det så ska dom inte jobba där, då bör dom söka sig till en annan bransch!
    Jösses, tycker du på riktigt att en 6-åring inte ska få få klä på sig utan total övervakning?

Och även om personalen klarar av att vara klädpoliser så har de säkert viktigare och vettigare saker att göra.
  • Morsan83
    SaramedM skrev 2010-10-13 10:42:50 följande:
    nja, någongång måste man ju lära som själva att ta ansvar också

Hur ska en fröken hinna kolla att 30 6 åringar har tjocktröjan på sig?
    Ja det är ju MINST 3 vuxna ute varje gång, om inte flera.
    L 041216 - M 060224 - A 090630
  • SaramedM
    Färna skrev 2010-10-13 18:20:08 följande:

Tom i M´s autismklass så klär barnen på sig istort sett själva!

Så ja, jag tar för givet att de flesta andra 6åringar kan det också
    Sen att det inte blir perfekt är en annan sak, barn måste få lära sig också

Fryser man= ta på dig mer nästa gång
  • SaramedM

och om barnen har kortärmat på sig under och man tycker det är ett problem finns det ju en väldigt enkel lösning, man sätter på barnet en långärmad tröja istället hemma

• Kajee
    Morsan83 skrev 2010-10-13 20:38:13 följande:
    Ja det är ju MINST 3 vuxna ute varje gång, om inte flera.
    Fast de vuxna har ju andra uppgifter att se efter när de är ute också. Tex att finnas som stöd för att förebygga mobbing, ta hand om barn som trillar omkull eller inte får vara med... För mig kan det ju kännas lite mer prioriterat än att hinna kolla att varje unge har allt på sig varenda gång. Sen kan det ju vara en grund att man ska se till att barnen har på sig det dom ska, men som sagt ovan - somliga barn "vill inte", "fryser inte" etc.  Man får hoppas att 6-årsfröknarna gör så gott de kan. När jag (som är lärare i åk 3-5) har rastvakt brukar jag i alla fall säga till dom som är för tunt klädda - väldigt många vägrar klä på sig (eller har inte med sig ordentligt med kläder - fast det gällde väl inte här i tråden). Det finns gränser för hur långt jag kan ta en diskussion när jag är rastvakt ändå...
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
Svar på tråden Ska fröknarna se till att barnen är påklädda ute??