• Morsan83

Ska fröknarna se till att barnen är påklädda ute??

Ska fröknarna se till att barnen är påklädda ute??
    Min son går i 6 års klass.
    När jag hämtade min son idag var han utan strumpor i skorna, t-shirt under jackan. (han har långtröja och fleccejacka där)
    och ingen mössa.

L 041216 - M 060224 - A 090630
  • Svar på tråden Ska fröknarna se till att barnen är påklädda ute??
  • Punkster
    Färna skrev 2010-10-13 18:20:08 följande:
    Lära sig ta ansvar som 6 åring? Lite väl tidigt enligt mig, helt ärligt - de tycker väl du också?;)

Hur ska dom hinna? Släppa ut en i taget! Det hör till deras arbetsuppgifter och klarar dom inte det så ska dom inte jobba där, då bör dom söka sig till en annan bransch!
    Om det hör till arbetsuppgifterna? Nja, det är ett nationellt strävansmål i f-klass att kunna klä sig själv. Pedagogerna har som andra skrev oftast andra saker att prioritera, t.ex. att ta hand om ledsna barn, övervaka lek, förebygga mobbing m.m. Ansvar kan man börja lära ut redan på förskolan, frågan är snarare vad man kan/ska ta ansvar för i den åldern. En sexåring är definitivt tillräckligt gammal för att ta ansvar för att sätta på sig en mössa om det är kallt ute.

Om personalen skulle söka sig till en annan bransch för att dom inte anser sig ha tid att klä på alla barnen (i förskoleklass då) själva så skulle det nog inte bli många pedagoger kvar i den svenska skolan Flört
  • Färna

Valmar, saramedm, punkster;

Det gör även dessa enligt TS, och de funkar ju inte.. Eller hur? Det gör dem även på vårt äldsta barns dagis (5 år) och det ser lika illa ut där ibland, överlag! Ska vi föräldrar behöva säga till om att våra barn ska ha kläder på sig när det är kallt? Vi kanske ska åka dit och klä på dem också? Det ÄR deras jobb, det är väl inte så att dem kan ha ryggen fri med ; "vi lär stå å kolla på ute!" innan dem ens kommit ut? Dessutom så har barnen väldigt bråttom ut i 9 fall av 10, då blir det ju säkerligen fel 9 av 10 gånger också! Och att sätta på barnen en tjocktröja när dem åker hemifrån hjälper nog inte då dem oftast är inne direkt på morgonen och då tar av sig tröjan när dem leker inne (varmt)!!!

Men har inte barnen kläder på sig så kanske dem blir hemma ett tag, säkert jäääääätte skönt för dessa utarbetade lärare!

Pedagoger? På äldstas dagis finns det en där som är Pedagog som varvar mellan tre förskolor.. Så det håller inte! Som har det i sin jobbtitel alltså, (pedagogiska, stavning?:)) det är vad jag senast såg..

Nu snackar jag från egna erfarenheter, och jag har ingen bra erfarenhet av förskolelärare!

• Här och nu
    TattooMamma skrev 2010-10-11 19:22:45 följande:
    Jag tycker det, men det hinner inte en fröken med, vår tös får sköta det själv..
    OCh i ettan är det upp till barnen. Synd tycker jag, som har barn som gärna går i t-shirt vintertid... Tungan ute
    Finns flera fröknar i en sexårsklass.
  • m med tre stjärnor

På mina barns (02 och 04) skola står en fritidspedagog oftast i kapprummet där de klär på sig och kollar lite. Låter barnen ta ansvar själva men påpekar lite fint att tror du inte det blir ännu bättre med jackan tex. Jag tycker de sköter det alldeles utmärkt. Eget ansvar under visst överinseende. Min femåring däremot går på femårsverksamhet placerad på en annan skola och där har de absolut ingen koll utan låter dem klä sig helt fritt (även de minsta som min dotter som är fyra år...) funkar sådär kan jag meddela. Jag skickar därför numer med henne enbart en tjock jacka och mutar henne med saker om hon lovar att klä på sig den. Överdragsbyxor vägrar hon för det är ingen som säger till henne, däremot kan hon tänka sig rosa galonbyxor så då får hon väl ha det då.... Hon kommer inte att gå förskoleklass på den skolan!

Så jag tycker att de ska klä sig själva men med viss övervakning.
    Inte så svårt för en pradgog att stå i dörren och kolla så det inte ser helgalet ut.

• Färna

Verkar vara vettiga förskolelärare som står och kollar på och snyggt kommenterar barnens klädsel!

Tänk om alla förskolelärare kunde göra så!

Håller med, borde vara lättaste uppgiften på en dag!

• SaramedM

Hur tror ni att barnen ska lära sig om de inte får testa?

• Miss Lau
    Färna skrev 2010-10-15 01:00:47 följande:
    Verkar vara vettiga förskolelärare som står och kollar på och snyggt kommenterar barnens klädsel!

Tänk om alla förskolelärare kunde göra så!

Håller med, borde vara lättaste uppgiften på en dag!
    Fast alla föräldrar tycker inte som du. Själv är jag glad över att mina barn har lärare som litar på barnens egen förmåga att klä på sig. Och fryser barnen är det fritt att gå in och klä på sig mer när barnet själv känner för det.

Jag tycker det är viktigt att barnen lär sig varför man gör saker istället för att bara lyda någon som säger "gör si eller så".
  • SaramedM
    Miss Lau skrev 2010-10-15 08:46:12 följande:
    Fast alla föräldrar tycker inte som du. Själv är jag glad över att mina barn har lärare som litar på barnens egen förmåga att klä på sig. Och fryser barnen är det fritt att gå in och klä på sig mer när barnet själv känner för det.

Jag tycker det är viktigt att barnen lär sig varför man gör saker istället för att bara lyda någon som säger "gör si eller så".
    precis, det är jag också

Man måste ge barn ansvar, ingen annan kan avgöra om de fryser eller svettas
  • pingstlilja

Jag när de går i 0:an ska lärarna hjälpa till.

Nu i 1:an har vi fått hem en lapp med att vi föräldrar ska prata med våra barn om vikten at ta på sig kläder på rasterna.
    Lärarna tar inte ansvar för att barnen springer i t-shirt trots 1 grad ute.
    Jag vet och har hört många gånger att de säger de barn som springer ut utan ytterkläder, jag vet även att rastvakten säger till barnen.

• SaramedM

På M´s skola har de bilder som visar vilka kläder vid vilket väder, fungerar jättebra

Svar på tråden Ska fröknarna se till att barnen är påklädda ute??