• Morsan83

Ska fröknarna se till att barnen är påklädda ute??

Ska fröknarna se till att barnen är påklädda ute??
    Min son går i 6 års klass.
    När jag hämtade min son idag var han utan strumpor i skorna, t-shirt under jackan. (han har långtröja och fleccejacka där)
    och ingen mössa.

L 041216 - M 060224 - A 090630
  • Svar på tråden Ska fröknarna se till att barnen är påklädda ute??
  • Färna
    Miss Lau skrev 2010-10-15 08:46:12 följande:
    Fast alla föräldrar tycker inte som du. Själv är jag glad över att mina barn har lärare som litar på barnens egen förmåga att klä på sig. Och fryser barnen är det fritt att gå in och klä på sig mer när barnet själv känner för det.

Jag tycker det är viktigt att barnen lär sig varför man gör saker istället för att bara lyda någon som säger "gör si eller så".
    Nä, det hoppas jag verkligen inte!:P Fan va tråkigt det skulle vara.. ;b

Självklart är det bra att lita på barnens egen förmåga, men när det blir tokigt så ska man ju se till att barnen klär på sig riktigt, genom att flika in att det är kallt ute t.ex...

Självklart, därför måste det vara någon som rättar till när det blir fel, så att dem lär sig att när det är höst eller vår så måste man ha kläder på sig även fast solen skiner, för skiner solen för ett barn så är det varmt ute.. 
  • SaramedM
    Färna skrev 2010-10-15 10:56:09 följande:
    Nä, det hoppas jag verkligen inte!:P Fan va tråkigt det skulle vara.. ;b

Självklart är det bra att lita på barnens egen förmåga, men när det blir tokigt så ska man ju se till att barnen klär på sig riktigt, genom att flika in att det är kallt ute t.ex...

Självklart, därför måste det vara någon som rättar till när det blir fel, så att dem lär sig att när det är höst eller vår så måste man ha kläder på sig även fast solen skiner, för skiner solen för ett barn så är det varmt ute.. 
    men om barnet är den typen som faktiskt inte fryser då?

Fröken kan inte veta om det, alla barn klär sig olika
  • Fröken Susidus

Om ni visste vad vi tjatar på jobbet... Varenda rast tjatas det på barnen om kläder men är det någon som tokvägrar så kan man inte lägga all fokus på ett barn en hel rast som kansek springer iväg..

På skolan jag vikarierar är vi 1 rastvakt på 50 barn.

Jag skulle vilja se kaoset om vi släppte ut ett barn i taget och inspekterade allas klädsel innan rasten, förmodligen skulle slagsmål och ramaskri utbryta. Självklart hjälper man till att påminna om att ta på sig mer kläder och ingen får springa ute i t-shirt men att ha full koll på vad varje barn har under jackan går inte.

När man är så stor att man går i skolan så bör man ha lite koll själv också tycker jag, sedan får vuxna så klart vara med och påminna men det är i grund och botten barnens ansvar.

Mamma till vårt mirakel
  • Färna

SaramedM ; barn som inte fryser?

Barn fryser inte, är inte kiss nödig, är inte hungrig, är inte trött när dem har roligt.. Jag fryser nästan aldrig, men skulle jag komma med jeans och tirre, nog skulle du reagera på mitt klädval när det är knappt 5+ på dagarna?

Barn ska ha kläder på sig och det är en del förskolelärarnas jobb att dem har det på sig när det är kallt ute!

• SaramedM
    Färna skrev 2010-10-16 23:32:45 följande:
    SaramedM ; barn som inte fryser?

Barn fryser inte, är inte kiss nödig, är inte hungrig, är inte trött när dem har roligt.. Jag fryser nästan aldrig, men skulle jag komma med jeans och tirre, nog skulle du reagera på mitt klädval när det är knappt 5+ på dagarna?

Barn ska ha kläder på sig och det är en del förskolelärarnas jobb att dem har det på sig när det är kallt ute!
    barn känner sina behov rätt bra om man ger dom chansen!
  • Färna

Haha... Chansen? Dem har chansen på sig inne att klä på sig rätt där läraren kan se till att det blir rätt direkt! Tror inte att 6 åringar vill springa in för att klä på sig och missa allt roligt ute, då fryser dem hellre!

• SaramedM
    Färna skrev 2010-10-17 17:55:26 följande:
    Haha... Chansen? Dem har chansen på sig inne att klä på sig rätt där läraren kan se till att det blir rätt direkt! Tror inte att 6 åringar vill springa in för att klä på sig och missa allt roligt ute, då fryser dem hellre!
    Min erfarenhet är att barn är mycket mer kompententa än deras föräldrar ofta tror
  • Kajee

Ok...
    Så  om nu barn inte kompetenta att ansvara för att klä på sig själva när de går i förskoleklass.... Vad är det för revolutionerande som händer då på sommaren mellan förskoleklass och 1:a klass? Eller var går gränsen? Det finns barn hela vägen upp till 5:e klass som "inte klarar av" att klä på sig - för att de inte vill, inte hinner, det inte är coolt med jacka, orkar inte, fryser inte...  Kan någon tala om för mig exakt när ansvaret kan börja läggas på barnet när man då tydligen inte kan begära det av en 5:e klassare heller. 7:an? Gymnasiet? 18-årsdagen? Exakt när går gränsen för att ett barn ska kunna börja bära ansvaret och påföljande konsekvenser för sitt handlande om det inte kan påbörjas i förskoleklass?!

Enligt de sociala kunskapsmålen;
    "Varje elev ska utveckla sin förmåga att gör medvetna ställningstaganden grundade på personliga erfarenheter."
    och
    "Eleverna ska ta ansvar för sina handlingar." 

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • SaramedM
    Kajee skrev 2010-10-17 21:04:55 följande:
    Ok...
    Så  om nu barn inte kompetenta att ansvara för att klä på sig själva när de går i förskoleklass.... Vad är det för revolutionerande som händer då på sommaren mellan förskoleklass och 1:a klass? Eller var går gränsen? Det finns barn hela vägen upp till 5:e klass som "inte klarar av" att klä på sig - för att de inte vill, inte hinner, det inte är coolt med jacka, orkar inte, fryser inte...  Kan någon tala om för mig exakt när ansvaret kan börja läggas på barnet när man då tydligen inte kan begära det av en 5:e klassare heller. 7:an? Gymnasiet? 18-årsdagen? Exakt när går gränsen för att ett barn ska kunna börja bära ansvaret och påföljande konsekvenser för sitt handlande om det inte kan påbörjas i förskoleklass?!

Enligt de sociala kunskapsmålen;
    "Varje elev ska utveckla sin förmåga att gör medvetna ställningstaganden grundade på personliga erfarenheter."
    och
    "Eleverna ska ta ansvar för sina handlingar." 
    Word!
Svar på tråden Ska fröknarna se till att barnen är påklädda ute??