• Piggelin31

Prednisolon?

Hej!!

Är bara nyfiken om det är någon som har använt prednisolon samband med IVF? Isåfall vilken dos och när ni började? Och varför ni har använt det?? Lider själv av mycket fragmenterade ägg och därför inte kommit till ET..

Tack på förhand

• Svar på tråden Prednisolon?
  • Lilli77

Hej,

jag tar prednisolon nu för andra gången. Jag tar det från ET och framåt. 10mg om dagen. Vad jag har förstått så kan det hjälpa äggen att fästa då det sänker immunförsvaret en del. Tror inte att det har någon verkar för själva äggkvaliten.

Lycka till!

• Lizz

Piggelin31: Vad jag förstått så är det så som LIlli77 säger, det hjälper inte äggkvalitetn, gör möjligtvis det enklare för ägget att fastna. Har du provat att byta hormonpreparat?? Det har jag läst skall funka för en del..

Lilli77: Vilken klinik går du på?? Tar du trombyl också?

• Lilli77

Hej Lizz,

Jag gör behandlingar utomlands. Japp, tar motsvarighet till trombyl också. Det verkar vara standard på min klinik.

• Lizz
    Lilli77 skrev 2010-10-11 10:50:21 följande:
    Hej Lizz,

Jag gör behandlingar utomlands. Japp, tar motsvarighet till trombyl också. Det verkar vara standard på min klinik.
    Ahh ok. så det finns ingen "orsak" till att du tar prednisolon? Själv gör jag mitt sista försök på Carl Von Linne där de inte skriver ut dessa preparatRynkar på näsan Funderar på att ordna recept själv och äta det ändå, men verkar finnas så många olika ordinationer...läste precis om någon som åt 20 mg varje dag en vecka före ÄP och fram till TD, sen 10 mg i 5 dagar..skiljer ju rätt mycket från din texObestämd
  • Lizz

Nu läst om en till som "Började ta 2,5mg/dag vid FET och tills jag fick + på stickan"..

• Lilli77

Nej det finns ingen "bevisad" orsak, men med 6 tidigare insättningar varav 2 slutade i missfall så vill de göra vad de kan.

Att ta medecin själv utan att kolla med läkare skulle inte jag göra. Med prednisolon tex så kan du inte sluta tvärt utan måste trappa ner. Och om du blir gravid, vem ska avgöra om och hur länge du ska fortsätta att ta det?

• Lizz
    Lilli77 skrev 2010-10-11 11:14:49 följande:
    Nej det finns ingen "bevisad" orsak, men med 6 tidigare insättningar varav 2 slutade i missfall så vill de göra vad de kan.

Att ta medecin själv utan att kolla med läkare skulle inte jag göra. Med prednisolon tex så kan du inte sluta tvärt utan måste trappa ner. Och om du blir gravid, vem ska avgöra om och hur länge du ska fortsätta att ta det?
    Nä jag vet att det inte är att rekommendera. Men iom att det finns såååå många olika varianter så känns det som hela behandlingen är ganska godtycklig, finns ju inget "absolut rätt", så då kan man lika gärna prova...kommer nog göra enligt hur Faluns klinik brukar ordinera..de ger alla sina pat trombyl och prednisolon!
  • isisisis
    Lizz skrev 2010-10-11 11:42:44 följande:
    Nä jag vet att det inte är att rekommendera. Men iom att det finns såååå många olika varianter så känns det som hela behandlingen är ganska godtycklig, finns ju inget "absolut rätt", så då kan man lika gärna prova...kommer nog göra enligt hur Faluns klinik brukar ordinera..de ger alla sina pat trombyl och prednisolon!
    Precis som du säger är det olika från klinik tll klinik.
    Har man gjort många behandlingar ,har man kanske läst sig till oika ordinationer.
    De flesta tar Prednisolon i samband med äggdonation.
    Då har man kanske en hel historia med IVF och MF bakom siig och vill maximera sina chanser.
    När man är i ÄD svängen får man tjata och mygla sig til medicin för man är oftas överårig(över 38)
    och alla läkare ställlersig olika til att hjälpa till.
    Man lär sig av andra om doser och det finns även andra ställen man kan vända sig tll Reprocentralen tex.
  • spino

jag tog prednisolon vid 2:a IVF - FET (3:e aterforingen) och lyckades bli gravid och har nu en dotter pa 3 manader. jag fick prednisolon pga god kvalitet pa agg och embryon men de ville inte fasta. jag tog 15 mg per dag fram till 12 veckor gravid, (sista 3 veckorna trappade jag ned med 5mg i veckan). jag gjorde mina behandlingar i UK. 

Svar på tråden Prednisolon?