• Piggelin31

Prednisolon?

Hej!!

Är bara nyfiken om det är någon som har använt prednisolon samband med IVF? Isåfall vilken dos och när ni började? Och varför ni har använt det?? Lider själv av mycket fragmenterade ägg och därför inte kommit till ET..

Tack på förhand

• Svar på tråden Prednisolon?
  • Lizz
    spino skrev 2010-10-11 20:16:24 följande:
    bor  norr om London. tycker att de vagar och kan mycket har i england (men sa kommer ju IVF:ens fader harifran ocksa )
    Jag förstår det, sista utvägen blir att flytta helt enkeltCool
  • Lizz
    isisisis skrev 2010-10-11 16:49:38 följande:
    Ja,det är trist.Men jag tror det är på frammarsch
    Skillnaden är att Innohep är mycket billigar(lättare att få)Skiljer en hel del.
    Det kostar ju endel .Men högkstnadsskyddet kommer ju in för oss.
    Innohepen ligger på 4500IE i förfyllda sprutor.Fragminet på 5000 IE .Ingen större skillad.
    Sen "ska" Iohepen vara lika bra.
    Likadant som andra läkemedel man uppmanas välja en biligare typ.
    Kostar mer för landstinget.    

Aha så Innohep och Fragmin är samma, då får man jaga det nästa gång dåTungan ute
  • Cahela
    Lizz skrev 2010-10-12 08:07:59 följande:
    Jag vet också att astmatiker inte ska ta Trombyl, men kanske finns andra liknande preparat som funkar på liknande sätt??
    Iom att ni har så bra förutsättningar så borde man ju verkligen prova med något annat. Läkaren jag pratade med igår höll med om att nåt annat måste vara fel när man har så bra provresultat, ägg, spermier osv
    Har du kört samma hormonpreparat varje gång? Jag har bara haft Puregon men ska nu byta till Menopur, deras erfarenhet var att det kan hjälpa ocksåGlad
    Lizz: Jo, vi har kört puregon först och sen menopur IVF 2 & 3. Jag har tjatat om att få två tillbaka men hitills med resultat nej, får se vad läkaren säger på torsdag.
    Bonusmamma till ljuvliga lilla Emma.
  • Lizz
    Cahela skrev 2010-10-12 08:41:30 följande:
    Lizz: Jo, vi har kört puregon först och sen menopur IVF 2 & 3. Jag har tjatat om att få två tillbaka men hitills med resultat nej, får se vad läkaren säger på tor
    Blev det någon skillnad på äggen vid bytet för dig? ? Antal eller kvalitén?
  • Cahela

Inte antalsmässigt där har jag hela tiden legat runt 15-20 men kvalitéten blev mkt bättre. Jag gick på akupunktur sista IVF:n och jag har funderat mkt på om det var det som gjorde att 9 av 10 embryon blev jättebra. 1 till mig och 8 till frysen. Jag hade jättelåg dos menopur och var kraftigt ÖS redan på dag 6 (hej och hå) så det blev till att sluta spruta redan dag 7 och jag fick ändå ut 14 ägg varav 4 inte befruktades men de övriga blev jättebra.

• Lizz
    Cahela skrev 2010-10-12 09:02:48 följande:

Inte antalsmässigt där har jag hela tiden legat runt 15-20 men kvalitéten blev mkt bättre. Jag gick på akupunktur sista IVF:n och jag har funderat mkt på om det var det som gjorde att 9 av 10 embryon blev jättebra. 1 till mig och 8 till frysen. Jag hade jättelåg dos menopur och var kraftigt ÖS redan på dag 6 (hej och hå) så det blev till att sluta spruta redan dag 7 och jag fick ändå ut 14 ägg varav 4 inte befruktades men de övriga blev jättebra.

Men höjdes dosen mellan IVF 2 och 3?? Vilken dos Puregon hade du IVF 1 och sen Menopur??
  • Cahela
    Lizz skrev 2010-10-12 09:32:56 följande:
    Men höjdes dosen mellan IVF 2 och 3?? Vilken dos Puregon hade du IVF 1 och sen Menopur??

Jag gjorde en IVF för fyra år sedan (IVF 1) med min dåvarande sambo. Då gjorde jag långa metoden (spray+sprutor) med dos 150 Puregon hela vägen och den läkaren som gav mig det hade inte riktigt koll på vad hon gjorde. När jag kom in för VUL hade jag över 20 äggblåsor och efter ÄP blev jag jättesjuk i en hel vecka, riktigt ÖS.
    Min andra IVF (min första med min nuvarande) blev korta metoden (ingen spray) med startdos 92 i Puregon och sen gick jag upp stegvis och avslutade med 125 i dos dom tre sista dagarna. Fick då ut 18 ägg tror jag det var.
    Min tredje IVF (min andra med min nuvarande) även det korta metoden där körde vi 112 som startdos och gick upp till 125 i slutet och hamnade på 15 ägg.
    Min fjärde IVF (min tredje med min nuvarande) även det korta metoden där körde vi 125 som som startdos och efter 6 dagar var jag riktigt ÖS. Inget mer sprutande utan en dag utan sprutor och sen ÄL-spruta på dag 8. Fick ut 14 ägg.

• Cahela

IVF 2 och 3 var med Menopur.

• Lizz
    Cahela skrev 2010-10-12 09:44:15 följande:

Jag gjorde en IVF för fyra år sedan (IVF 1) med min dåvarande sambo. Då gjorde jag långa metoden (spray+sprutor) med dos 150 Puregon hela vägen och den läkaren som gav mig det hade inte riktigt koll på vad hon gjorde. När jag kom in för VUL hade jag över 20 äggblåsor och efter ÄP blev jag jättesjuk i en hel vecka, riktigt ÖS.
    Min andra IVF (min första med min nuvarande) blev korta metoden (ingen spray) med startdos 92 i Puregon och sen gick jag upp stegvis och avslutade med 125 i dos dom tre sista dagarna. Fick då ut 18 ägg tror jag det var.
    Min tredje IVF (min andra med min nuvarande) även det korta metoden där körde vi 112 som startdos och gick upp till 125 i slutet och hamnade på 15 ägg.
    Min fjärde IVF (min tredje med min nuvarande) även det korta metoden där körde vi 125 som som startdos och efter 6 dagar var jag riktigt ÖS. Inget mer sprutande utan en dag utan sprutor och sen ÄL-spruta på dag 8. Fick ut 14 ägg.

Usch va jobbigt med all ÖSRynkar på näsan Jag ska få samma dos Menopur som Puregon, men jag hoppas på fler ägg..läkaren säger iofs att vi har optimalt läge då alla ägg som plockats har varit mogna och blivit befruktade..och sist blev alla 10 poängare men vad hjälper det när de inte fäster;((
    Ni borde ju också tillhöra de som det "borde" funka för!!
  • callimero

Tack för info isisisis!

Lizz, jag har också astma men vet att jag tål tex Treo. Det är ju en svag dos i Trombyl så det kan fungera.

Svar på tråden Prednisolon?