• Lilli77

Prednisolon?

Hej,

jag tar prednisolon nu för andra gången. Jag tar det från ET och framåt. 10mg om dagen. Vad jag har förstått så kan det hjälpa äggen att fästa då det sänker immunförsvaret en del. Tror inte att det har någon verkar för själva äggkvaliten.

Lycka till!

• Lilli77

Hej Lizz,

Jag gör behandlingar utomlands. Japp, tar motsvarighet till trombyl också. Det verkar vara standard på min klinik.

• Lilli77

Nej det finns ingen "bevisad" orsak, men med 6 tidigare insättningar varav 2 slutade i missfall så vill de göra vad de kan.

Att ta medecin själv utan att kolla med läkare skulle inte jag göra. Med prednisolon tex så kan du inte sluta tvärt utan måste trappa ner. Och om du blir gravid, vem ska avgöra om och hur länge du ska fortsätta att ta det?

• Lilli77
    Lizz skrev 2010-10-11 12:42:55 följande:
    Jag har "bara" gjort tre missluckade IVF, två ET och ett FET. Men vi har inga konstaterade fel, tvärtom kanonvärden på alla fronter. Försökt naturliga vägen i 2 år utan ens ett litet missfall, aldrig varit gravid.
    Jag har opererat mig tre ggr (ej gynekologiskt) och fått kortisoninjektioner i ärren pga "överaktivt" immunförsvar.
    Jag har även vid en vaccination (TBC) fått en rejäl överreaktion pga "överaktivt" immunförsvar. detta har gjort att jag börjat misstänka "immunologisk infertiltet". Tre misslyckade IVF är ju inte så mycket men tycker det är väldigt konstigt att jag aldrig blivit gravid en endaste gång naturliga vägen, när de inte hittar nåt fel! Och självklart är det ju nåt som ÄR fel, de kan bara inte säga vad...Så jag tycker det är klart värt att prova prednisolon.

Har du provat prednisolon? Hur har det gått i så fall??
    Hej igen Lizz,

Med den bakgrunden sa hade jag verkligen statt pa mig gentemot kliniken, eller rentav bytt till en kliniken som är beredda att testa prednisolon. Stort lycka till!
  • Lilli77
    Lizz skrev 2010-10-11 14:05:24 följande:
    Vi har köpt 3-pack på CVL och har ett försök kvar där, och kommer byta till Falun pga att de skriver ut prednisolon. Men jag vill ju ändå maxa chanserna detta försök ändå, är så jobbigt och gå igenom allt och så vet man nånstans innert inne att nåt annat är fel. Provat både Pergotime (utan anledning) och IVF, men känns som att dessa metoder funkar bäst på de som har något fel konstaterat..problem med äl eller långsamma spermier eller dyl..
    Det förstar jag verkligen. Jag hoppas att du kan fa hjälp innan ert nästa försök sa att du känner att ni gjort allt för att lyckas.

Stort lycka till!
  • Lilli77

Cah, jag hoppas du slipper fler försök! Men om du behöver hjälp med kliniker i Polen sa hjälper jag gärna till. Jag gar hos Invimed I Warszawa och är supernöjd!  

Stort lycka till med FET!!

• Lilli77

Hej Cah, ja vi har verkligen fatt kämpa. Vi bor i Warszawa nu. Mannen har ett kontrakt på några år här. Trivs super och som sagt, kliniken är toppen. Plussade pa första IVF här i somras men fick tidigt missfall. Nu har vi precis gjort FET och plussade i mandags. Men med var bakgrund tar vi en dag i taget. Är glada sa klart men vet att det är langt kvar.. Haller tummarna för ditt FET!

Lizz, Gonal-F och Puregon är samma sak fast i olika förpackningar. Menopur innehaller nagonting annorlunda men jag vet inte exakt vad. Vid vart försök här i Warszawa har vi kört med Menopur. Tidigare i Paris med Puregon.

• Lilli77

Tack Cah

IVF:en som vi gjorde i Juni var korta metoden. Började med Puregon men på VUL dag 4 hade det inte hänt sa mycket sa vi bytte till Menopur. Sprayade totalt i 11 dagar och gick upp till Menopur 300 de sista dagarna (har aldrig haft sa hög dos..). Vi ÄP plockades 10 ägg och 9 blev befruktade.
    Jag har tagit vanliga proggisar, 200 mg per tag. Har även tagit Progesteron i tablett form, Duphaston 3 ggr om dagen. Mostvarighet till trombyl, 10 mg prednisolon och i juni tog jag även Clexane sprutor. Plussade som sagt med började blöda redan efter nagra dagar och hcg slutade stiga.

Nu vid FET sa gjorde vi det i naturlig cykel för första gången. Fran ÄL sa har jag tagit Duphaston, och fran ET Prednisolon, Trombyl och proggisar. Inget Clexane den här gangen.

Om det inte gar hela vägen nu sa kommer vi göra en biopsi pa slemhinnan pa dag 21 nästa cykel för att kolla kvaliten och även om det finns för manga (?) NK celler. Kommer även fa testa nat som heter Intralipid. Googla det! Nu hoppas jag att jag slipper men om det inte gar vägen sa är det skönt att veta att de vill testa nat nytt.

Kram och lycka till!!!

• Lilli77

Ja, vid ET sa fick vi tillbaka tva och det blev hela 7 till frysen. Nu vid FET fick vi tva igen och jag tror att vi har 3 kvar. 1 eller 2 föll bort vid upptiningen.

Svar på tråden Prednisolon?