• Victoria70

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

Sorgsen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

Kramar till er alla superkvinnor!

• Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Pilla1979
    Limpan 83 skrev 2011-04-05 12:08:35 följande:
    Hejsan,

Var på spec. mödravården igår på samtal. Jag fick tid för mkp på måndag nästa vecka. Är sjukt nervös för att jag själv ska orsaka ett missfall. Det är det som gör att det tar emot. Men jag hade ju tagit antingen mkp eller fvp så det känns skönt att få det överstökat.

Fick även göra ett UL där vi såg att min livmoder är hjärtformad. Aldrig sett det tidigare och ingen har nämnt det för mig. Läkaren sa att det var ganska vanligt. Det som kan bli problem är att barnet lägger sig i säte därför att den inte får plats att vända på sig. Så det återstår att se. Känns som att jag har större saker att oroa mig för just nu.

Hur mår ni andra?? Hur går det för er??

Stor kram
    Skönt att du fått en tid nu Limpan, men förstår att du är nervös. Håller tummarna för att det visar sig vara bra!
    Hur länge dröjer det innan ni får svar sen?
    Lindis1974 skrev 2011-04-05 12:38:05 följande:
    Hej

Vad skönt att du fått tid. Efter det kommer allt säkert kännas mykcet bätte.
    Jag har oxå en hjärtformad livmoder. HAr fått höra det där oxå att den inte kan vända sig då så ja vi får helt enkelt se hur det blir.

Jag kör ju IVF och ifck i fredags tillbaka ett befruktat embryo. Hoppas så att den vill stanna kvar i mig.

Srot kram
    Håller tummarna för dig Lindis!

Själv mår jag bara bra just nu...tur att man växer på magen så man vet att man är gravid annars skulle man faktiskt kunna börja undra...och tror att jag har känt bebisen röra sig där inne. Lite osäker är man alltid i början på om det verkligen är det man känner...
    På fredag har vi 3 veckor kvar till rutinultraljudet, men nu känner jag mig jättelugn!

Kram till er alla!
  • Limpan 83

Lindis: Vad spännande! Hoppas verkligen att den stannar hos er nu!!

Pernilla: Underbart att höra att du mår bra! Hoppas att jag slipper mitt illamående snart. Har även haft en hemsk migrän i ett par dagar nu :(
    Det tar väl ca 1 vecka innan svaret kommer. Hoppas att vi hinner få svaret innan nästa helg. Kommer nog mest vara orolig över att jag ska få missfall dock...

Millan: Hur går det för dig??

Stor kram

• Kattflickan

Hejsan,

Tant röd dök upp idag! Så tyvärr ingen bebbe den här månaden. Det enda positiva man kan säga är att min cykel verkar ha blivit normal direkt efter missfallet. Ägglossningen var försenad ett par dar och mensen en dag.

Men det börjar tära på mig nu att vi försökt bli gravida i över ett år. Fast vi har ju lyckats två gånger och vi har "bara" försökt 8 gånger. Känns som om det krävs omöjligt mycket för att allt ska gå bra också när man väl blir gravid!

Limpan: Skönt att du ska få göra mkp. För min del fick vi svar efter 4 dagar.

Millan

• Pilla1979
    Kattflickan skrev 2011-04-06 19:40:01 följande:
    Hejsan,

Tant röd dök upp idag! Så tyvärr ingen bebbe den här månaden. Det enda positiva man kan säga är att min cykel verkar ha blivit normal direkt efter missfallet. Ägglossningen var försenad ett par dar och mensen en dag.

Men det börjar tära på mig nu att vi försökt bli gravida i över ett år. Fast vi har ju lyckats två gånger och vi har "bara" försökt 8 gånger. Känns som om det krävs omöjligt mycket för att allt ska gå bra också när man väl blir gravid!

Limpan: Skönt att du ska få göra mkp. För min del fick vi svar efter 4 dagar.

Millan

Synd Millan Rynkar på näsan
    Men bra att veta att din kropp har återhämtat sig i alla fall. Å gravida vet ni ju att nilan bli så fortsätt kämpa på!!!
    Er tur kommer!

Kram
  • Lindis1974

Bra iaf Millan att mensen kom och inte krånglade. Nästa gång kanske ;)

En fråga. Hur länge fick ni vänta på svar på blodprovetet ni tog ? Vi har väntat 5 veckor nu. Kom det hem m posten el fick ni ringa ?

• Kattflickan

Lindis: Menar du blodprovet för att undersöka translokationer? Som jag minns så tog det minst tre veckor, men jag är inte säker. Men jag ringde dem tillslut, för det var på en fredag och jag stod inte ut med att vänta över helgen på svar.

Jo, det är bra att kroppen kommit i form. Vi får försöka igen om ett par veckor. 

Hoppas det går vägen för dig nu Lindis!  

Millan

• Lindis1974

Japp. Det provet menade jag. I morgon är det över fem veckor sen vi tog det. Jag ringer nog och kollar. Trodde vi skulle få brev hem men missuppfattade nog.
    Jag med hoppas så :)

• Kattflickan

Ring dem imorgon, för så lång tid som 5 veckor väntade jag inte, jag tror det var 3 veckor och ett par dar som hann gå. Skönt för er att få beskedet innan helgen och slippa gå och grubbla. Troligen är det inte translokationer då det är ovanligt. Är det så att någon av er har en translokation är fortfarande chansen för barnet att bli utan DS större än att det ska ha DS. 

Nu måste jag sova, märker att jag inte skriver så bra

Sjukt blåsigt vi haft det här i Uppsala idag!

Millan 

• Lindis1974

Jag ringde i fredags och svaret hade ej kommit. Barnmorskan ringde då labbet i Stockholm. Svaret hade fastnat där av någon anledning. Hursomhelst var alla prover helt normala. Känns jättebra :)

• Kattflickan

Grattis Lindis!!!!! Superskönt besked att få, eller hur!  Sannolikheten att det händer igen är ju då väldigt liten.

Nu ska det minsann gå bra för oss två!  Det är väl inte så lång tid kvar till bim för din del? 

Millan 

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort