• Victoria70

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

Sorgsen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

Kramar till er alla superkvinnor!

• Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Pilla1979

Hej alla!

Hoppas allt är så bra det kan med er. Här märks att våren är på ingång....UNDEBART!!!!

Idag har vi varit på läkarultraljudet och ALLT såg jätte bra ut!!!! Den lill* sprattlade runt för fullt och visade gärna upp sig. Läkaren sa efteråt att nu har man sett ryggraden från alla håll man kan och det kan inte se bättre ut!!! Gissa hur det kändes att höra dom orden?! UNDERBART!!!!
    Tårarna kom tom på vägen hem av ren lättnad! Så nu känns det som man kan börja njuta och se framåt.

En stor KRAM till er alla!!!!{#emotions_dlg.flower}

• Kattflickan

Pernilla79: Fantastiska nyheter! Jätteskönt att läkarna undersöker dig så noga.

Jag slutade helt med blodiga flytningar för 2 dagar sen och idag fick jag fullt utslag på ÄL-testet, så nu har vi sexat! Ägglossningen verkar bara ha varit 2-3 dagar sen mot hur den brukar vara. Det kom inget blod alls när vi sexade så jag verkar ha läkt nu!

Så nu hoppas vi på att jag är mer fertil än vanligt den här månaden.

Limpan: Hur går det, ska du göra mkp eller fvp?

Millan

• Limpan 83

Pernilla: vad härligt att höra! Kan ju inte bli bättre. Vilken lättnad för er. Vilken vecka är du i?? Det var inte RUL du gjorde va?

Millan: Åhh vad spännande med ÄL, skönt att kroppen är på banan igen och fungerar som den ska. Nu får vi hoppas att det tar sig!

Jag ska träffa läkare på spec mödravården den 4/4 för att diskutera hur vi ska gå vidare. Jag vill ju som sagt göra mkp och förstår inte varför jag inte blivit erbjuden detta. Ska bli intressant att höra vad de har att säga och vad de har för argument med att vänta och göra fvp istället.

Ja vilket underbart väder!!! Ska gå ner på stan snart och luncha med några vänner. Ha en bra dag!

Kram

• Pilla1979
    Kattflickan skrev 2011-03-22 20:19:33 följande:
    Pernilla79: Fantastiska nyheter! Jätteskönt att läkarna undersöker dig så noga.

Jag slutade helt med blodiga flytningar för 2 dagar sen och idag fick jag fullt utslag på ÄL-testet, så nu har vi sexat! Ägglossningen verkar bara ha varit 2-3 dagar sen mot hur den brukar vara. Det kom inget blod alls när vi sexade så jag verkar ha läkt nu!

Så nu hoppas vi på att jag är mer fertil än vanligt den här månaden.

Limpan: Hur går det, ska du göra mkp eller fvp?

Millan

Håller tummarna för er nu!!!! Kram
  • Pilla1979
    Limpan 83 skrev 2011-03-23 11:30:15 följande:
    Pernilla: vad härligt att höra! Kan ju inte bli bättre. Vilken lättnad för er. Vilken vecka är du i?? Det var inte RUL du gjorde va?

Millan: Åhh vad spännande med ÄL, skönt att kroppen är på banan igen och fungerar som den ska. Nu får vi hoppas att det tar sig!

Jag ska träffa läkare på spec mödravården den 4/4 för att diskutera hur vi ska gå vidare. Jag vill ju som sagt göra mkp och förstår inte varför jag inte blivit erbjuden detta. Ska bli intressant att höra vad de har att säga och vad de har för argument med att vänta och göra fvp istället.

Ja vilket underbart väder!!! Ska gå ner på stan snart och luncha med några vänner. Ha en bra dag!

Kram
    Jaa verkligen skönt att höra! Idag har jag gått 13 fulla veckor...och mår kanon nu kan jag tillägga. Inget illamående längre och inte så trött heller....

Märkligt att du inte får göra mkp....men men får se vad du får för förklaring när du ska dit...

Kram
  • Kattflickan

Skönt att illamåendet lagt sig Pernilla!

Jo, det var bra att jag fick ägglossning redan den här månaden och att vi fick till det! Nu är det bara att vänta.

Hoppas du får vettiga svar från läkaren LImpan.

Millan 

• Majmamma1984

Hej tjejer!

Jag har nu kommit hem från en underbar resa till Thailand och är numera en gift kvinna! =)

Var gravid förra månaden men fick ett tidigt missfall och nu sitter jag här med mens igen...i Thailand hade jag en dröm dr jag var helt lycklig, det fick mig att inse att jag till vardags inte är helt lycklig. Det är något som saknas, ett barn...det känns hemskt just nu, det känns som att vi straffas för valet vi gjorde och att vi aldrig kommer få barn nu. =( Jag är så ledsen.

Har inte hunnit läsa vad ni har skrivit i tråden än men stort grattis till Limpan iaf!

• Lise W

{#emotions_dlg.flower} STORT Grattis till den nyblivna frun.

Du ska se att det ordnar sig med graviditet, behåll fokus o kämpa så kommer det igen.

Kramenom

• Limpan 83

Elle: GRATTIS, så underbart att få gifta sig i Thailand! Hur länge var ni där?
    Blir väldigt ledsen av att läsa om ditt missfall :( Hur tidigt fick du det?? Jag är själv livrädd varje dag och vågar inte alls hoppas på att det ska gå vägen för oss. Som du skriver så känns det nästan som att man straffas... men så är det såklart inte! Du kommer få barn!

Gjorde ni mkp när ni fick veta att hur det låg till sist? Får man fråga av vilken anledning ni gjorde det? Mitt upptäcktes på rul i v. 19 och sen gick  ju jag vidare med fvp efter det och allt tog en jäkla tid! Känns så onödigt...

• Majmamma1984

Vi var där i 2 veckor. Jag har en "bryt i hop och kom igen dag" i dag mitt i all uppackning ...mensen påverkar ju också humöret så nu är jag i botten..

Vi gjorde ett tidigt UL privat för att få se att barnet levde, det gjorde det men nackspalten var väldigt bred, det följdes upp dagen efter med ett mkp, snabbtest visade sedan på T21.

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort