• Victoria70

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

Sorgsen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

Kramar till er alla superkvinnor!

• Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Pilla1979

Elle: Ett stort Grattis!!! {#emotions_dlg.flower}

Förstår att du mår som du gör, ibland är det värre och ibland bättre. Men du ska se att eran tur kommer, fortsätt att kämpa på!!! Och vi finns här för dig!

Kram

• Kattflickan

Elle: jag har ibland tänkt på samma sätt! Att det var det barn vi aborterade som det var meningen att vi skulle få.. men sen försöker jag skaka av mig den tanken, det finns ingen rättvisa när det gäller att få barn och vi kan ju bli gravida så varför ska vi inte kunna få ett friskt barn???

Även jag har precis gått igenom ett tidigt missfall, vet hur tröstlöst det kan kännas! 

Men för Limpan verkar det ju gå bra och hon har också haft foster med DS och ett missfall därefter, det kommer nog att funka för oss med!

Kramar!

Millan 

• Limpan 83

Klart att det kommer att fungera för er med! Ni har ju blivit gravida, flera gånger dessutom!! Så gravida kommer ni att bli igen! Det är bara en tidsfråga.

Många kramar till er

• Kattflickan
    Hejsan,

Hur går det för er tjejer? Limpan, hur mår du? Hur känns det Elle? 

Har  du gjort din ägginsättning Lindis? 

Själv inväntar jag BIM som är på tisdag. Får väl se om det blev nåt den här gången.

Jag såg ett litet barn som nog hade DS här om dagen och då funderade jag lite över hur det hade varit om vi behållt barnet, då hade jag varit mamma nu. Men sen tänker jag på de sakliga skälen som vi hade till aborten och känner att jag ändå inte ångrar mig.

Nu ska jag nog ändå ge mig ut och jogga.

Millan 
  • Lindis1974

Hello

På fredag e det dags:) känns spännade och nervöst ...

Jag ångrar inte en sekund avbrytandet. Visst det var skitjobbigt men det var rätt beslut för oss. Och visst tänker man lite extra när man ser ett barn med DS. Det kommer vi säkert alltid göra

Kram

• Limpan 83

Jag mår skit, mår illa konstant hela dagarna. Önskar att man kunde sövas ner och väckas igen när det var dax Tungan ute
    På måndags ska vi till spec. mödravården och träffa en läkare och diskutera hur vi ska gå vidare. Jag vill ju som sagt göra mkp. Ni som gjort det, sa eran läkare att det var bättre att göra fvp? Eller vad är era erfarenheter, vad har era läkare sagt till er om mkp? jag behöver lite kött på benen så att jag kan stå på mig mot läkaren nu på måndag.
    Ska även försöka få till en sjukskrivning då jag inte kan jobba nu när jag mår så dåligt. Har börjat spy nu också.. :(

Spännande att BIM börjar närma sig Millan: du får hålla oss uppdaterade!

Lindis: Hoppas att det går bra för er på fredag! Håller tummarna!

Kram

• Kattflickan

Lycka till imorgon Lindis!

Jobbigt att du mår så dåligt Limpan!

Jag har känt mig så grymt trött de senaste dagarna, trots att jag sovit mycket, hoppas det är ett bra tecken.

Millan 

• Pilla1979
    Lindis1974 skrev 2011-03-30 17:30:15 följande:
    Hello

På fredag e det dags:) känns spännade och nervöst ...

Jag ångrar inte en sekund avbrytandet. Visst det var skitjobbigt men det var rätt beslut för oss. Och visst tänker man lite extra när man ser ett barn med DS. Det kommer vi säkert alltid göra

Kram
    Lycka till i morgon!!!

Tror vi alltid kommer att tänka på våra val, trots att vi vet att det var rätt för oss!!!

Håller tummarna för dig nu Millan!

Usch va jobbigt Limpan...lider med dig. Vilken vecka är du i nu? Mådde ju pyton jag med, men spydde aldrig. Kan hoppas att du får som mig att ditt illamående bara försvinner från en dag till en annan när jag var i vecka 12 ca. Nu mår jag kanon måste jag säga...
  • Limpan 83

Hejsan,

Var på spec. mödravården igår på samtal. Jag fick tid för mkp på måndag nästa vecka. Är sjukt nervös för att jag själv ska orsaka ett missfall. Det är det som gör att det tar emot. Men jag hade ju tagit antingen mkp eller fvp så det känns skönt att få det överstökat.

Fick även göra ett UL där vi såg att min livmoder är hjärtformad. Aldrig sett det tidigare och ingen har nämnt det för mig. Läkaren sa att det var ganska vanligt. Det som kan bli problem är att barnet lägger sig i säte därför att den inte får plats att vända på sig. Så det återstår att se. Känns som att jag har större saker att oroa mig för just nu.

Hur mår ni andra?? Hur går det för er??

Stor kram

• Lindis1974
    Limpan 83 skrev 2011-04-05 12:08:35 följande:
    Hejsan,

Var på spec. mödravården igår på samtal. Jag fick tid för mkp på måndag nästa vecka. Är sjukt nervös för att jag själv ska orsaka ett missfall. Det är det som gör att det tar emot. Men jag hade ju tagit antingen mkp eller fvp så det känns skönt att få det överstökat.

Fick även göra ett UL där vi såg att min livmoder är hjärtformad. Aldrig sett det tidigare och ingen har nämnt det för mig. Läkaren sa att det var ganska vanligt. Det som kan bli problem är att barnet lägger sig i säte därför att den inte får plats att vända på sig. Så det återstår att se. Känns som att jag har större saker att oroa mig för just nu.

Hur mår ni andra?? Hur går det för er??

Stor kram
    Hej

Vad skönt att du fått tid. Efter det kommer allt säkert kännas mykcet bätte.
    Jag har oxå en hjärtformad livmoder. HAr fått höra det där oxå att den inte kan vända sig då så ja vi får helt enkelt se hur det blir.

Jag kör ju IVF och ifck i fredags tillbaka ett befruktat embryo. Hoppas så att den vill stanna kvar i mig.

Srot kram
Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort