• pållan

Ni som blivit gravida med hjälp av levaxin

Har ni blivit gravida med hjälp av levaxin? Berätta gärna! Har precis fått första genombrottet i utredningen: jag har marginellt förhöjda värden på sköldkörtelproverna och ska snart få levaxin. Så jag är jättespänd på om andra har fått levaxin som behandling mot barnlöshet och på om/hur det har fungerat! 

• Svar på tråden Ni som blivit gravida med hjälp av levaxin
  • Mirakelbarn

Hej pållan.
    Jag har precis som du precis fått reda på att mina värden är lite förhöjda, låg på 2,7 år 2006 men blev ändå gravid via IVF 2007. Jag tog nya prover och började med 50 microgram/dag i onsdags, hoppas att detta ska ge ett genombrott så att jag ska lyckas med nästa IVF då jag misslyckats med 8 syskonförsök nu.

• vilms07

Hej, hoppas det är ok att jag frågar en sak. Jag har tsh på 2,7 och ej diagnos hypothyreos. Jag funderar ändå på om det sätter käppar i hjulet. Har ni diagnos på underfunktion av sköldkörteln eller bara lite höga värden och därför tar levaxin?

• Mirakelbarn
    vilms07 skrev 2010-09-17 15:57:17 följande:
    Hej, hoppas det är ok att jag frågar en sak. Jag har tsh på 2,7 och ej diagnos hypothyreos. Jag funderar ändå på om det sätter käppar i hjulet. Har ni diagnos på underfunktion av sköldkörteln eller bara lite höga värden och därför tar levaxin?
    Det är nya uppgifter att man ska ligga på max 2 om man ska försöka bli gravid så jag tycker att du ska kontakta någon kunnig i ditt område, vet ju inte vart du bor. Det var min gyn som varit i Linköping på info och fått reda på detta. Han satte in Levaxin direkt på mig!
    Kram 
  • vilms07

Tack för svar! Ska verkligen kolla upp det! En till liten fråga, har ni ägglossning trots förhöjt tsh?

• Mirakelbarn
    vilms07 skrev 2010-09-17 16:20:06 följande:
    Tack för svar! Ska verkligen kolla upp det! En till liten fråga, har ni ägglossning trots förhöjt tsh?
    Jag har inte haft det när jag har testat nu men i början av 2009 hade jag det när jag testade. Jag har ju väldigt dåligt AMH också så jag vet inte om det beror på TSH som jag inte har ägglossning så ofta.
  • helena29

Jag hade tsh 3,9 och det ligger ju inom refrensområdet, men som sagt så sa sköterskan att hon ville ta om provet för att de fått lite nya värden att gå på? Kan tsh- provockså ara känsligt när man tar provet? Att man tex kan få annat värde om man testar igen?
    Om man får levaxin, brukar det ge effekt fort? Kan man få pergotime samtidigt?

• pållan

Å tack för era svar! Så skönt att veta att man inte är ensam om det här, och toppen att få bättre koll. 

Mirakelbarn: vad härligt att höra att du blev gravid med hjälp av ivf trots förhöjda värden! Hoppas att levaxinet hjälper dig att få ett till efterlängtat barn.  Vi har inte kommit till ivf ännu, det är nästa steg. Vi rpovar med inseminationer, gjorde första förra cykeln och min läkare tycker att vi ska prova nästa veckan igen trots att jag inte hunnit börja med levaxin. 

Vilms: jag har bara fått provsvar att jag har för höga värden, men ännu ingen diagnos, och ska få levaxin utskrivet vid nästa läkarbesök. Tydligen är mina värden såpass lite förhöjda att man inte skulle medicinera om jag inte försökte bli gravid. Och jag har ägglossning, och regelbunden mens. 

• helena29
    pållan skrev 2010-09-17 21:53:39 följande:
    Å tack för era svar! Så skönt att veta att man inte är ensam om det här, och toppen att få bättre koll. 

Mirakelbarn: vad härligt att höra att du blev gravid med hjälp av ivf trots förhöjda värden! Hoppas att levaxinet hjälper dig att få ett till efterlängtat barn.  Vi har inte kommit till ivf ännu, det är nästa steg. Vi rpovar med inseminationer, gjorde första förra cykeln och min läkare tycker att vi ska prova nästa veckan igen trots att jag inte hunnit börja med levaxin. 

Vilms: jag har bara fått provsvar att jag har för höga värden, men ännu ingen diagnos, och ska få levaxin utskrivet vid nästa läkarbesök. Tydligen är mina värden såpass lite förhöjda att man inte skulle medicinera om jag inte försökte bli gravid. Och jag har ägglossning, och regelbunden mens. 
    Pållan, hur höga värden hade du?
  • pållan

helena29: jag vet inte än! väntar på sista provsvaren och sen ska jag träffa läkaren och få veta mera och få medicin. Nu var det bara en sjuksköterska som läste mina provsvar och kollade i min journal för att jag bad henne. Hon sa bara att mina värden var marginellt förhöjda, men över vad de ska vara om man söker hjälp pga fertilitetsproblem. Och att jag kommer få levaxin. 

• helena29
    pållan skrev 2010-09-18 22:29:43 följande:
    helena29: jag vet inte än! väntar på sista provsvaren och sen ska jag träffa läkaren och få veta mera och få medicin. Nu var det bara en sjuksköterska som läste mina provsvar och kollade i min journal för att jag bad henne. Hon sa bara att mina värden var marginellt förhöjda, men över vad de ska vara om man söker hjälp pga fertilitetsproblem. Och att jag kommer få levaxin. 
    Får du försöka bli gravid under tiden du behandlas? Eller bad de deig vänta tills värdena blir stabiliserade...?
Svar på tråden Ni som blivit gravida med hjälp av levaxin