• helena29

Ni som blivit gravida med hjälp av levaxin

Jag hade tsh 3,9 och det ligger ju inom refrensområdet, men som sagt så sa sköterskan att hon ville ta om provet för att de fått lite nya värden att gå på? Kan tsh- provockså ara känsligt när man tar provet? Att man tex kan få annat värde om man testar igen?
    Om man får levaxin, brukar det ge effekt fort? Kan man få pergotime samtidigt?

• helena29
    pållan skrev 2010-09-17 21:53:39 följande:
    Å tack för era svar! Så skönt att veta att man inte är ensam om det här, och toppen att få bättre koll. 

Mirakelbarn: vad härligt att höra att du blev gravid med hjälp av ivf trots förhöjda värden! Hoppas att levaxinet hjälper dig att få ett till efterlängtat barn.  Vi har inte kommit till ivf ännu, det är nästa steg. Vi rpovar med inseminationer, gjorde första förra cykeln och min läkare tycker att vi ska prova nästa veckan igen trots att jag inte hunnit börja med levaxin. 

Vilms: jag har bara fått provsvar att jag har för höga värden, men ännu ingen diagnos, och ska få levaxin utskrivet vid nästa läkarbesök. Tydligen är mina värden såpass lite förhöjda att man inte skulle medicinera om jag inte försökte bli gravid. Och jag har ägglossning, och regelbunden mens. 
    Pållan, hur höga värden hade du?
  • helena29
    pållan skrev 2010-09-18 22:29:43 följande:
    helena29: jag vet inte än! väntar på sista provsvaren och sen ska jag träffa läkaren och få veta mera och få medicin. Nu var det bara en sjuksköterska som läste mina provsvar och kollade i min journal för att jag bad henne. Hon sa bara att mina värden var marginellt förhöjda, men över vad de ska vara om man söker hjälp pga fertilitetsproblem. Och att jag kommer få levaxin. 
    Får du försöka bli gravid under tiden du behandlas? Eller bad de deig vänta tills värdena blir stabiliserade...?
  • helena29
    pållan skrev 2010-09-19 11:38:19 följande:
    Nej de sa att jag inte behöver vänta på behandling. Jag frågade. Men det känns ändå lite otryggt, är ju rädd att nåt skulle gå fel (missfall eller ännu värre att barnet blir skadat) om jag till slut lyckas bli gravid.  Helena, vet du hur lång tid det tar innan levaxin verkar?
    Tyvärr vet jag inte det, det beror nog på hur högt värde man hade från början. Men med rätt dos kan det nog gå fort tror jag, några veckor. Det kan nog ibland vara svårinställt verkar det som och det kan svänga.
    Så det var fritt fram att försöka bli gravid på egen hand trots dina lite förhöjda värden?
    Var dina värden inom refrensområdet för icke gravida eller "villbligravid"?

Nån annan kanske vet om effekterna av Levaxin? Hur fort fet brukar gå innan effekt ses?
  • helena29

Har nu fått Levaxin 50 mg utskrivet och även Provera/Pergotime.
    Nån som vet om man går ner i vikt av Levaxin?

• helena29
    pållan skrev 2010-09-19 14:52:21 följande:
    Tack helena för svaret! Mina värden var bara förhöjda om man vill bli gravid. Om jag inte hade försökt bli gravid skulle jag inte ha fått medicin. Men sjuksköterskan bad mig också kolla med mamma om hon också haft problem med sköldkörteln, jag frågade och det har hon tydligen, och så skulle jag hålla ännu lite mera koll på mina värden... Får nog veta mera vid läkarbesöket, men blir jätteglad för all input här i forumet!

Helena29, vad jag förstår kan värdet variera från gång till gång, man kan t ex få högre värden pga stress.  
    Hur har det gått för dig??
  • helena29
    vilms07 skrev 2010-10-20 18:00:34 följande:
    Jag har tagit levaxin 1 månad nu, inte gravid men mitt tsh hade sjunkit ordentligt på bara 50 mikrogram. hoppas på nästa månad då det blir pergokur också.
    Härligt! Vilket värde hade du innan och nu? Ska också börja med pergo...spännande
  • helena29
    vilms07 skrev 2010-10-20 22:23:51 följande:
    hade 2,7 innan och nu 0,6 så en ordentlig effekt har det ju. jag känner dock inget alls rent fysiskt. när börjar du med pergo? jag börjar på söndag, mens idag.
    Ja, det var ju verkligen en rejäl sänkning. Bara på en månad? Hoppas mitt också sjunker så fort. Hur ofta ska man testa sig? Äter provera nu som ska framkalla mens sen börjar jag med pergo på cykeldag 3, borde bli runt 3-4 nov. Har du också tagit provera?
    pållan skrev 2010-10-21 00:05:59 följande:
    hej helena29! jag vet inte ännu, ska ta blodprov nu på fredag. hoppas! särskilt som jag också har fått pergo för första gången den här månaden... Hur har det gått för dig, fick du levaxin? och när börjar du med pergo?
    vilms07 skrev 2010-10-20 22:23:51 följande:
    hade 2,7 innan och nu 0,6 så en ordentlig effekt har det ju. jag känner dock inget alls rent fysiskt. när börjar du med pergo? jag börjar på söndag, mens idag.
    Å vad skönt att höra! Hoppas att mina värden också gått ner så mycket! lycka till med pergostarten, jag har precis tagit min första kur - tog sista tabletten i går. 
    Bara tagit levaxin 50mg i knappt en vecka och jag vet inte när jag ska nya prover igen. han sa inget om det.
    Ska ta provera i 10 dgr nu för att få menssen börja med pergo 3-4 nov kan jag tro.
    Skönt att du börjat med pergo, har du känt nåt speciellt? Hade du egen Äl eller hur var det? Vad tror din läkare om dina chanser med pergo?
  • helena29
    pållan skrev 2010-10-21 14:41:00 följande:
    Aha! De brukar visst ta nya prover efter 4-6 veckor eller så, för att se om värdena sjunker. Känner du nån skillnad nu när du tar levaxin?Spännande att det snart är dags för pergo också!

Jag har naturlig ägglossning, men VUL visar att jag bara lossar ett ägg per månad. Hoppas att pergon ska hjälpa mig att lossa två ägg, så jag dubblerar chansen att bli gravid ! Min läkare har bara sagt att det är värt att prova med pergo innan man går vidare till IVF, och att ja, två ägg betyder ju dubbelt så stor chans mot ett ägg. Så jag hoppas att pergon funkar (jag mådde jätteilla när jag tog tabletterna, så hoppas att det är värt det) och tror att det är dags för insemination i helgen eller början av nästa vecka. Få se vad VUL imorgon visar...
    jaha, illamående låter inget vidare. Kände du av ÄL bättre/mer?
Svar på tråden Ni som blivit gravida med hjälp av levaxin