• pållan

Ni som blivit gravida med hjälp av levaxin

Har ni blivit gravida med hjälp av levaxin? Berätta gärna! Har precis fått första genombrottet i utredningen: jag har marginellt förhöjda värden på sköldkörtelproverna och ska snart få levaxin. Så jag är jättespänd på om andra har fått levaxin som behandling mot barnlöshet och på om/hur det har fungerat! 

• Svar på tråden Ni som blivit gravida med hjälp av levaxin
  • pållan

Å tack för era svar! Så skönt att veta att man inte är ensam om det här, och toppen att få bättre koll. 

Mirakelbarn: vad härligt att höra att du blev gravid med hjälp av ivf trots förhöjda värden! Hoppas att levaxinet hjälper dig att få ett till efterlängtat barn.  Vi har inte kommit till ivf ännu, det är nästa steg. Vi rpovar med inseminationer, gjorde första förra cykeln och min läkare tycker att vi ska prova nästa veckan igen trots att jag inte hunnit börja med levaxin. 

Vilms: jag har bara fått provsvar att jag har för höga värden, men ännu ingen diagnos, och ska få levaxin utskrivet vid nästa läkarbesök. Tydligen är mina värden såpass lite förhöjda att man inte skulle medicinera om jag inte försökte bli gravid. Och jag har ägglossning, och regelbunden mens. 

• pållan

helena29: jag vet inte än! väntar på sista provsvaren och sen ska jag träffa läkaren och få veta mera och få medicin. Nu var det bara en sjuksköterska som läste mina provsvar och kollade i min journal för att jag bad henne. Hon sa bara att mina värden var marginellt förhöjda, men över vad de ska vara om man söker hjälp pga fertilitetsproblem. Och att jag kommer få levaxin. 

• pållan

Nej de sa att jag inte behöver vänta på behandling. Jag frågade. Men det känns ändå lite otryggt, är ju rädd att nåt skulle gå fel (missfall eller ännu värre att barnet blir skadat) om jag till slut lyckas bli gravid.  Helena, vet du hur lång tid det tar innan levaxin verkar?

• pållan

Tack helena för svaret! Mina värden var bara förhöjda om man vill bli gravid. Om jag inte hade försökt bli gravid skulle jag inte ha fått medicin. Men sjuksköterskan bad mig också kolla med mamma om hon också haft problem med sköldkörteln, jag frågade och det har hon tydligen, och så skulle jag hålla ännu lite mera koll på mina värden... Får nog veta mera vid läkarbesöket, men blir jätteglad för all input här i forumet!

Helena29, vad jag förstår kan värdet variera från gång till gång, man kan t ex få högre värden pga stress.  

• pållan
    helena29 skrev 2010-10-20 14:48:46 följande:
    Hur har det gått för dig??
    hej helena29! jag vet inte ännu, ska ta blodprov nu på fredag. hoppas! särskilt som jag också har fått pergo för första gången den här månaden... Hur har det gått för dig, fick du levaxin? och när börjar du med pergo?
    vilms07 skrev 2010-10-20 22:23:51 följande:
    hade 2,7 innan och nu 0,6 så en ordentlig effekt har det ju. jag känner dock inget alls rent fysiskt. när börjar du med pergo? jag börjar på söndag, mens idag.
    Å vad skönt att höra! Hoppas att mina värden också gått ner så mycket! lycka till med pergostarten, jag har precis tagit min första kur - tog sista tabletten i går. 

• pållan
    helena29 skrev 2010-10-20 20:28:51 följande:
    Härligt! Vilket värde hade du innan och nu? Ska också börja med pergo...spännande
    Helena, jag glömde - vet ju egentligen att du också fått 50mg levaxin! Har du tagit nya blodprovet ännu?
  • pållan
    helena29 skrev 2010-10-21 08:43:01 följande:
    Ja, det var ju verkligen en rejäl sänkning. Bara på en månad? Hoppas mitt också sjunker så fort. Hur ofta ska man testa sig? Äter provera nu som ska framkalla mens sen börjar jag med pergo på cykeldag 3, borde bli runt 3-4 nov. Har du också tagit provera?
    pållan skrev 2010-10-21 00:05:59 följande:
    hej helena29! jag vet inte ännu, ska ta blodprov nu på fredag. hoppas! särskilt som jag också har fått pergo för första gången den här månaden... Hur har det gått för dig, fick du levaxin? och när börjar du med pergo?

Å vad skönt att höra! Hoppas att mina värden också gått ner så mycket! lycka till med pergostarten, jag har precis tagit min första kur - tog sista tabletten i går. 
    Bara tagit levaxin 50mg i knappt en vecka och jag vet inte när jag ska nya prover igen. han sa inget om det.
    Ska ta provera i 10 dgr nu för att få menssen börja med pergo 3-4 nov kan jag tro.
    Skönt att du börjat med pergo, har du känt nåt speciellt? Hade du egen Äl eller hur var det? Vad tror din läkare om dina chanser med pergo?
    Aha! De brukar visst ta nya prover efter 4-6 veckor eller så, för att se om värdena sjunker. Känner du nån skillnad nu när du tar levaxin?Spännande att det snart är dags för pergo också!

Jag har naturlig ägglossning, men VUL visar att jag bara lossar ett ägg per månad. Hoppas att pergon ska hjälpa mig att lossa två ägg, så jag dubblerar chansen att bli gravid ! Min läkare har bara sagt att det är värt att prova med pergo innan man går vidare till IVF, och att ja, två ägg betyder ju dubbelt så stor chans mot ett ägg. Så jag hoppas att pergon funkar (jag mådde jätteilla när jag tog tabletterna, så hoppas att det är värt det) och tror att det är dags för insemination i helgen eller början av nästa vecka. Få se vad VUL imorgon visar...
  • pållan
    helena29 skrev 2010-10-21 14:59:16 följande:
    jaha, illamående låter inget vidare. Kände du av ÄL bättre/mer?
    Jag har inte haft ÄL ännu, men idag gör det lite ont i äggstocks-trakten så det är nog på gång. Räknar med ÄL i helgen eller början av nästa vecka. Jag brukar inte känna av ägglossningen i vanliga fall, så det ska bli spännande att se om det känns annorlunda den här gången. Hittills har jag bara känt av biverkningar av pegon: illamåendet och så är jag väldigt vram.
  • pållan

helena29: nej, vi sköt upp provtagningen igen! Läkaren trodde inte att provresultaten var relevanta ännu, så vi tar nya prover först i november. Känns vettigt, jag är otålig men samtidigt vill jag inte oroa mig i onödan pga att proverna tas för tidigt och blir missvisande. 

Vilms: hade ÄL i söndags - på dag 15 i cykeln - och har gjort insemination!  Är du på dag 8 i cykeln nu om du har tagit fyra tabletter pergo? Det låter som tidig ÄL i så fall, brukar du ha naturlig ÄL och i så fall vilken dag? Men vad jag har hört kan ju pergon ändra cykeln en hel del, jag har läst att ÄL kan inträffa från dag 10. Ska du göra VUL för att kolla? I så fall kan du ju mäta slemhinnan också. Lycka till, hoppas att det går bra!

• pållan
    vilms07 skrev 2010-10-26 22:37:14 följande:
    ja jag brukar ha naturlig ÄL men runt dag 19-20. skönt förstås att få tidigare ÄL men detta känns ju lite väl tidigt. när jag tog en halv tablett fick jag ÄL dag 14 tror jag och då blev ju cykeln normal på 28 dagar istället för 33 dagar. 
    och jag befinner mig inte i samma stad som min sambo så får jag ÄL innan fredag har jag ju tagit pergo förgäves. suck! så himla trött på att vänta på att bli gravid nu!

spännande med insemination! är det första ggn? 
    Om du fick ÄL dag 14 på en halv tablett kanske ÄL kommer tidigare med en hel tablett? Vad trist om ni skulle missa Äl! Men kanske beror utslaget på stickorna bara på att du har starkare hormonpåslag med pergo än utan? Vilken sorts test använder du?  Hoppas att ÄL dröjer tills på fredag! 

Ja det är jättespännande! Det är tredje inseminationen vi gör, men första gången med pergo så jag är lite mera hoppfull  
  • pållan
    vilms07 skrev 2010-10-27 17:36:33 följande:
    jag har kollat med testlagrets ÄL-tester men köpte idag clearblues digitala som ej gav utslag, phu! känns skönt, skulle det i värsta fall bli utslag imorgon kan kanske sambon åka hit men idag hade vi inte kunnat ses.

hur får man göra insemination? är det något ni gör privat innan ivf eller?

när har du BIM? 
    Å vad skönt! Numera använder jag bara clearblues ÄL-tester, alla andra är svåra att tyda tycker jag men Clearblue har alltid stämt med VUL så de litar jag på. Hoppas att ni inte får utslag förrän tidigast på fredag! 

Ja vi gör inseminationer privat på Sophiahemmet i Sthlm. Det ökar ju chanserna något. Vi gjorde de första inseminationerna under vår utredning och nu provar vi med ett par inseminationer i stimulerad cykel i väntan på IVF, vi står i landstingskön. Hoppas  såklart slippa IVF, men chansen är ju inte så jättestor. 
Svar på tråden Ni som blivit gravida med hjälp av levaxin