• pållan

Ni som blivit gravida med hjälp av levaxin

Har ni blivit gravida med hjälp av levaxin? Berätta gärna! Har precis fått första genombrottet i utredningen: jag har marginellt förhöjda värden på sköldkörtelproverna och ska snart få levaxin. Så jag är jättespänd på om andra har fått levaxin som behandling mot barnlöshet och på om/hur det har fungerat! 

• Svar på tråden Ni som blivit gravida med hjälp av levaxin
  • pållan

Nej de sa att jag inte behöver vänta på behandling. Jag frågade. Men det känns ändå lite otryggt, är ju rädd att nåt skulle gå fel (missfall eller ännu värre att barnet blir skadat) om jag till slut lyckas bli gravid.  Helena, vet du hur lång tid det tar innan levaxin verkar?

• helena29
    pållan skrev 2010-09-19 11:38:19 följande:
    Nej de sa att jag inte behöver vänta på behandling. Jag frågade. Men det känns ändå lite otryggt, är ju rädd att nåt skulle gå fel (missfall eller ännu värre att barnet blir skadat) om jag till slut lyckas bli gravid.  Helena, vet du hur lång tid det tar innan levaxin verkar?
    Tyvärr vet jag inte det, det beror nog på hur högt värde man hade från början. Men med rätt dos kan det nog gå fort tror jag, några veckor. Det kan nog ibland vara svårinställt verkar det som och det kan svänga.
    Så det var fritt fram att försöka bli gravid på egen hand trots dina lite förhöjda värden?
    Var dina värden inom refrensområdet för icke gravida eller "villbligravid"?

Nån annan kanske vet om effekterna av Levaxin? Hur fort fet brukar gå innan effekt ses?
  • pållan

Tack helena för svaret! Mina värden var bara förhöjda om man vill bli gravid. Om jag inte hade försökt bli gravid skulle jag inte ha fått medicin. Men sjuksköterskan bad mig också kolla med mamma om hon också haft problem med sköldkörteln, jag frågade och det har hon tydligen, och så skulle jag hålla ännu lite mera koll på mina värden... Får nog veta mera vid läkarbesöket, men blir jätteglad för all input här i forumet!

Helena29, vad jag förstår kan värdet variera från gång till gång, man kan t ex få högre värden pga stress.  

• helena29

Har nu fått Levaxin 50 mg utskrivet och även Provera/Pergotime.
    Nån som vet om man går ner i vikt av Levaxin?

• Dara01
    helena29 skrev 2010-09-19 13:48:02 följande:
    Tyvärr vet jag inte det, det beror nog på hur högt värde man hade från början. Men med rätt dos kan det nog gå fort tror jag, några veckor. Det kan nog ibland vara svårinställt verkar det som och det kan svänga.
    Så det var fritt fram att försöka bli gravid på egen hand trots dina lite förhöjda värden?
    Var dina värden inom refrensområdet för icke gravida eller "villbligravid"?

Nån annan kanske vet om effekterna av Levaxin? Hur fort fet brukar gå innan effekt ses?
    Effekten av levaxin kan mätas efter 5 veckor. Det brukar ta några månader att ställa in en patient på rätt dos. Man brukar börja med lägsta dosen och sedan finslipa tills det blir rätt. När dosen sedan är rätt brukar man ta ett prov var tredje månad. 
  • helena29
    pållan skrev 2010-09-19 14:52:21 följande:
    Tack helena för svaret! Mina värden var bara förhöjda om man vill bli gravid. Om jag inte hade försökt bli gravid skulle jag inte ha fått medicin. Men sjuksköterskan bad mig också kolla med mamma om hon också haft problem med sköldkörteln, jag frågade och det har hon tydligen, och så skulle jag hålla ännu lite mera koll på mina värden... Får nog veta mera vid läkarbesöket, men blir jätteglad för all input här i forumet!

Helena29, vad jag förstår kan värdet variera från gång till gång, man kan t ex få högre värden pga stress.  
    Hur har det gått för dig??
  • vilms07

Jag har tagit levaxin 1 månad nu, inte gravid men mitt tsh hade sjunkit ordentligt på bara 50 mikrogram. hoppas på nästa månad då det blir pergokur också.

• helena29
    vilms07 skrev 2010-10-20 18:00:34 följande:
    Jag har tagit levaxin 1 månad nu, inte gravid men mitt tsh hade sjunkit ordentligt på bara 50 mikrogram. hoppas på nästa månad då det blir pergokur också.
    Härligt! Vilket värde hade du innan och nu? Ska också börja med pergo...spännande
  • vilms07
    helena29 skrev 2010-10-20 20:28:51 följande:
    Härligt! Vilket värde hade du innan och nu? Ska också börja med pergo...spännande
    hade 2,7 innan och nu 0,6 så en ordentlig effekt har det ju. jag känner dock inget alls rent fysiskt. när börjar du med pergo? jag börjar på söndag, mens idag.
  • pållan
    helena29 skrev 2010-10-20 14:48:46 följande:
    Hur har det gått för dig??
    hej helena29! jag vet inte ännu, ska ta blodprov nu på fredag. hoppas! särskilt som jag också har fått pergo för första gången den här månaden... Hur har det gått för dig, fick du levaxin? och när börjar du med pergo?
    vilms07 skrev 2010-10-20 22:23:51 följande:
    hade 2,7 innan och nu 0,6 så en ordentlig effekt har det ju. jag känner dock inget alls rent fysiskt. när börjar du med pergo? jag börjar på söndag, mens idag.
    Å vad skönt att höra! Hoppas att mina värden också gått ner så mycket! lycka till med pergostarten, jag har precis tagit min första kur - tog sista tabletten i går. 

Svar på tråden Ni som blivit gravida med hjälp av levaxin