Vad är skillnaden på att rösta blankt och att inte rösta alls?
Ja förklara för mig:
Ja förklara för mig:
Att rösta blankt gör ju ingen skillnad på så sätt att något parti får större utrymme att bestämma under kommande mandatperiod. MEN det innebär att du visar att du tycker att demokratin är viktig och att du därför utför din medborgerliga rätt (skyldighet!?) och rösar även om du inte vet vem du vill ska regera.
Om du har svårt att bestämma dig skulle jag dock vilja tipsa om svt/( sveriges radios tjänst valpejl.se. där kan du läsa om olika partier och deras kandidater. DU kan dessutom göra deras test där du får svara på vad du tycker i olika politiska frågor, utifrpn dina svar matchas du sedan mot de olika partiernas åsikter och kan på så sätt se vilket/vilka du har mest lik vilja som. Dessutom matchas du mot deras kandidater så att du till och med kan se vilken kandidat som tycker mest likt dig i olika frågor och sedan läsa om den. Det kan ge en vink eller bekräfta det du redan tänker i alla fall.
Jag kan tycka att en blank röst iaf visar på ett visst engagemang. Att skita i att rösta alls är som att kasta skit på de människor i världen som inte har möjlighet att rösta fast de vill.
De blandka rösterna räknas och det görs inte på de som inte gick och röstade.