• Bebis050810

Vad är skillnaden på att rösta blankt och att inte rösta alls?

Ja förklara för mig:

Vad är skillnaden på att rösta blankt och att inte rösta alls?

(¯`°?.¸ ♥ Mamma 2005 och 2008 BF 101115 ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Vad är skillnaden på att rösta blankt och att inte rösta alls?
  • k a t t a
    Bebis050810 skrev 2010-09-13 17:36:13 följande:
    Ja men vad är bäst lixom??
    Om jag inte kan komma på vem jag ska rösta på, jag försöker verkligen hitta vad jag ska stå men det är så mkt att sätta sig in i ju!!!
    Om jag då inte kommer fram till nåt, vad är då bäst?? att inte rösta alls eller att rösta blankt?
    För att rösta blankt gör väl inte heller nån skillnad för valet liksom.....? eller?
    Alltid bättre att rösta blankt än att inte rösta alls!! Så kan man t ex hålla ute Sverigedemokrater och sånt pack genom att man påverkar statistiken.
  • Micke
    xXMaLoXx skrev 2010-09-13 23:38:50 följande:
    Det har sagts någonstans att de blanka rösterna tillgodoräknas det vinnande partiet.

Well, jag röstar så jag behöver egentligen inte bekymra mig.
    "Om du röstar blankt, dvs. lämnar valsedeln tom räknas den som en blank röst vid sammanräkningen. Den blanka rösten räknas som ogiltig för att den inte ska påverka mandatfördelningen mellan partierna. Valmyndigheten redovisar vid varje val i resultatpresentationen hur många som röstat blankt."

www.val.se/valet_2010/personrosta_valsedlar/blanka_valsedlar/index.html
  • xXMaLoXx
    Silverkatten06 skrev 2010-09-13 23:38:59 följande:
    Nej, de tilldelas inte det vinnande partiet. En blank röst räknas som ogiltig eftersom det annars skulle påverka mandatfördelningen. Däremot så redovisas alltid hur många som röstat blankt.

Personligen ser jag det lite så här:

Att inte rösta alls = jag struntar i både min demokratiska rätt/skyldighet att rösta och i vem som regerar.

Att rösta blankt =  jag vill utöva min demokratiska rätt/skyldighet att rösta, men hittar inget parti som överensstämmer med mina åsikter.
    Då är jag med :)
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Micke
    k a t t a skrev 2010-09-13 23:40:15 följande:
    Alltid bättre att rösta blankt än att inte rösta alls!! Så kan man t ex hålla ute Sverigedemokrater och sånt pack genom att man påverkar statistiken.
    Nej, det har ingen sådan påverkan. 
  • Llimen

Att rösta blankt gör ju ingen skillnad på så sätt att något parti får större utrymme att bestämma under kommande mandatperiod. MEN det innebär att du visar att du tycker att demokratin är viktig och att du därför utför din medborgerliga rätt (skyldighet!?) och rösar även om du inte vet vem du vill ska regera.

Om du har svårt att bestämma dig skulle jag dock vilja tipsa om svt/( sveriges radios tjänst valpejl.se. där kan du läsa om olika partier och deras kandidater. DU kan dessutom göra deras test där du får svara på vad du tycker i olika politiska frågor, utifrpn dina svar matchas du sedan mot de olika partiernas åsikter och kan på så sätt se vilket/vilka du har mest lik vilja som. Dessutom matchas du mot deras kandidater så att du till och med kan se vilken kandidat som tycker mest likt dig i olika frågor och sedan läsa om den. Det kan ge en vink eller bekräfta det du redan tänker i alla fall.

• Bebis050810
    Llimen skrev 2010-09-14 15:06:23 följande:
    Att rösta blankt gör ju ingen skillnad på så sätt att något parti får större utrymme att bestämma under kommande mandatperiod. MEN det innebär att du visar att du tycker att demokratin är viktig och att du därför utför din medborgerliga rätt (skyldighet!?) och rösar även om du inte vet vem du vill ska regera.

Om du har svårt att bestämma dig skulle jag dock vilja tipsa om svt/( sveriges radios tjänst valpejl.se. där kan du läsa om olika partier och deras kandidater. DU kan dessutom göra deras test där du får svara på vad du tycker i olika politiska frågor, utifrpn dina svar matchas du sedan mot de olika partiernas åsikter och kan på så sätt se vilket/vilka du har mest lik vilja som. Dessutom matchas du mot deras kandidater så att du till och med kan se vilken kandidat som tycker mest likt dig i olika frågor och sedan läsa om den. Det kan ge en vink eller bekräfta det du redan tänker i alla fall.
    Jo jag har gjort det testet, Sverigedemokrat blev jag.
    (¯`°?.¸ ♥ Mamma 2005 och 2008 BF 101115 ♥ ¸.?°´¯)
  • M C
    Llimen skrev 2010-09-14 15:06:23 följande:

Hahaha, jag ska tydligen rösta på KD! *döööör*
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • vackrastarflow

Jag kan tycka att en blank röst iaf visar på ett visst engagemang. Att skita i att rösta alls är som att kasta skit på de människor i världen som inte har möjlighet att rösta fast de vill.

• vackrastarflow
    Bebis050810 skrev 2010-09-14 15:46:22 följande:
    Jo jag har gjort det testet, Sverigedemokrat blev jag.
    Jag litar inte allt för mycket på de där valtesterna. Jag blir olika på olika sajter. Och det är oftast inte så att de tar upp SDs huvudfrågor i testet...
  • AnnaVe

De blandka rösterna räknas och det görs inte på de som inte gick och röstade.

Svar på tråden Vad är skillnaden på att rösta blankt och att inte rösta alls?