• Bebis050810

Vad är skillnaden på att rösta blankt och att inte rösta alls?

Ja förklara för mig:

Vad är skillnaden på att rösta blankt och att inte rösta alls?

(¯`°?.¸ ♥ Mamma 2005 och 2008 BF 101115 ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Vad är skillnaden på att rösta blankt och att inte rösta alls?
  • Pyris

Undrade detsamma, då jag inte tycker något parti passar mig. Dom vill ta bort eller lägga till något som jag verkligen inte vill. Så jag tänkte också strunta i det, men får la masa mig bort o lägga en blank röst då.

Alla testen jag tar får jag alltid SD, förutom på aftonbladets, där fick jag Piratpartiet 

• vackrastarflow

Här är en bra synvinkel på att rösta blankt

• oktoberlycka83

Att rösta blankt betyder väl att  man vill visa inget parti riktigt passar ens åsikter. Typ?

• Elli47

När man röstar blankt så använder man sin rösträtt vilket är viktigt tycker jag!

• Llimen
    Bebis050810 skrev 2010-09-14 15:46:22 följande:
    Jo jag har gjort det testet, Sverigedemokrat blev jag.
    M C skrev 2010-09-14 15:55:38 följande:
    Hahaha, jag ska tydligen rösta på KD! *döööör*
    Man kan ju ta bort de partier man vet redan innan att man absolut inte tänker rösta på. MEnar inte att det alltid ger ett svar men det KAN vara en hjälp om man står och vacklar. Dessutom kan det få en att fundera kring de frågor som är aktuella.
    Samtidigt bör man dock ta en koll på partiernas ideologier eftersom de spelar stor roll i det långa loppet men kanske inte alltid syns jättemycket mitt i en valrörelse...(när alla bara vill vinna röster)
  • ModestyB

Inte rösta alls= inte nyttja den rätt att påverka demokratiskt du har som medborgare. Det gör i mina ögon att du sedan inte har någon rätt att yttra dig kritiskt om rådande system inte skulle falla dig på läppen vid något tillfälle. Finns nog inget värre sätt att vara nonchalant på.

Rösta blankt= Du röstar, men din röst betyder "det finns inget parti som motsvarar det jag efterfrågar politiskt". Bra mycket bättre än att inte rösta alls.

• Herr Anders
    ModestyB skrev 2010-09-14 20:13:53 följande:
    Inte rösta alls= inte nyttja den rätt att påverka demokratiskt du har som medborgare. Det gör i mina ögon att du sedan inte har någon rätt att yttra dig kritiskt om rådande system inte skulle falla dig på läppen vid något tillfälle. Finns nog inget värre sätt att vara nonchalant på.
    Och hur mycket är den rätten värd? Egentligen?

Att välja diktator vart fjärde år känns inte som höjden av demokrati direkt. Går man efter de gamla grekiska definitionerna så är det inte ens demokrati. Så, jo, jag tycker man har alldeles utmärkt rätt att yttra sig kritiskt om det rådande systemet även om man inte röstat.
  • Llimen
    Herr Anders skrev 2010-09-14 20:26:29 följande:
    Och hur mycket är den rätten värd? Egentligen?

Att välja diktator vart fjärde år känns inte som höjden av demokrati direkt. Går man efter de gamla grekiska definitionerna så är det inte ens demokrati. Så, jo, jag tycker man har alldeles utmärkt rätt att yttra sig kritiskt om det rådande systemet även om man inte röstat.
    Fast vad menar du med DIKTATOR???

Vi väljer i Sverige 349 riksdagsledamöter som tillsammans besrämmer vad som ska hända och ske i vårt land de närmsta 4 åren, finns ingen envåldshärskare här. Jg måste faktiskt hålla med Modesty B (och andra) bryr man sig inte om att gå och rösta har man tydligt visat att man inte bryr sig om vem som bestämmer och  vilken riktning landet ska styras, alltså har man heller ingen rätt att klaga på dem som styr. Röstar man inte så visar man istället att man inte tycker det är viktigt att få vara med och bestämma= man skulle kunna tänka sig att bo i ett land styrt av en diktator.
  • Herr Anders
    Llimen skrev 2010-09-15 08:11:51 följande:
    Fast vad menar du med DIKTATOR???
    Tusen miljoner ursäkter för mitt slarviga språkbruk. Jag menar förstås diktatorER.

Hur som haver är min kritik lika giltig ändå. Ingen kan påstå att det svenska systemet är särskilt demokratiskt annat än med 1800-talsmått mätt (vilket kanske inte är förvånande med tanke på att systemet är från 1800-talet).
Svar på tråden Vad är skillnaden på att rösta blankt och att inte rösta alls?