Inlägg från: Llimen |Visa alla inlägg
  • Llimen

Vad är skillnaden på att rösta blankt och att inte rösta alls?

Att rösta blankt gör ju ingen skillnad på så sätt att något parti får större utrymme att bestämma under kommande mandatperiod. MEN det innebär att du visar att du tycker att demokratin är viktig och att du därför utför din medborgerliga rätt (skyldighet!?) och rösar även om du inte vet vem du vill ska regera.

Om du har svårt att bestämma dig skulle jag dock vilja tipsa om svt/( sveriges radios tjänst valpejl.se. där kan du läsa om olika partier och deras kandidater. DU kan dessutom göra deras test där du får svara på vad du tycker i olika politiska frågor, utifrpn dina svar matchas du sedan mot de olika partiernas åsikter och kan på så sätt se vilket/vilka du har mest lik vilja som. Dessutom matchas du mot deras kandidater så att du till och med kan se vilken kandidat som tycker mest likt dig i olika frågor och sedan läsa om den. Det kan ge en vink eller bekräfta det du redan tänker i alla fall.

• Llimen
    Bebis050810 skrev 2010-09-14 15:46:22 följande:
    Jo jag har gjort det testet, Sverigedemokrat blev jag.
    M C skrev 2010-09-14 15:55:38 följande:
    Hahaha, jag ska tydligen rösta på KD! *döööör*
    Man kan ju ta bort de partier man vet redan innan att man absolut inte tänker rösta på. MEnar inte att det alltid ger ett svar men det KAN vara en hjälp om man står och vacklar. Dessutom kan det få en att fundera kring de frågor som är aktuella.
    Samtidigt bör man dock ta en koll på partiernas ideologier eftersom de spelar stor roll i det långa loppet men kanske inte alltid syns jättemycket mitt i en valrörelse...(när alla bara vill vinna röster)
  • Llimen
    Herr Anders skrev 2010-09-14 20:26:29 följande:
    Och hur mycket är den rätten värd? Egentligen?

Att välja diktator vart fjärde år känns inte som höjden av demokrati direkt. Går man efter de gamla grekiska definitionerna så är det inte ens demokrati. Så, jo, jag tycker man har alldeles utmärkt rätt att yttra sig kritiskt om det rådande systemet även om man inte röstat.
    Fast vad menar du med DIKTATOR???

Vi väljer i Sverige 349 riksdagsledamöter som tillsammans besrämmer vad som ska hända och ske i vårt land de närmsta 4 åren, finns ingen envåldshärskare här. Jg måste faktiskt hålla med Modesty B (och andra) bryr man sig inte om att gå och rösta har man tydligt visat att man inte bryr sig om vem som bestämmer och  vilken riktning landet ska styras, alltså har man heller ingen rätt att klaga på dem som styr. Röstar man inte så visar man istället att man inte tycker det är viktigt att få vara med och bestämma= man skulle kunna tänka sig att bo i ett land styrt av en diktator.
  • Llimen
    bakeacake skrev 2010-09-15 08:31:33 följande:
    Fast du kanske tycker vi ska ha direkt demokrati istället?
    ModestyB skrev 2010-09-15 09:43:33 följande:
    Direkt demokrati genomförs också genom omröstningar, så jag tror knappast det kan vara så han menar. Hans inlägg verkade inte särskilt genomtänkt alls, eftersom det saknade alternativ till demokratisk omröstning och han på fullaste allvar verkar ha missförstått det svenska statsskicket så pass att han räds rösta fram en diktator vart 4:e år.
    Frågan är dessutom hur mycket bättre det skulle kunna bli och VEM som skulle hålla samhället rullande om alla röstberättigade skulle rösta i varje sakfråga som måste beslutas i. Det skulle ju innebra att vi alla fick ägna stor del av vår vakna tid till att sätta oss in i sakfrågor och de olika alternativ som finns.
    När människor inte ens orkar bry sig tillräkligt mycket om vår demokratiska rättighet (i mina ögon skyldighet) att rösta i riksdags/landstings/kommunalVAL för att orka sätta sig in i alternativen som finns (eller starta ett eget parti och försöka nå 4% gränsen), så förstår jag inte alls hur ett system med medborgarstyre i varje sakfråga skulle kunna fungera.

Herr Anders: du får gärna förklara för oss andra vilket alternativ du tycker skulle vara bättre än det "1800-talssystem" vi har nu?? Har du exempel på länder där detta verkligen fungerar vore det ännu bättre.
  • Llimen
    AnnaVe skrev 2010-09-15 12:37:48 följande:
    Wikipedia är inte sämre än någon annan internetkälla
    Wikipedia ÄR sämre än många andra källor eftersom den bygger på att alla och envar kan gå in och skriva in det de "vet" om ett ämne. Det innebär att säkerheten bakom texterna är minimal, det är ofta knappa källhänvisningar och går därför inte att lita på att "faktan" överensstämmer med verkligheten.
  • Llimen
    Herr Anders skrev 2010-09-15 10:18:29 följande:
    Det förvånar mig alltid lite att folk i allmänhet har så svårt att se utanför det existerande. Även om det förstås är något som är mycket enkelt att säga för den som liksom jag redan har blivit visad på bättre alternativ.

Men det är förstås inte svårare än att jag visar er andra lite alternativ också. T ex detta:
    sv.wikipedia.org/wiki/Representativ_direktdem...
    Om man verkligen hittade system som i praktiken fungerar skulle jag absolut vilja utveckla demokratin. Jag har dock inte sett förslag på FUNGERANDE system som inte riskerar att leda till demokratiskt förfall och tycker därför att det system vi har idag fungerar bra.
    Att det fungerar bra bygger naturligtvis på att människor bryr sig om att sätta sig in i politiken tillräckligt mycket för att kunna utse en representant för dem själva (i form av ett parti). Bryr sig människor inte om att rösta förfaller demokratin.

Få jag dessutom fråga dig hur du tror att ditt system med representativ direktdemokrati skulle förmå människor att engagera sig mer i politiken? Varför skulle detta få människor att bättre veta vem som skulle representera dem på bästa sätt?
    Hur skulle man få röstningssystemet att fungera på ett säkert och effektivt sätt (helst utan att en enorm del av statsbudgeten går dit)?

Att jämföra hur man får en bolagsstyrelse att fungera med hur man sköter styrandet av ett land med 9 miljoner invånare (eller kanske mångdubbelt fler) känns naivt, en bolagsstyrelse har både färre beslut och färre deltagare och kan därför styras med mer direkt demokrati.
  • Llimen
    Herr Anders skrev 2010-09-15 13:51:26 följande:
    Om alla resonerade så skulle vi fortfarande leva på stenåldern. Det säger sig självt att någon måste gå först någon gång.
    Llimen skrev 2010-09-15 13:11:20 följande:
    Få jag dessutom fråga dig hur du tror att ditt system med representativ direktdemokrati skulle förmå människor att engagera sig mer i politiken? Varför skulle detta få människor att bättre veta vem som skulle representera dem på bästa sätt?
    Jag sa inte att folk kommer engagera sig MER i politiken pga representativ direktdemokrati utan att FLER kommer engagera sig. Detta motiverar jag med att alternativen ökar i en representativ direktdemokrati. Vilket borde leda till att en del av dem som idag inte röstar därför att de 7-8 partier som det är tillåtet att rösta på inte representerar dem skulle känna sig mer motiverade att delta i politiken.Inte bolagsSTYRELSE utan bolagsSTÄMMA. En bolagsstyrelse är bara en liten klick människor som alldeles säkert kan diskutera sig fram till konsensus eller i värsta fall rösta via handuppräckning. En bolagsstämma är däremot ett tillfälle då hundratals miljoner aktier, var och en med en rösträtt (och vissa dessutom med flera) ska rösta om olika beslut. Detta görs ibland idag med datoriserade system där ett antal konsultföretag agerar "representanter" till vilka olika institutionella placerare (framförallt pensionsfonder och andra som inte själva vill ta aktiv del i företagens styrelse) delegerar sin röst.

Det hela har förstås väldigt lite med demokrati att göra men som system räknat är det ett rätt bra exempel på representativ direktdemokrati. Det visat om inte annat att det är fullt möjligt och dessutom rätt billigt att sätta upp de tekniska system som krävs för sådana här nya former av demokrati.
    Fast jag anser att om man ska byta ut ett så viktigt system som det demokratiska så gäller det att det anses vara fungerande, saker som hjulet kan man chansa på att det fungerar eftersom ett misslyckande inte är hela världen. Demokratin däremot kan man inte chansa med. Men visst kan (och ska) man arbeta för att utvceckla system som är så välfungerande som möjligt, det håller jag  med dig om till fullo.

Angående MER och FLER så tror jag att FLER måste engagera sig MER för att få ditt system att fungera. Idag orkar ca 1,2 miljoner av Sveriges befolkning inte ens ta sig till valurnorna vart fjärnde år. Om man ska kunna få ditt system att fungera så måste man ju antingen själv sätta sig in i sakfrågorna eller sätta sig in i vem som bäst representerar mina åsikter. Detta tror jag kräver ett större engagemang och frågan är alltså om människor verkligen kommer göra det eller om det blir som Modesty B menade tidigare att det bara kommer att vara de starka som hörs medans de svaga hörs mindre och mindre. Gamla och sjuka till exempel, eller människor med språksvårigheter, har ofta inte samma förutsättningar som välutbildade att göra sig hörda och eller sätta sig in i möjligheterna.  Jag TROR att detta därför inte ökar demokratin utan snarare ökar riskerna för diktatur.

Angående bolagen kan jag bara be om ursäkt att jag läste din text fel. Men fortfarande tror jag att det handlar om färre beslut än vad som skulle krävas för att sköta ett land med samma metod.
  • Llimen
    AnnaVe skrev 2010-09-15 13:58:23 följande:
    De som är admin på wikipeida kollar allt som skrivs så att det stämmer.
    Visserligen görs kontroller precis som du säger. Men många sidor saknar ändå källhänvisningar och är alltså inte pålitliga. Kontrollerna görs heller inte i samma takt som ny "fakta" publiceras (eftersom så många är inne och skriver). Jag använder mig själv av wikipedia i vissa sammanhang och tycker det är jättebra att det finns, problemet är bara att många ser det som ett uppslagsverk precis som NE eller liknande. Ska man läsa på wikipedia måste man vara medveten om att allt inte nödvändigtvis stämmer och därmed också källkritisk. Wikipedia är tex INTE godkänt som källa om du pluggar på högskolan av de anledningar jag nämnt.
Svar på tråden Vad är skillnaden på att rösta blankt och att inte rösta alls?