Inlägg från: xXMaLoXx |Visa alla inlägg
  • xXMaLoXx

Vad är skillnaden på att rösta blankt och att inte rösta alls?

ChAlAn skrev 2010-09-13 22:30:13 följande:
    Det är bättre att rösta blankt än att inte rösta alls. Om mindre än en viss procent av befolkningen röstar (lite osäker men tror att det är 70%) så förklaras valet ogiltigt. Den risken är inte särskilt stor men det är väl bättre att visa att man har pallrat sig till vallokalen.
    Fast är det inte så att de blanka rösterna tilldelas det vinnande partiet? Det spelar väl kanske inte någon roll egentligen, men man kankse tycker att det är helfel parti som vann.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • xXMaLoXx
    Micke skrev 2010-09-13 23:35:34 följande:
    Nej blanka röster tillfaller givetvis inget parti. 
    Det har sagts någonstans att de blanka rösterna tillgodoräknas det vinnande partiet.

Well, jag röstar så jag behöver egentligen inte bekymra mig.
  • xXMaLoXx
    Silverkatten06 skrev 2010-09-13 23:38:59 följande:
    Nej, de tilldelas inte det vinnande partiet. En blank röst räknas som ogiltig eftersom det annars skulle påverka mandatfördelningen. Däremot så redovisas alltid hur många som röstat blankt.

Personligen ser jag det lite så här:

Att inte rösta alls = jag struntar i både min demokratiska rätt/skyldighet att rösta och i vem som regerar.

Att rösta blankt =  jag vill utöva min demokratiska rätt/skyldighet att rösta, men hittar inget parti som överensstämmer med mina åsikter.
    Då är jag med :)
Svar på tråden Vad är skillnaden på att rösta blankt och att inte rösta alls?