• två lingon och ett blåbär

Hur många läxor/vecka i åk 3?

Som rubriken säger: Hur många läxor/v har era barn som går i årskurs 3?
    Min dotter har 4 läxor i veckan, vilket jag tycker är för mycket.
    Två av läxorna är dessutom sådana som inte blir klara vid ett tillfälle utan måste göras flera gånger under veckan.
    Hon har en fritidsaktivitet på tisdagar, förövrig blir det inte tid till att träffa vänner under veckorna utan endast på helgerna, men även lördag och söndag måste det göras lite läxa om hon ska hinna med

• Svar på tråden Hur många läxor/vecka i åk 3?
  • Anna Lisa

Jag har inte skolbarn än, men det låter för mkt med 4 läxor, de ska inte ta så mkt av fritiden, barn ska ju hinna leka tycker jag.

• garib

Nar barnen ar i skolaldern ska de fokusera pa skolarbetet,inte gora andra saker.Sveriges barn och foraldrar ar bortskamda.Arbetsmoral,vad ar det

• Nannafia

Vi har också haft så mycket läxor förra skolåret; hade då en son i 3an och en i 5an. Jag vill gärna att de ska klara sina läxor, och få stöd av föräldrarna, så det tog massor av tid även av mig. I trean hade han; läsläxa med ibland tillhörande läsförståelsepapper att fylla i skriftligt(flera ggr/v), matteläxa (som också måste förhöras flera ggr/v - matteminuten tex..) stavningsläxa, geografi och ofta även engelska.
    Jag kan inte minnas att vi hade så många läxor i den åldern... Tycker nog att man kan dra ner antalet läxor. Om man tycker att man inte hinner under läsåret utan så mycket läxor är mitt förslag att minska omfattningen på sommarlovet. Tror de flesta inte kan få ihop 10 v ledigt för sina barn.

• två lingon och ett blåbär

Min dotter har inlärningssvårigheter och jag är rädd att denna mäng läxor ska göra att hon tappar sin motivation och lust att lära,
    Dessutom anser jag att en utbildad lärare har större kompetens att utbilda mitt barn i skolämnen en jag själv har.

• Bedhead
    garib skrev 2010-09-11 10:51:30 följande:
    Nar barnen ar i skolaldern ska de fokusera pa skolarbetet,inte gora andra saker.Sveriges barn och foraldrar ar bortskamda.Arbetsmoral,vad ar det
    Märkligt. Jag gjorde en massa andra saker när jag var barn, lekte med kompisar, red, läste en massa böcker. Det blev folk av mig med.
    Med tanke på att min "skolålder" var 9+4+4=17 år lång hade det ju varit lite trist att inte göra något annat än skolarbete under alla dessa år, tycker du inte det?
    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Anna Lisa
    Nannafia skrev 2010-09-11 10:56:23 följande:
    Vi har också haft så mycket läxor förra skolåret; hade då en son i 3an och en i 5an. Jag vill gärna att de ska klara sina läxor, och få stöd av föräldrarna, så det tog massor av tid även av mig. I trean hade han; läsläxa med ibland tillhörande läsförståelsepapper att fylla i skriftligt(flera ggr/v), matteläxa (som också måste förhöras flera ggr/v - matteminuten tex..) stavningsläxa, geografi och ofta även engelska.
    Jag kan inte minnas att vi hade så många läxor i den åldern... Tycker nog att man kan dra ner antalet läxor. Om man tycker att man inte hinner under läsåret utan så mycket läxor är mitt förslag att minska omfattningen på sommarlovet. Tror de flesta inte kan få ihop 10 v ledigt för sina barn.
    Tycker också att det är vetigare att minska på sommarlovet än att ge mkt läxor för att hinna med.
  • Nannafia
    två lingon och ett blåbär skrev 2010-09-11 11:02:39 följande:

Min dotter har inlärningssvårigheter och jag är rädd att denna mäng läxor ska göra att hon tappar sin motivation och lust att lära,
    Dessutom anser jag att en utbildad lärare har större kompetens att utbilda mitt barn i skolämnen en jag själv har.

Jag förstår vad du menar. Mina pojkar har inte några inlärningssvårigheter, men under intensiva läxperioder har jag ändå sett att man tar död på lust och motivation. Jag tror att Garib har fel. Jag är INTE bortskämd, inte mina söner heller. Jag har själv gått i skolan i 17 år, och har lärt mig mycket av det! Ägnar stor del av min tid till att hjälpa mina barn, för att jag vill det! Men vissa saker tycker jag helt enkelt att de kan ta i skolan. Mina barn har inte en massa aktiviteter, det tycker jag att barn ofta har lite väl mycket av i detta landet. Stressen letar sig ner långt ner i åldrarna. MEN, lite vila och ledigt kan väl de också få ha, precis som vi föräldrar efter en arbetsdag?
Svar på tråden Hur många läxor/vecka i åk 3?