• två lingon och ett blåbär

Hur många läxor/vecka i åk 3?

Som rubriken säger: Hur många läxor/v har era barn som går i årskurs 3?
    Min dotter har 4 läxor i veckan, vilket jag tycker är för mycket.
    Två av läxorna är dessutom sådana som inte blir klara vid ett tillfälle utan måste göras flera gånger under veckan.
    Hon har en fritidsaktivitet på tisdagar, förövrig blir det inte tid till att träffa vänner under veckorna utan endast på helgerna, men även lördag och söndag måste det göras lite läxa om hon ska hinna med

• Svar på tråden Hur många läxor/vecka i åk 3?
  • Starkast

Man får planera och lägga upp ett schema som passar familjen.

Vi har två läxdagar. En dag för skrivläxa och en dag för matteläxa.
    Läsningen tar vi på kvällen i sängen i samband med godnattsagan.
    Fiolen spelar han mer fritt, den klarar han på egen hand.
    Utöver detta har han 2 aktiviteter under veckan och kompisar.
    Det fungerar väldigt bra, trots att han har en kronisk sjukdom tar tar väldigt mycket på ork och koncentration.

Att inte ha den här planeringen skulle inte alls fungera. Då skulle han förvänta sig att leka med kompisar varje dag efter skolan och sen sitta som ett åskmoln med sina läxor när det inte blivit som han tänkt sig. Nu vet han vad som förväntas av honom och det löser många problem.

Sen är det som sagt inga nyheter de har i läxa, utan saker de jobbat med i skolan vid flera tillfällen innan och vet hur man gör. Det enda som krävs är koncentration vilket föräldrarna kan underlätta genom att låta barnet äta och vila en stund före man plockar fram läxorna.

• Punkster
    Pigeon skrev 2010-09-11 15:15:06 följande:
    Det är ju lite konstigt egentligen att förskolebarn från 1 års ålder ofta har långa dagar, kanske 8-16 varje dag eller mer. En månads ledigt på sommaren, någon långhelg här och var, annars nästan inga lov.
    Sen i 1:an, 2:an osv går de korta skoldagar men har långa pass på fritids, och inte heller sommarlov.

Men så plötsligt när de blir för stora för fritids får de oceaner av ledig tid, 10 v sommarlov, de slutar skoldagen kanske 12-13 eller möjligen 14 någon dag i veckan.

Jag tycker man kunde förlänga skoldagarna med några läxläsningspass i skollokalerna efter skoldagens slut, eventuellt att det är frivilligt för de som inte har föräldrar hemma.
    En lärare eller fritidspedagog övervakar och hjälper till med att svara på eventuella frågor.
    Som med fritids kunde det serveras frukt eller ett mellanmål först, och kostnaden kunde ju ligga nånstans som fritidsavgiften.
    Det existerar redan på många skolor, oftast fr.o.m åk 3 då det börjar bli lite mer läxor. Kolla upp hur det funkar på din skola. Det är inte obligatoriskt för skolorna att erbjuda läxhjälp ännu, men det är inte alls omöjligt att det blir så i framtiden. Många skolor gör det som sagt redan.

När jag jobbade i en trea förra läsåret så fick barnen 2-3 läxor i veckan. En matteläxa och en svenskaläxa. Båda kunde variera lite beroende på hur långt eleven ifråga hade kommit i det specifika ämnet. Svenskaläxan kunde vara stavning för vissa, lästräning för andra osv. Den tredje läxan brukade vara något som eleven behövde eller ville öva extra på. Kunde vara lite vad som helst. Engelska glosor, att rita fina "gubbar" och allt möjligt annat. Ibland kunde den tredje läxan vara mer svenska och matte också, ifall någon riskerade att inte nå målen.
  • Starkast
    Punkster skrev 2010-09-11 21:32:31 följande:
    Det existerar redan på många skolor, oftast fr.o.m åk 3 då det börjar bli lite mer läxor. Kolla upp hur det funkar på din skola. Det är inte obligatoriskt för skolorna att erbjuda läxhjälp ännu, men det är inte alls omöjligt att det blir så i framtiden. Många skolor gör det som sagt redan.

När jag jobbade i en trea förra läsåret så fick barnen 2-3 läxor i veckan. En matteläxa och en svenskaläxa. Båda kunde variera lite beroende på hur långt eleven ifråga hade kommit i det specifika ämnet. Svenskaläxan kunde vara stavning för vissa, lästräning för andra osv. Den tredje läxan brukade vara något som eleven behövde eller ville öva extra på. Kunde vara lite vad som helst. Engelska glosor, att rita fina "gubbar" och allt möjligt annat. Ibland kunde den tredje läxan vara mer svenska och matte också, ifall någon riskerade att inte nå målen.
    Hos oss sitter fröken kvar och jobbar i klassrummet när barnen slutar.
    Barn får gärna stanna kvar och göra läxorna där.
    Fritids har skyldighet att hjälpa till med läxor efter skolan.

Problemet ligger väl i att barnen är TRÖTTA efter en dag i skolan. Att komma hem, äta och varva ner en stund före läxläsning måste vara bättre än att förlänga en redan lång skoldag. De orkar inte mer just då utan måste få göra annat också.
    Går man långa dagar på fritids har man ju lekt en hel dag där redan och då finns snarare behov av att varva ner än att leka ytterligare efter fritids. 
  • Punkster
    Starkast skrev 2010-09-11 23:28:05 följande:
    Hos oss sitter fröken kvar och jobbar i klassrummet när barnen slutar.
    Barn får gärna stanna kvar och göra läxorna där.
    Fritids har skyldighet att hjälpa till med läxor efter skolan.

Problemet ligger väl i att barnen är TRÖTTA efter en dag i skolan. Att komma hem, äta och varva ner en stund före läxläsning måste vara bättre än att förlänga en redan lång skoldag. De orkar inte mer just då utan måste få göra annat också.
    Går man långa dagar på fritids har man ju lekt en hel dag där redan och då finns snarare behov av att varva ner än att leka ytterligare efter fritids. 
    Är det nån speciell överenskommelse ni har på er skola? För egentligen är det ju inte fritids skyldighet att hjälpa till med läxor, det är ju skolans.
  • Starkast
    Punkster skrev 2010-09-12 09:59:58 följande:
    Är det nån speciell överenskommelse ni har på er skola? För egentligen är det ju inte fritids skyldighet att hjälpa till med läxor, det är ju skolans.
    Det sas på föräldramötet att det är en skyldighet då flera barn går långa dagar.

Hur skulle skolan ha skyldighet efter skoldagens slut menar du?
  • Punkster
    Starkast skrev 2010-09-12 22:54:53 följande:
    Det sas på föräldramötet att det är en skyldighet då flera barn går långa dagar.

Hur skulle skolan ha skyldighet efter skoldagens slut menar du?
    För att det är 2 helt olika verksamheter. Lärarna har fortfarande arbetstid även efter skoldagens slut. Det står ingenstans i några styrdokument att fritids har skyldighet att hjälpa till med läxläsning, däremot kan man säkert tolka in det i texten som faktiskt står i läroplanen. Det var bara ordet "skyldighet" jag reagerade på, i övrigt tycker jag såklart det är jättebra att barnen får hjälp med läxorna, oavsett som det är fritids eller skolan som står för hjälpen.
  • Starkast
    Punkster skrev 2010-09-13 10:44:44 följande:
    För att det är 2 helt olika verksamheter. Lärarna har fortfarande arbetstid även efter skoldagens slut. Det står ingenstans i några styrdokument att fritids har skyldighet att hjälpa till med läxläsning, däremot kan man säkert tolka in det i texten som faktiskt står i läroplanen. Det var bara ordet "skyldighet" jag reagerade på, i övrigt tycker jag såklart det är jättebra att barnen får hjälp med läxorna, oavsett som det är fritids eller skolan som står för hjälpen.
    Ordet skyldighet kommer från skolan.

Ingår det verkligen i lärarnas arbetsuppgifter att ha elever efter skoltid?
    Det trodde inte jag. Måste ju bli att de får jobba dygnet runt, de har ju annat än just lektioner att göra under sin arbetstid
  • Punkster
    Starkast skrev 2010-09-15 19:25:39 följande:
    Ordet skyldighet kommer från skolan.

Ingår det verkligen i lärarnas arbetsuppgifter att ha elever efter skoltid?
    Det trodde inte jag. Måste ju bli att de får jobba dygnet runt, de har ju annat än just lektioner att göra under sin arbetstid
    Det är nog en tolkningsfråga. Det står ingenstans i något dokument rakt av att fritids ska hjälpa till med läxor. Lika lite som det står att lärarna ska ha elever efter skolans slut. Däremot kan man säkerligen tolka in det lite här och där. Läroplanen är ju ganska luddig på mer än ett ställe Tungan ute

För oss har situationen nu löst sig ganska bra.
    Dottern får läxhjälp 2 gg i veckan på fritids och vi ska nu försöka få detta inskrivet i en handlingsplan så att det inte glöms av om den ansvarige pedagogen inte är på plats.

Tack för era tips

två lingon och ett blåbär skrev 2010-09-16 17:29:27 följande:
    För oss har situationen nu löst sig ganska bra.
    Dottern får läxhjälp 2 gg i veckan på fritids och vi ska nu försöka få detta inskrivet i en handlingsplan så att det inte glöms av om den ansvarige pedagogen inte är på plats.

Tack för era tips
    Kan ju tillägga att hon fortfarande behöver ha läxläsning hemma 2-3 kvällar i veckan för att hinna med i allafall, men det underlättar absolut att hon får hjälp på fritids.
  • Tuffen

Man ska inte skaffa fler barn än man mäktar med.

• Lejons

Min son går i tvån och  har tre till fyra läxor i veckan
    det tycker jag är mycket

• ninmid

Min son har varje vecka:

1 läsläxa, ca 5 sidor + läsförståelse, alltså några frågor på texten. 
    Matteläxa, vanligtvis två-tre kluriga mattefrågor.
    Veckans ord, ca 10 ord som dom ska kunna stava till och skriva snyggt.

Engelska har dom precis börjat med och kommer ha läxa på ibland. Samma med musiken, läxa nån gång ibland. Tycker inte att det är särskilt mycket. 

• Kajee

Jag kopierar och klistrar in det jag skrivit i en annan tråd ang läxor i åk 4 - men andemeningen är densamma...

Jag undervisar åk 4 och 5.
    Visserligen beror det lite på klassen vad de klarar av i 4:e klass eftersom jag precis då tar över efter en annan lärare och det är ingen nytta med att slå barnen i skallen med en massa läxor bara för sakens skull.
    Alla läxor som jag ger ska det finnas ett syfte med och eleverna ska också känna till det syftet (varför de ska lära sig vissa saker).
    Sen kan jag tycka att det bästa vore att ge tillräckligt med tid och möjlighet i skolan så att barnen kan göra läxorna där istället för att föräldrarna ska ta strid med det hemma. På vå skola har vi läxhjälp på tisdagar och torsdagar en timme och dit är alla elever välkomna att göra läxan och/eller något annat arbete som de vill arbeta med. De här läxtimmarna ligger utöver skoltiden och är som sagt frivillig att delta i. På varje sån timme finns tre lärare tillgängliga från både lägre och äldre årskurser.
    Läxor som jag brukar ge till elever i 4:an och 5:an som standard är annars fyra stycken i veckan. Lite olika vilka beroende på vad vi sysslar med, men grunden är svenska engelska och matematik, dvs grundämnena. Nu har vi pratat (i 5:e klass) en hel del om valet. Läxorna ger jag ut på tisdagen och förhör/samlar in på tisdagen. Det är lättare för eleverna att ha koll på en läxdag och med en veckas framförhållning kan de studieplanera så som det passar dom bäst. En del gör alla läxor på läxhjälpen, andra hemma på vardagar och andra på helgen. På det här sättet kommer egentligen aldrig aktiviteter som de har ivägen för läxorna - eller tvärsom. Ibland får eleverna vara med att bestämma och/eller påverka läxan. Alla läxor skrivs också ner i en skoldagbok. Systemet fungerar jättebra och jag har haft nöjda föräldrar och elever i många år nu.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • halmhatten

Oj då! Har jobbat som lärare utanför Sverige i motsvarande årskurs och kan bara konstatera att 3-4 läxor/vecka skulle ha varit väldigt lite.

Sen är det ju lite skillnad på hurdana läxor det gäller. Det är inte meningen att föräldrarna ska behöva undervisa sina barn hemma. Läxorna ska vara repetition på det som gjorts i skolan, precis som någon skrev i tråden.

Gällande barn med inlärningssvårigheter är det viktigt att ha en god dialog med lärarna och assistenterna på skolan, så att alla förstår situationen så bra som möjligt. Sen hoppas jag att ni förstår mej rätt, menar verkligen inte att provocera och vet att det är ett känsligt ämne, men: i mitt jobb har jag ofta upplevt att olika diagnoser blir ett svepskäl för föräldrarna och barnet för att inte behöva göra någonting. T ex: Jag har dyslexi, alltså kan jag inte göra detta. Klart att det är jobbigt med specialbehov och svårigheter, men de är till för att övervinnas, med mycket hjälp och stöd, förstås. Tyvärr är det så att dessa barn (och föräldrar) måste jobba hårdare än andra barn (och föräldrar) för att klara av skolan och arbetslivet.

Visst ska barn hinna med annat också. Min uppfattning är dock att det är fritidssysselsättningarna som tar oproportioneligt mycket av barnens tid, inte läxorna.

Svar på tråden Hur många läxor/vecka i åk 3?