• två lingon och ett blåbär

Hur många läxor/vecka i åk 3?

Som rubriken säger: Hur många läxor/v har era barn som går i årskurs 3?
    Min dotter har 4 läxor i veckan, vilket jag tycker är för mycket.
    Två av läxorna är dessutom sådana som inte blir klara vid ett tillfälle utan måste göras flera gånger under veckan.
    Hon har en fritidsaktivitet på tisdagar, förövrig blir det inte tid till att träffa vänner under veckorna utan endast på helgerna, men även lördag och söndag måste det göras lite läxa om hon ska hinna med

• Svar på tråden Hur många läxor/vecka i åk 3?
  • Izzziz

I genomsnitt 3 i veckan men inga "stora" läxor. Det som fick övas på varje dag lite var glosor och läsning.

• Bedhead

Dessutom cementerar läxor klasskillnader, eftersom olika föräldrar har olika möjligheter att stötta sina barn med läxläsningen.

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Baloo81

Nu går ju min dotter i tvåan bara men hon har läxor varje dag. Alltså 5 gånger i veckan.

• Nannafia
    Bedhead skrev 2010-09-11 11:20:04 följande:
    Dessutom cementerar läxor klasskillnader, eftersom olika föräldrar har olika möjligheter att stötta sina barn med läxläsningen.
    Håller fullkomligt med dig. Tror inte att det är vår familj som har det jobbigast i detta fall. Har ofta tänkt på andra barn i sonens klass som ohjälpligen hamnar efter då de ej kan få/får stöd hemma. Lätt för dem att ta rollen som "spexare" eller "bråkstake" då, när de ändå inte har en chans att hänga med.
  • garib

Jag tycker att ovriga aktiviteter tar upp for mycket av barnens tid nufortiden. Fritidsaktiviteterna har blivit viktigare an skolan,det tycker jag ar fel. Hoppas ts barn far hjalp med laxlasningen i skolan..

• två lingon och ett blåbär
    garib skrev 2010-09-11 11:11:04 följande:
    kan hon fa hjalp av speciallarare med inlarningen
    Hon har 3 lektioner i veckan med speciallärare, men problemen är bland annat att hon behöver mer tid på sig att träna in saker, ju fler saker att lära ju längre tid tar det.
    Min dotter är dessutom väldigt trött när vi kommer hem vid 16:30 och då blir det också svårare att ta in nya saker.
    Hon har läxhjälp en 1gång/vecka på fritids men vi upplever att tiden inte räcker till.
    Jag vill dessutom hinna umgås med mina barn på andra sätt än genom läxläsning...
  • Nannafia

Jag beundrar dig verkligen TS! Jag har gått ner i tid och jobbar bara 50% numera, just för att jag funnit det svårt att"gå ihop". Jag har tre barn (väntar en fjärde) och vill gärna hinna umgås, göra läxor på ett kvalitativt sätt, låta dem ha någon aktivitet och kontakt med kamraterna, hinna laga bra mat och sköta hus och hem, utan att själv gå i stöpet på vägen! Jobbar själv med patienter med stress, depression och ångest, och kan se att det kliver ned i åldrarna. men det har självklart inte bara med skolan att göra, utan också på (det har garib rätt i) att många aktiviteter är lika med status i detta land. Det ska musiceras, idrottas och personlighetsutvecklas redan i förskoleåldern! Och därtill jobbar föräldrarna mycket och har egna aktiviteter. sedan finns ju naturligtvis allt annat i omvärlden som bidrar till detta.
    Funderar ofta på hur alla människor får tiden och orken att gå ihop. Och ser ju allt för ofta att de tyvärr inte får ihop det....
    Så jag kan förstå att det kan kännas övermäktigt med så mycket läxor, om barnet dessutom har  inlärningssvårigheter och det faktum att många föräldrar måste jobba långa dagar. Stor styrkekram till dig TS, du gör ett bra jobb! Säg ifrån till ditt barns lärare, det gjorde vår klass, och det blev faktiskt bättre.

• Pigeon

Det är ju lite konstigt egentligen att förskolebarn från 1 års ålder ofta har långa dagar, kanske 8-16 varje dag eller mer. En månads ledigt på sommaren, någon långhelg här och var, annars nästan inga lov.
    Sen i 1:an, 2:an osv går de korta skoldagar men har långa pass på fritids, och inte heller sommarlov.

Men så plötsligt när de blir för stora för fritids får de oceaner av ledig tid, 10 v sommarlov, de slutar skoldagen kanske 12-13 eller möjligen 14 någon dag i veckan.

Jag tycker man kunde förlänga skoldagarna med några läxläsningspass i skollokalerna efter skoldagens slut, eventuellt att det är frivilligt för de som inte har föräldrar hemma.
    En lärare eller fritidspedagog övervakar och hjälper till med att svara på eventuella frågor.
    Som med fritids kunde det serveras frukt eller ett mellanmål först, och kostnaden kunde ju ligga nånstans som fritidsavgiften.

• Starkast

1 skrivläxa - varierande storlek.
    1-2 matteläxor.
    Läsning varje dag.
    Samt sin fiolläxa varje dag.

Tycker det är lagom mycket. Nästa år kommer det krävas mycket mer av barnen.

• Starkast
    två lingon och ett blåbär skrev 2010-09-11 11:02:39 följande:

Min dotter har inlärningssvårigheter och jag är rädd att denna mäng läxor ska göra att hon tappar sin motivation och lust att lära,
    Dessutom anser jag att en utbildad lärare har större kompetens att utbilda mitt barn i skolämnen en jag själv har.

De uppgifter barnen får i läxa har de även gjort och klarat i skolan. De får aldrig med sig något hem de inte kan. Se det som repetion och att visa föräldrarna vad hon kan och har lärt sig.
Svar på tråden Hur många läxor/vecka i åk 3?