Inlägg från: två lingon och ett blåbär |Visa alla inlägg
  • två lingon och ett blåbär

Hur många läxor/vecka i åk 3?

Som rubriken säger: Hur många läxor/v har era barn som går i årskurs 3?
    Min dotter har 4 läxor i veckan, vilket jag tycker är för mycket.
    Två av läxorna är dessutom sådana som inte blir klara vid ett tillfälle utan måste göras flera gånger under veckan.
    Hon har en fritidsaktivitet på tisdagar, förövrig blir det inte tid till att träffa vänner under veckorna utan endast på helgerna, men även lördag och söndag måste det göras lite läxa om hon ska hinna med

• Svar på tråden Hur många läxor/vecka i åk 3?

Min dotter har inlärningssvårigheter och jag är rädd att denna mäng läxor ska göra att hon tappar sin motivation och lust att lära,
    Dessutom anser jag att en utbildad lärare har större kompetens att utbilda mitt barn i skolämnen en jag själv har.

garib skrev 2010-09-11 11:11:04 följande:
    kan hon fa hjalp av speciallarare med inlarningen
    Hon har 3 lektioner i veckan med speciallärare, men problemen är bland annat att hon behöver mer tid på sig att träna in saker, ju fler saker att lära ju längre tid tar det.
    Min dotter är dessutom väldigt trött när vi kommer hem vid 16:30 och då blir det också svårare att ta in nya saker.
    Hon har läxhjälp en 1gång/vecka på fritids men vi upplever att tiden inte räcker till.
    Jag vill dessutom hinna umgås med mina barn på andra sätt än genom läxläsning...

För oss har situationen nu löst sig ganska bra.
    Dottern får läxhjälp 2 gg i veckan på fritids och vi ska nu försöka få detta inskrivet i en handlingsplan så att det inte glöms av om den ansvarige pedagogen inte är på plats.

Tack för era tips

två lingon och ett blåbär skrev 2010-09-16 17:29:27 följande:
    För oss har situationen nu löst sig ganska bra.
    Dottern får läxhjälp 2 gg i veckan på fritids och vi ska nu försöka få detta inskrivet i en handlingsplan så att det inte glöms av om den ansvarige pedagogen inte är på plats.

Tack för era tips
    Kan ju tillägga att hon fortfarande behöver ha läxläsning hemma 2-3 kvällar i veckan för att hinna med i allafall, men det underlättar absolut att hon får hjälp på fritids.
Svar på tråden Hur många läxor/vecka i åk 3?